بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۲
کد خبر : ۱۱۶۶۴۱
رسانه های خارجی سفر هیات فرانسوی به تهران را آغاز فصل نو از سرگیری و گسترش روابط اقتصادی ایران با جهان عنوان کردند. 

به گزارش ایرنا، بزرگترین هیات تجاری فرانسوی و اروپایی متشکل از صاحبان صنایع مختلف اقتصادی بامداد روز دوشنبه (14بهمن/سوم فوریه) وارد تهران شدند. 
 
این هیأت تجاری شامل صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، آب، برق، حمل و نقل هوایی، ریلی، زمینی، دریایی، صاحبان صنایع خودرو، صنایع سیمان، صنایع فلزات و همچنین فعالان اقتصادی در حوزه های دارویی، بهداشتی، فن آوری ارتباطات و مخابرات IT و ICT ، صاحبان هتل ها، مؤسسات مالی، بانکی و تامین سرمایه و همچنین فعالان گردشگری است. 
 
همایش ایران و فرانسه با شرکت 400 نفر از صاحبان صنایع دو کشور و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز سه شنبه برگزار می شود. 
 
براساس گزارش شبکه اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن وتجارت این هیات تجاری به مدت سه روز در ایران اقامت خواهند داشت و زمینه های همکاری را بین دو کشور بررسی می کنند. 
 
توافق ژنو دو سبب ایجاد زمینه های جدیدی برای همکاری میان شرکت های معتبر اروپایی و ایران فراهم ساخته و تاکنون هیات های مختلفی از کشورهای ایتالیا، آلمان، چین، گرجستان و هند برای مشارکت در بخش معدن و صنایع معدنی کشورمان به تهران آمده اند. 
 
 
*رسانه های خارجی 
 
تارنمای رادیو بین المللی فرانسه با نگاهی مثبت به موضوع پرداخته، می نویسد: بیش از یک صد تن از نمایندگان ده ها شرکت فرانسوی به منظور بررسی امکان از سرگیری و گسترش روابط اقتصادی با ایران، صبح روز دوشنبه وارد ایران شدند. 
 
این رسانه موضوع این سفر را از دو زاویه بررسی کرده، می افزاید: این نخستین و مهمترین ماموریت اقتصادی و مالی این هیات فرانسوی، پس از آغاز کاهش تدریجی تحریمهای بین المللی علیه برنامه هسته ای جمهوری اسلامی است. 
 
سایت اینترنتی رادیو فرانسوی، با اشاره به این که سازمان ˈمدفˈ بزرگترین تشکل بخش خصوصی فرانسه ریاست این هیات اقتصادی را عهده دار است، از دیدار ˈ محمد نهاوندیانˈ رئیس دفتر رئیس جمهوری و نمایندگان اتاق صنایع و بازرگانی ایران با اعضای این هیات در نخستین مرحله از سفر به تهران خبر داده است. 
 
همچنین این منبع خبری یادآوری می کند: ˈپیر مسکویچیˈ وزیر دارایی فرانسه، روز یکشنبه در آستانه سفر هیات فرانسوی به تهران، ابراز امیدواری کرد که این سفر زمینه های لازم برای همکاری های میان دو کشور را فراهم نماید. 
 
قرار است امروز (سه شنبه) هیات فرانسوی با برخی از صاحبان صنایع در ایران دیدار و گفت وگو کنند. 
 
به نوشته این منبع خبری، یک منبع نزدیک به سفارت فرانسه در تهران نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که سفر هیات نمایندگی فرانسوی به تهران تنها در چارچوب بررسی امکان از سرگیری و گسترش روابط انجام شده است. 
 
پایگاه اطلاع رسانی صدای آمریکا نیز به موضوع سفر هیأت اقتصادی فرانسه به ایران پرداخته، به نقل از ˈپیر مسکویسیˈ وزیر دارایی فرانسه می نویسد: در صورت برداشته شدن تحریم ها علیه ایران، فرانسه فرصتهای اقتصادی قابل توجهی در ایران خواهد داشت. 
 
این منبع خبری همزمانی اظهارات امیدبخش وزیر داریی فرانسه در این باره را با سفر هیأت بزرگ اقتصادی فرانسوی به تهران یادآور می شود. 
 
صدای آمریکا، به مواردی مثبت در این باره از جمله ابراز امیدواری مسکویچی وزیر دارایی فرانسه پیرامون فراوانی فرصتهای اقتصادی برای فرانسه در ایران در صورت بهبود شرایط، اعلام شرکت ˈرنوˈ فرانسه برای از سرگیری ارسال قطعات به ایران نگاهی گذار دارد. 
 
تارنمای بی بی سی هم در این باره این سفر به گونه ای خوش بینانه می نویسد: سفر نمایندگان بیش از یکصد شرکت فرانسوی از جمله شماری از عظیم ترین نامهای فعال در اقتصاد اروپا بزرگترین نشانه آمادگی غرب برای از سرگیری سرمایه گذاری در ایران تلقی شده است. 
 
این منبع خبری انگلیسی، یادآور می شود: آن هم بعد از نزدیک به یک دهه فشار، تنش و تحریم در رابطه میان ایران و اروپا؛ ولی حالا مقامهای ایران می گویند که اروپا برای بازگشت به بازار ایران مسابقه گذاشته است. 
 
ˈدر اروپا هم می گویند این دید و بازدیدها برای تشویق ادامه همکاری ایران با غرب است. البته هنوز گفت وگوها در مرحله ارزیابی است.ˈ 
 
این رسانه خارجی تصاویری را همراه با این گزارش منتشر کرده است. 
 
پایگاه اطلاع رسانی رادیو فردا هم زیر عنوان ˈمذاکرات نمایندگان ۱۴۰ شرکت فرانسوی در تهران برای تجارت با ایرانˈ به موضوع می پردازد. 
 
رادیو فردا به سفر هیاتی از کارفرمایان ۱۴۰ شرکت فرانسوی به تهران، ورود بزرگترین هیات تجاری غربی طی ۳۰ سال اخیر به ایران، نقل گزیده سخنانی از برخی مسئولان ایرانی و خا رجی دست اندرکار در این ارتباط و برنامه دیدارهای اعضای این هیات با مقامات ایرانی، نگاهی گذرا دارد. 
 
رادیو فردا، قسمت هایی از سخنان ˈمهدی میرابوطالبیˈ معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران را در این رابطه نقل و از قرار ملاقات هیات سرمایه گذاری فرانسه در جریان این سفر با مقامات ارشد جمهوری اسلامی از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر نفت خبر می دهد. 
 
بنا بر گزارش این رسانه خارجی، شرکت های نفتی توتال، مهندسی آلستوم، تله کام گروپ اورنج، نمایندگانی از شرکتهای خودروسازی رنو و پژو به همراه قطعه سازان بزرگ فرانسه مانند کنتیننتال و میشلن از شرکت های فرانسوی محسوب می شوند که در ترکیب هیات یاد شده، به تهران آمده اند. 
 
بنا بر این گزارش، ˈفرانسوآ نیکولوˈ سفیر پیشین فرانسه در ایران، نیز به رویترز گفته است که شرکتهای فرانسوی که پیش از این در ایران فعالیت داشتند تمایل بازگشت به بازار ایران را دارند. 
 
نامبرده در این ارتباط از شرکت های رنو، پژو سیتروئن، گروه ایرباس، کردیت آگریکول،گروه های مالی سوسیتهژنرال و بی ان پی پاریبا نام برده است. 
 
رادیو فردا یادآور می شود: سفر تازه هیات تجاری بزرگ فرانسوی به ایران پس از آن انجام می شود که هیات های مشابهی اخیرا از هلند، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، و دیگر کشورها برای یافتن فرصت های جدید تجاری وارد تهران شده بودند. 
 
به نوشته این رسانه آمریکایی، بسیاری از شرکتهای غربی پیش از تشدید تحریم های هسته ای علیه جمهوری اسلامی در ایران فعالیت داشتند و هم اینک با امضای توافقنامه موقت اتمی در ژنو، چشم انداز فرصت های جدیدی برای حضور در بازار ایران به روی آنها گشوده شده است. 
 
در این میان تنی چند از کارشناسان که رسانه های خارجی از آنها به عنوان کارشناس اقتصادی یاد می کند در این باره اظهار نظر کرده اند. 
 
برخی از این کارشناسان معتقد به ایجاد فضای کسب و کار در ایران برای سرمایه گذاری شرکت های فرانسوی هستند، برخی سفر نمایندگان شرکت های فرانسوی به ایران را تبلیغاتی می دانند، عده ای حضور شرکت های فرانسوی در ایران را بزرگترین نشانه تمایل به ارتباط اقتصادی غرب با ایران در دهه اخیر تفسیر می کنند و عده ای هم به موضوع از زاویه کمک به ایران نگریسته و سفر این هیات را بی تاثیر در راستای کمک به جهش اقتصادی ایران مورد ارزیابی قرار داده اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر