بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۰
کد خبر : ۱۱۶۶۶۴

اسماعیل غلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیخبرگزاری فارس، در پاسخ به پرسشی درباره معامله سهام بلوکی 40 درصدی پتروشیمی پارس بین ساتا و هلدینگ نفت و گاز پارسیان اظهار داشت: بسیار بعید می‌دانم ساتا سهم خود را به قیمت پایین‌تر از ارزش ذاتی به شرکتی که سهامدار خصوصی دارد واگذار کند.

وی تاکید کرد: سهم ساتا مربوط به بازنشستگان نیروهای مسلح است و از نظر منطقی بعید به نظر می‌رسد این صندوق سهم با ارزش خود را زیر قیمت واقعی به شرکتی با سهامداران خصوصی حقوقی و حقیقی واگذار کند.

وی در پاسخ به پرسشیدرباره ارزش این شرکت اظهار داشت: اگر طبق آنچه بیان می‌کنند سود این شرکت در سال مالی 1392 به 2 هزار میلیارد تومان بالغ شود و P/E بازار نیز بین 6 تا 7 فرض شود، این شرکت حداقل 14 هزار میلیارد تومان ارزش خواهد داشت.

معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: در عین حال به دلیل آنکه40 درصد سهام به صورت بلوکی واگذار شده و دو عضو هیئت مدیره به شرکت خریدار تعلق می‌گیرد حداقل 20 درصد به قیمت پایه اضافه خواهد شد که به این ترتیبارزش کل پتروشیمی پارس به 17 هزار میلیارد تومان بالغ خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته این رقم براساس مفروضاتی که بیان شد به دست می آید.

غلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه این شرکت 50 درصد از سهام باارزش آریا ساسول را در اختیار دارد و تکنولوژی آن نیز از بهترین انواع تکنولوژی موجود در ایران است با فرضثبت سود 2 هزار میلیارد تومان و P/E بین 6 تا 7 برای پتروشیمی‌ها، رقمی که مطرح کردم به دست می‌آید.

وی افزود: این همان روالی است که ما در سازمان خصوصی سازی پیش از این برای ارزش‌گذاری شرکت‌هااعمال می‌کردیم.

غلامی با بیان اینکه گروهی از پتروشیمی‌ها P/E بیش از 5 و گروهی P/E حدود 7 دارند، اضافه کرد: در این شرایط اگر متوسط P/E پتروشیمی‌ها بیش از 6 باشد 20 درصد به عنوان ارزش سهام بلوکی به آن اضافه می‌شود و اگر P/E حدود 5 باشد 30 درصد بابت سهام بلوکی به آن اضافه می‌شود.

وی توضیح داد: دلیل این امر آن است که P/E کل بازار به نظر من در حال حاضر بیشتر از میزان واقعی است و با P/E بالاتر از 5.5 یا 6 تا حدی رقم درصد بلوکی را تعدیل می‌کنیم.

به گزارش فارس، به تازگی 40 درصد از سهام ساتا درپتروشیمی پارس به عنوان یکی از سودآورترین پتروشیمی‌های کشور به قیمت 4 هزار و 200 میلیارد تومان به هلدینگ نفت و گاز پارسیان واگذار شده است.

بر این اساس ابهاماتی در بازار سرمایه و صنعت پتروشیمی درباره قیمت‌گذاری این معامله شنیده می‌شود.

گفتنی است بخشی از سهام هلدینگ پارسیان متعلق به سرمایه‌گذاری غدیر است و سهام مدیریتی سرمایه‌گذاری غدیر نیز به ساتا تعلق دارد، بر این اساس حدود 50 درصد از سهام هلدینگ پارسیان به صورت غیر مستقیم به ساتا تعلق دارد. ابهامات ایجاد شدهبه نیمه دیگر سهام این هلدینگباز می‌گردد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
سه‌شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۵۰
یعنی شماهنوزازاین جیب به ان جیب رانمیدانید؟