{mosimage}ما در تکنوتار شیوه جدیدی را پیاده سازی کردیم که در کمتر شرکتی در بورس ایران اجرا می شود یا شاید بهتر بگویم اصلاً تاکنون ندیده ام جایی اجرا شده باشد آن هم راه اندازی بخش تحقیق و توسعه (R&D) به معنای واقعی است یعنی امروز ما با بکارگیری مهندسین مجرب شروع به تولید قطعات مورد نیاز شرکت در سطوح مختلف کردیم که به توانمندی شرکت بسیار کمک می کند و جلوی خروج ارز را هم از کشور می گیرد.

"> (R&D) قلب تپنده تکنوتار

بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۲ بهمن ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۵

{mosimage}ما در تکنوتار شیوه جدیدی را پیاده سازی کردیم که در کمتر شرکتی در بورس ایران اجرا می شود یا شاید بهتر بگویم اصلاً تاکنون ندیده ام جایی اجرا شده باشد آن هم راه اندازی بخش تحقیق و توسعه (R&D) به معنای واقعی است یعنی امروز ما با بکارگیری مهندسین مجرب شروع به تولید قطعات مورد نیاز شرکت در سطوح مختلف کردیم که به توانمندی شرکت بسیار کمک می کند و جلوی خروج ارز را هم از کشور می گیرد.

کد خبر : ۱۱۶۱۹

(R&D) قلب تپنده تکنوتار

{mosimage}شرکت تکنوتار از جمله شرکتهای کوچک بورس است که همیشه کانون شایعات مختلف بوده است از همين رو بورس نيوزدر یک گفتگوی رو در رو با مهندس اعرابی مدیر عامل شرکت تکنوتار به بررسی وضعیت اين شرکت پرداخته است كه از نظر مي گذرانيم:

آقای مهندس اعرابی بطور خلاصه وضعیت شرکت تکنوتار در حال حاضر چگونه است؟

به نظر بنده وضعیت شرکت بسیار مناسب است و اگر اغراق نکرده باشم از دیدگاه من پر پتانسیل ترین شرکت برای طی پله های ترقی در بورس شرکت تکنوتار است و این در آینده ثابت خواهد شد.

منظور شما چیست، مگر شما چه طرحی را در دست دارید؟

ما در تکنوتار شیوه جدیدی را پیاده سازی کردیم که در کمتر شرکتی در بورس ایران اجرا می شود یا شاید بهتر بگویم اصلاً تاکنون ندیده ام جایی اجرا شده باشد آن هم راه اندازی بخش تحقیق و توسعه (R&D) به معنای واقعی است یعنی امروز ما با بکارگیری مهندسین مجرب شروع به تولید قطعات مورد نیاز شرکت در سطوح مختلف کردیم که به توانمندی شرکت بسیار کمک می کند و جلوی خروج ارز را هم از کشور می گیرد.

مگر در گذشته چنین کاری انجام نمی شده است؟

خیر در گذشته تمام قطعات وارد و بعد مونتاژ می شد ولی الان ما شروع به ساخت قطعات کردیم و بطور مثال برد الکترونیکی ( کنتور تلمبه بنزین) را تولید آزمایشی کردیم و در حال آماده سازی آن برای تولید انبوه هستیم.

خوب ساخت این قطعه چه فایده برای تکنوتار دارد؟

اول اینکه بسیار با صرفه تر از واردات آن است و هزینه های تولید را به شدت کاهش می دهد دوم اینکه امکان صادرات این قطعه به بازارهای موازی وجود دارد چون قرار نیست شرکت تکنوتار تا آخرین لحظه فقط تولید کند و از مزایای خود برای صادرات و... استفاده نکند.

شاید از نظر فعالان بازار بورس این موضوع خیلی با اهمیت نباشد چه کارهای دیگری در دست بررسی دارید؟

به نظر من موضوع فوق خیلی اهمیت دارد چون تغییر حالت از تولید به صادرات را میسر می سازد البته ما در حال حاضر با مصوبه هیات مدیره بزرگترین کنسرسیوم برای ساخت جایگاههای گاز را راه اندازی نموده ایم و با توجه به تجربیاتمان در زمینه پمپ بنزین شانس بسیار مناسبی برای ساخت بخشی از 2500 جایگاه گاز در کل کشور داریم که می تواند بسیار به رشد شرکت کمک کند.

شما چند وقت قبل همین صحبتها را در خصوص فروش جایگاههای سیار بنزین به عراق داشتید بالاخره موضوع به کجا انجامید؟

ببینید ما در مناقصه عراق برنده شدیم و تاییدیه را به سازمان بورس هم ارسال کردیم اما متاسفانه کشور عراق بحران زده است و هنوز موفق به عقد قرارداد نهایی و دریافت پیش پرداخت نشده ایم اما برای اینکه اعتقاد داریم باید به سهامداران اطلاعات شفاف داد همان روز که در مناقصه برنده شدیم موضوع را به سازمان بورس اعلام کردیم کما اینکه در اثر عدم دریافت پیش پرداخت سهامداران تحت تاثیر فضای شایعات اقدام به عرضه سهام شرکت نمودند ولی باز هم ما به رسالت خود ادامه می دهیم.

رقبای شما در بازار چه کسانی هستند؟

اکثر رقبای ما در بازار از کارکنان قدیمی شرکت هستند که جدیداً با تمهیداتی که اندیشیدیم جلوی این موضوع را تا حد زیادی گرفتیه ایم و الان شرایط بسیار خوبی داریم و هیچ کدام از رقبای ما امکانات تکنوتار را ندارند وقطعاً از دور رقابت خارج می شوند.

پس چرا شما در اطلاعیه خود به بورس پوشش مناسبی برای سودتان نداده اید و استنباط بازار این است که تعدیل منفی دارید و سال دیگر هم نمی توانید این سود را تکرار کنید؟

این استنباط صحیح نیست چون در تکنوتار برای کاهش هزینه های تولید در سه ماهه سوم سال 1386 کل توان خود را برای تولید ( جهت جلوگیری از افزایش قیمت محصولات بدلیل تورم پایان سال) بکار بستیم و جالب اینکه هم اکنون حدود 100 دستگاه جایگاه سیار بنزین درانبار داریم که حدود 5/5 میلیارد تومان ارزش دارد در حالیکه کل سرمایه شرکت 3/3 میلیارد تومان است و الان با فراغ بال در سه ماهه چهارم محصول خود را می فروشیم و سودمان را پوشش می دهیم بیاد داشته باشید که در کل سالهای قبل تنها 25 جایگاه سیار بنزین در شرکت تولید شده بود.

استراتژی جدید شما در شرکت چیست؟

اهمیت به گسترش بخش تحقیق و توسعه بعنوان قلب تپنده شرکت و جهت گیری برای ساخت قطعات مختلف با ارزش افزوده، زیاد بطور مثال همان برد الکترونیکی شماره انداز دستگاه پمپ بنزین برای ما حاشیه سود 200 درصدی دارد که هیچ گاه چنین حاشیه سودی در ساخت خود تلمبه وجود ندارد.

از طرف دیگر رو به مهندسی معکوس آوردیم و قطعات خارجی را وارد می کنیم و با مهندسی معکوس به تکنولوژی ساخت آنها می رسیم و آنها را وارد خط تولید می کنیم.

پس به نظر شما سود اعلامی پوشش داده خواهد شد؟

قطعاً این گونه خواهد بود و با اجرای شیوه های جدید در آینده بیشتر از تکنوتار خواهید شنید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر