بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۹
کد خبر : ۱۱۶۶۰۳

حدیث موسوی: معامله‌گران و فعالان بازار فولاد در حالی چشم به راه خریدهای پایان سال و بهبود معاملات از ابتدای سال آتی نشسته‌اند که هر روز رکود تقاضا در این بازار به علت ابهام در سرنوشت پروژه‌های ساختمان‌سازی و تخصیص اعتبارات عمرانی از سال 93، عمق تازه‌تری می‌یابد.
به‌طور سنتی هر ساله از ابتدای بهمن ماه خریدهای انباری سال آینده از طریق بازار و بورس کالا آغاز می‌شد، اما امسال شرایط معاملات به گونه دیگری در حال رقم خوردن است. بسیاری از خریداران و معامله‌گران معتقدند ابهامات زیادی پیرامون شرایط اقتصادی سال آینده کشور وجود دارد که اجازه هرگونه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی پیرامون سیاست‌های خرید را از آنها سلب کرده است. از یکسو موضوع کاهش تعداد پروانه‌های ساختمان‌سازی در تهران و شهرستان‌ها که از رکود گسترده در این صنعت و افت تقاضای انواع محصولات فولادی مورد استفاده در این بخش حکایت می‌کند و از سوی دیگر مساله اعتبارات عمرانی و تخصیص آن به پروژه‌های 80 درصد به بالا از جمله مواردی هستند که موجب شده‌اند، زمان بازگشت رونق به معاملات فولاد در هاله‌ای از ابهام و تردید به‌سر ببرد.
البته پیرامون پروژه‌های عمرانی با توجه به اینکه برای خروج از رکود اقتصادی کشور -نه فقط رکود موجود در صنعت فولاد- تنها نمی‌توان بر اعتبارات تخصیص یافته در لایحه بودجه سال 93 بسنده کرد (رقم 37 هزار و 805 میلیارد تومان)، چندی پیش غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون تلفیق اعلام کرد: در تبصره 4 لایحه بودجه که مربوط به فاینانس خارجی است، مقرر شده 35 میلیارد دلار در سقف بودجه سال 93 به عنوان فاینانس خارجی در نظر گرفته شود که در بخش سرمایه‌گذاری طرح‌های تملک دارایی به پروژه‌های عمرانی کمک کند، زیرا ما دچار رکود اقتصادی هستیم و دولت و مجلس درصدد هستند در سال آینده این مشکل را با فروش اوراق مشارکت و فاینانس خارجی مرتفع کنند.
اما به هر ترتیب موضوع تخصیص اعتبارات عمرانی و رونق پروژه‌های انبوه‌سازی و ساخت‌و‌ساز مسکن از این جهت که هر ساله 40 درصد از تقاضای آهن‌آلات از طریق بخش مسکن و 60 درصد از طریق بودجه عمرانی محقق می‌شود، برای حیات و تداوم فعالیت فولادسازان و به نوعی تمام فعالانی که با این صنعت درگیرند، بسیار بااهمیت و تاثیرگذار است.
فولاد که بخش عمده‌اي از هزینه‌های مصالح ساختمانی را دربرمی‌گیرد، می‌تواند به ازای بودجه عمرانی تا سه برابر گردش مالی ایجاد کند، بنابراین اگر موضوع تحقق اعتبارات عمرانی (به کمک منابع داخلی و فاینانس خارجی) به خوبی در سال آتی محقق شود می‌توان‌ به خروج صنعت فولاد و برخی صنایع پایین دست این صنعت از رکود سال جاری خوش‌بین و امیدوار بود.
مسیر نزولی حجم عرضه‌های فولادی بورس کالا و بازار
در این میان به‌منظور تبیین ابعاد رکود فعلی موجود در صنعت فولاد باید روند معاملات در دو بعد بازار و بورس کالا را مورد بررسی قرار داد. با توجه به اینکه آمار مکتوب و مدونی از حجم معاملات محصولات فولادی صورت گرفته در بازار طی سال جاری و مقایسه آن با سال‌های گذشته موجود نیست، بنابراین تنها می‌توان به گزارش‌ها و اطلاعات میدانی تجار و معامله‌گران بازار فولاد بسنده کرد. این طیف به دفعات بر مساله افت معنادار حجم دادوستد آهن‌آلات در سال جاری تاکید و بیان کرده‌اند از ابتدای سال 92 تنها نیازهای روزمره خریداران از طریق بازار پاسخ داده شده و هیچ‌گاه خرید عمده‌ای مانند سال‌های پیش در این بازار انجام نشده است. در بورس کالا نیز، بنابر آمار موجود در سایت سازمان بورس کالای ایران، روند حجم عرضه‌های فولادی تالار صنعتی از مهر ماه مسیر نزولی را طی کرده به طوری‌که حجم عرضه مهر ماه رینگ فولاد نسبت به عرضه ماه مشابه سال 91 حدود 16 درصد کاهش یافته است. آبان‌ماه حجم عرضه و معامله نسبت به آبان سال 91 با رشد نسبی مواجه شد، اما با توافق ژنو در تاریخ سوم آذرماه و روند نزولی قیمت که بسیاری از بازارهای کالایی در روزهای آتی این ماه در پیش گرفتند، حجم عرضه در قیاس با آذر ماه پارسال، بیش از 160 درصد افت کرد به گونه‌ای که در خلال این ماه تنها 347 هزار و 200 تن محصولات فولادی در قالب قراردادهای نقد و سلف عرضه شد.
این در حالی‌ است که آذرماه سال 91 بالغ بر 921 هزار تن فولاد اعم از مقاطع و مواد اولیه مانند شمش و تختال از سوی فولادسازان خصوصی و دولتی عرضه شد که نزدیک به 932 هزار تن نیز انواع محصولات فولادی توسط خریداران مورد معامله قرار گرفت. از سوی دیگر در دی‌ماه امسال نیز حجم عرضه و معامله محصولات فولادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب کاهش 81 و 73 درصدی را تجربه کرده است. هم‌اکنون نیز بهمن ماه به نیمه رسیده، اما شرایط معاملات با روند رو به رشدی در مقایسه با ماه‌های گذشته روبه‌رو نشده است. فولادسازان و دست‌اندرکاران بازار این روزها تنها به بهبود معاملات فولاد به کمک تثبیت قیمت مقاطع و محرک‌های سمت تقاضا چشم دوخته‌اند تا از این طریق بتوانند اندکی از بار مشکلات تامین مالی سال جاری خود را مرتفع کنند.

 


 


 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
بسياري از اهن فروشان بازار براي مشكل داشتن با ماليات بر ارزش افزوده مغازهايشان را تعطيل كرده اند و ديگر خريد اهن انجام نمي دهند كه اين نيز به نوبه ي خود باعث ركود در بازار فولاد شده است.