بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۵
کد خبر : ۱۱۶۴۲۰

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز با رشد قابل توجه 65/1 درصدي شاخص كل مواجه بود تا بازدهي بورس از ابتداي سال به 2/121 درصد برسد. در واقع، پس از يك دوره حمايت قابل توجه سهامداران حقوقي و در پي روي خوش روزهاي اخير حقيقي ها، بورس بار ديگر به مسير صعودي بازگشته است. افزايش ارزش معاملات (روز گذشته حدود 350 ميليارد تومان) و همچنين رشد پنج درصدي شاخص آزاد شناور طي سه روز معاملاتي گذشته، نشان از پويايي بازار و حضور مجدد سهامداران حقيقي در معاملات و اطمينان آنها به بازار سرمايه دارد. در اين رابطه، علي صالح آبادي در گفت‌وگو با خبرگزاري مهر، ضمن اشاره به تشكيل كميته كاهش ريسك در بازار سرمايه به سهامداران توصيه كرده است سرمايه خود را ميان صنايع گوناگون بورسي توزيع كنند تا اگر صنعتي دچار مشكل شد، سود ساير سهام بتواند اين ضرر را پوشش دهد.

روز گذشته، ولي اله افخمي راد، معاون وزير صنعت در گفت‌وگو با مهر ضمن اميدواري به آينده صنعت كشور، به برخي اقدامات حمايتي دولت از صادركنندگان اشاره كرده است. به گفته وي، دولت جديد قرار نيست كمك مالي مستقيم به صادركنندگان كند، بلكه با ايجاد سهولت و به ويژه ثبات در قوانين صادراتي، زمينه را براي اين فعالان اقتصادي فراهم مي‌سازد. معاون وزير صنعت وعده داده است به‌رغم وجود تحريم‌هاي كنوني، كسري تراز تجاري را در دو ماه پاياني امسال نسبت به سال گذشته جبران كنند. افخمي راد معتقد است در ماه‌هاي آتي، شاهد رهاوردهاي مثبتي ناشي از تصميمات دولت در بخش صادرات خواهيم بود. از سوي ديگر، دولت جديد از ابتداي فعاليت خود، همواره بر حمايت از بازار سرمايه و خصوصي سازي تاكيد كرده كه اين امر باعث اميدواري به آينده بازار مي‌شود؛ بر اين اساس، توجه دولت به بخش صادراتي كشور در كنار نگاه حمايتي آن به بازار سرمايه مي‌تواند منجر به رشد بورس به ويژه در صنايع صادراتي نظير پتروشيمي و فلزي شود.
در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شيميايي روند مثبت خود را همگام با بازار ادامه داد. به گزارش خبرگزاري مهر، محمد‌سوري، مشاور ارشد وزير نفت، به برنامه ريزي جهت افزايش دو برابري صادرات پتروشيمي اشاره و همچنين اظهار كرده است به زودي غول‌هاي نفتي جهان به ويژه شركت‌هاي شل و بي‌پي به ايران باز مي‌گردند. در این میان «شپديس» بيشترين حجم معاملات اين گروه را در حالي در اختيار گرفت كه با مبادله بلوكي سهام ميان حقوقي‌ها مواجه بود.
گروه فرآورده‌هاي نفتي نيز روند صعودي خود را ادامه داد. «شبندر» كه روز گذشته، پس از برگزاري مجمع جهت انتخاب اعضاي هیات مديره بازگشايي شده بود، بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار گرفت و با عرضه‌هاي سنگيني از سوي سهامداران حقوقي مواجه شد. در اين شرايط، روند مثبت بانكي‌ها ادامه يافت. «وبصادر» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور پاياپاي حقوقي‌ها در نقش خريدار و فروشنده در اختيار گرفت.گروه فلزات اساسي در حالي روند مثبت خود را ادامه داد كه به گزارش «سنا» طي هفته گذشته حجم معاملات در بورس كالا افزايش قابل توجه 54 درصدي يافته است. اين مهم، نه تنها براي اين گروه مثبت ارزيابي مي‌شود، بلكه وضعيت گروه كانه‌هاي فلزي را نيز مي‌تواند بهبود بخشد. «فلوله» در حالي بيشترين حجم معاملات گروه فلزات اساسي را در اختيار داشت كه عمدتا با اقبال سهامداران حقيقي مواجه بود. همچنين، شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي روز مثبتي را سپري كردند. «وغدير» در ميان نمادهاي يكدست سبزپوش اين گروه بيشترين حجم معاملات را با حضور فعال سهامداران حقوقي به ويژه در نقش فروشنده به خود اختصاص داد. گروه كانه‌هاي فلزي نيز روند مثبت خود را ادامه داد. «كروي» كه از جمله معدود نمادهاي منفي اين گروه به شمار مي‌آمد بيشترين حجم معاملات را با حضور فعال‌تر حقوقي‌ها در نقش فروشنده در اختيار گرفت.
در اين شرايط، مخابرات روند مثبت خود را ادامه داد. در پايان معاملات روز گذشته، «اخابر» در حالي با صف خريد 9 ميليوني مواجه شد كه سهامداران حقوقي در نقش فروشنده حضور قابل توجهي داشتند.
روز گذشته، روند صعودي خودرويي‌ها ادامه يافت. «خودرو» در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي، 96 درصد فروشندگان (40 ميليون سهم) را به خود اختصاص داده بودند.
از سوي ديگر، گروه سيماني روند منفي خود را تغيير داده و براي دومين روز متوالي مثبت شد. «سپاها» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با مبادله بلوكي سهام ميان سهامداران حقوقي در اختيار گرفت. در نهايت، گروه سرمايه گذاري‌ها روند مثبت خود را با ثبت رشد 9/2 درصدي ادامه داد. «وسپه» در ميان نمادهاي يكدست سبزپوش اين گروه، بيشترين حجم معاملات را در حالي به خود اختصاص داد كه با عرضه‌هاي قابل توجهي از سوي سهامداران حقوقي مواجه بود.
 


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
غلامی
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۵
لعنت بر دروغگو . بازدهی شاخص 120 درصده نه بازار سهام. بازار منفی هست