بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۳۹
کد خبر : ۱۱۶۶۰۴

هديه لطفي: بازار فرابورس به‌رغم ثبت افت 4/14 واحدي شاخص در روز گذشته با رشد چشمگير حجم و ارزش معاملات روبه‌رو شد، به طوري كه در پايان ساعت معاملاتي جابه‌جايي بيش از 372 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش يك هزار و 437 ميليارد ريال در سامانه معاملاتي اين بازار به ثبت رسيد.

در جريان معاملات روز گذشته نمادهاي پتروشيمي از جمله مارون و جم بيشترين نقش را در افت شاخص آيفكس ايفا كردند و با همراهي ديگر نمادها از جمله ميدكو، فولاد صبانور، پالايش نفت لاوان و تهران افت 4/14 واحدي شاخص را رقم زدند كه در نهايت دماسنج بازار فرابورس به محدوده 668 واحدي سقوط كرد.
در حالي روز گذشته 1437ميليارد ريال اوراق در ميان شركت‌هاي فرابورسي مورد معامله قرار گرفت كه بيشترين حجم معاملات به معامله 7/273 ميليون سهم بانك سامان به ارزش 5/766 ميليارد ريال اختصاص يافت. اين در حالي است كه حق‌تقدم بيمه آرمان، سرمايه‌گذاري مسكن تهران و توسعه فناوري اطلاعات خوارزمي به ترتيب از اين لحاظ در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند.
در اين ميان بيشترين رشد قيمت‌ها به شركت‌هاي الحاوي، صنايع پتروشيمي تخت جمشيد، بيمه آرمان و مهندسي ساختمان و تاسيسات راه آهن تعلق گرفت و كمترين رشد قيمت از آن لوله و تجهيزات سديد، ايرانيت و سموم علف كش شد.
از سوي ديگر، هر ورقه امتياز تسهيلات مسكن با افت 5درصدي در محدوده 52 تا 57 هزار تومان معامله شد. همچنين در بازار ابزار‌هاي نوين مالي، معامله 86 هزارو 750 ورقه اجاره رايتل بيشترين حجم معاملات را كسب كرد و پس از آن داد و ستد 35هزارو 640 ورقه گواهي سپرده انصار و 23هزارو 80 برگه اجاره مپنا به ترتيب در رده‌هاي بعدي قرار گرفتند. در بازار ETF، بيشترين حجم معاملات به273هزار و 228 واحد صندوق قابل معامله سرمايه‌گذاري اطلس به قيمت هر واحد 9914ريال تعلق داشت و پس از آن صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري كاريس و آساس در رتبه‌هاي دوم و سوم قرار گرفتند. براساس پيام ناظر، نماد معاملاتي شركت نيرو سرمايه، براي برگزاري مجمع عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام در روز چهارشنبه 16بهمن، متوقف شد. همچنين با توجه به اتمام مدت اعتبار اوراق گواهي حق‌تقدم استفاده از تسهيلات مسكن بهمن 89، اين نماد معاملاتي امروز متوقف مي‌شود.
از طرفي نماد معاملاتي شركت بازرگاني و توليدي مرجان كار، پس از ارائه اطلاعات واقعي، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 5 درصد، معامله شد و نماد معاملاتي شركت سرمايه‌گذاري پارس آريان، پس از برگزاري جلسه هيات مديره در خصوص افزايش سرمايه و اعمال تصميمات از فردا بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت در سامانه جديد معاملات توافقي امكان‌پذير مي‌شود.
بازار دارایی فکری حلقه مفقوده بازار سرمایه و صنعت است
افزون بر اين روز گذشته مدیرعامل فرابورس ایران در افتتاحیه ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی، ضمن معرفی بازار دارایی فکری تاکید کرد: بازار دارایی فکری حلقه مفقوده بازار سرمایه و صنعت است و با راه‌اندازی این بازار می‌توان از فرار مغزها جلوگیری کرد. به گزارش روابط‌عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی و نمایشگاه بزرگ تجاری‌سازی اختراعات با اشاره به تحقیقات اخیر پیرامون کشورهای صاحب ثروت گفت: این شرکت‌ها نه به واسطه صنعت و منابع طبیعی بلکه به واسطه تحقیقات و توسعه تحقیقات توانسته‌اند ثروت آفرینی کنند. وی با بیان اینکه بازار سرمایه برای تجاری‌سازی ایده‌ها نقش اصلی را برعهده دارد، افزود: تجاری‌سازی ایده‌ها امری بسیار مهم است و در این زمینه هم‌اکنون در بازار با کمبود صنایع دانش‌بنیان مواجه هستیم به طوری که بیش از 33 صنعت در فرابورس ایران حضور دارند و به جای دانش و علم عموما بر زور بازو و نیروی کار تکیه کرده‌اند. مدیرعامل فرابورس ایران با یادآوری این نکته که شرکت‌های دانش بنیان برای تامین مالی ایده‌های خود دچار مشکل هستند ابراز امیدواری کرد که با ایجاد بازار دارایی فکری بتوان راهی ایجاد کرد تا بازار به صنایع پیشرفته و مبتنی بر دانش دسترسی داشته باشد. به گفته وی، در حال حاضر صنایعی مانند خودروسازی و نساجی در بورس حضور دارند که با مشکلات فنی مواجه هستند و شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند این مشکلات را رفع و به ارتقای فناوری آنها کمک کنند. هامونی ضمن بررسی دو نوع روش‌ واگذاری که در بازار دارایی فکری اندیشیده شده، تصریح کرد: یکی از انواع واگذاری، عرضه دارایی فکری به عنوان یک دارایی نامشهود در ترازنامه یک شرکت سهامی است و نوع دوم عرضه بی‌واسطه اوراق بهادار مبتنی بر دارایی فکری است که به عنوان یک ابزار قابل معامله در فرابورس طراحی و شناخته شده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
نياز
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۶
بازار تا اخر سال در حال رشد است
ارسلان
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
اصلا برای فروش هیچ سهامی عجله نکنید بازار مثبت میشه............
البته تو خواب