بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۳
کد خبر : ۱۱۶۴۶۸
فیگارو نوشت: علی رغم احتیاط وزارت امورخارجه فرانسه در زمینه پرونده هسته‌ای ایران، تعدادی از رؤسای شرکت های اقتصادی فرانسه در هفته جاری به ایران می روند تا اصلی‌ترین هدف خود یعنی از سرگیری روابط اقتصادی با ایران را دنبال کنند.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، سفر حدود ١٠٠مقام اقتصادی فرانسه به ایران، طی سی سال اخیر بی سابقه است. آنان قرار است امروز سوار بر یک هواپیمای شرکت "لوفت هانزا" شوند و اولین ساعات روز دوشنبه به تهران برسند.

فیگارو تأکید می کند که این سفر نه تنها در زمینه روابط ایران و فرانسه بی سابقه است، بلکه برای ایرانی ها هم مهمترین سفر یک هیأت اقتصادی خارجی، از ابتدای روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهور جدید این کشور است.

این هیأت اقتصادی سه روز در ایران خواهند ماند و با مقامات اقتصادی این کشور به گفت وگو می پردازند. این درحالی است که از روز 20 ژانویه گذشته، همزمان با آغاز اجرای توافقنامه ژنو، بخشی از تحریم های بین المللی علیه ایران به حالت تعلیق درآمده است.

فیگارو می نویسد علاقه برای حضور در ایران، به دلیل ذخایر گاز و نفتی است که در این کشور وجود دارد. ایران اولین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت در جهان را داراست. بر اساس نموداری که فیگارو در کنار گزارش خود چاپ کرده، ونزوئلا، عربستان سعودی و کانادا، به ترتیب بیشترین «ذخایر نفت» در جهان را دارند و ایران از این نظر پس از این سه کشور قرار گرفته است؛ اما در نمودار «ذخایر گاز» جهان در سال 2012، ایران رتبه اول است و پس از آن به ترتیب، روسیه، قطر و ترکمستان قرار دارند.

همچنین ایران با جمعیتی حدود هشتاد میلیون نفر که اغلب‌شان را شهرنشین‌ها تشکیل می دهند، بازار خوبی برای شرکت‌های فرانسوی است.

فیگارو همچنین به تمایل دو شرکت خودروسازی فرانسوی "رنو" و "پژو" برای از سرگیری فعالیتشان در ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: شرکت "پژو"، زودتر از آنکه تحریم های اتحادیه اروپا علیه ایران وضع شود، با فشار شرکای آمریکایی‌اش به طور ناگهانی از ایران خارج شد. در صورتی که "رنو" یک سال بعد فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کرد.

فیگارو با بیان اینکه در نبود شرکت های فرانسوی، کره و چین فضای بازتری برای فعالیت در ایران داشتند، با این حال بازار خودرو در این کشور ٤٠ درصد افت کرده است؛ در چنین شرایطی دولت ایران با فرش قرمز از شرکت‌های فرانسوی استقبال خواهد کرد و محمد نهاوندیان- مشاور اقتصادی حسن روحانی و نعمت زاده- وزیر صنایع و معادن نیز در این استقبال حضور خواهد داشت.

فیگارو، در پایان گزارش خود با اشاره به جدیت و قاطعیت فرانسه در مذاکرات هسته ای قدرت های جهانی با ایران، می‌نویسد که اظهارات "لوران فابیوس" در هنگام این مذاکرات چندان نمی تواند بر روابط اقتصادی فرانسه و ایران تأثیرگذار باشد، زیرا ایرانیان اکنون عملگرا هستند و اگر نفعشان را در رابطه با فرانسه ببینند، با آنها ارتباط برقرار می‌کنند.

فیگارو، در گزارشی دیگر باز هم به همین موضوع پرداخته و نوشته که وزارت امورخارجه فرانسه با این سفر موافق است اما چندان مایل نیست که درباره آن حرفی زده شود. فرانسه از این سفر نفع خواهد کرد و امیدوار است که دفتر اقتصادی اش در کنار سفارت فرانسه در تهران بازگشایی شود.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
جاده مخصوص برای ورود خودروسازان فرانسوی منتظر است
یامین
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۴
امیدوارم دولت غرامت خروج شرکت های پژو و رنو از ایران را لحاظ کند .. از طرفی قراردادهای جدید را طوری تنظیم کنند که خروج شرکت ها برای انها بار مالی داشته باشد.. یا با شرکت هایی قرار دادهای جدید را امضا کنند که در داخل کشور سرمایه گذاریهای کلان انجام می دهند مثل ایجاد خط های تولید که برای زیر ساختشان هزینه های بالا لازم است