بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۰
کد خبر : ۱۱۶۷۹۵
وزیرخارجه سابق آمریکا در تازه ترین مواضع خود با تحریم های ایران مخالفت و تاکید کرده که «تحریم های جدید می تواند انزوای آمریکا را رقم بزند.»

به گزارش جوان آنلاین: وزیر امور خارجه سابق آمریکا که به طرز مشکوک و سوال برانگیزی پس از کشته شدن سفیر این کشور در لیبی از کار کنار رفت، در تازه ترین مواضع خود با تحریم های ایران مخالفت و تاکید کرده که «تحریم های جدید می تواند انزوای آمریکا را رقم بزند.»

کمتر پیش می آید که سیاستمداری در آمریکا چنین موضعی اتخاذ کرده و به این واقعیت که ایران می تواند سبب انزوای آمریکا باشد، تصریح نماید. بخصوص که هیلاری کلینتون، بانوی اول اسبق آمریکا به سیاستمدار پان صهیونیسم معروف است و در دوره وزارتش بر دستگاه دیپلماسی آمریکا در قبال ایران سیاست هایی کاملا صهیونیستی اتخاذ می کرد.

کلینتون در دوره وزارت خود به شدت از «تحریم های فلج کننده» علیه ایران حمایت می کرد اما در حال حاضر که از قدرت به دور است، بر این اعتقاد است که در دوره مذاکرات نباید تحریم های جدید اعمال کرد. همسر رئیس جمهور اسبق آمریکا «تحرم های تکروانه» آمریکا علیه ایران را نادرست می داند و تاکید دارد که واشنگتن نباید به این سمت حرکت کند.

کلینتون در نامه ای به کارل لوین، رئیس دموکرات کمیته نیروهای مسلح آمریکا در سنا تاکید کرده است که تحریم های جدید علیه ایران می تواند سیاست خارجی آمریکا را خدشه دار کند. به زعم وی شدت عمل کنگره در قبال ایران می تواند شکافی در جامعه جهانی ایجاد کرده و برخی از کشورهای را از آمریکا دور سازد، حتی در میان متحدان اروپایی. به این دلیل که آنها از سیاست های سخت گیرانه گریزان هستند.

به هر جهت در این میان منافع، عامل بسیار مهمی است. بخصوص در دوره ای که غرب با بحران مالی مواجه است.

نگارش این نامه و دیدگاه را از چند منظر می توان مورد تحلیل قرار داد. ابتدا اینکه چنین نظرهایی بخصوص زمانی که شخص نظر دهنده در قدرت نیست کاملا طبیعی و پذیرفتنی است. یعنی در میان سیاستمداران آمریکا، اشخاص، گروه ها و طیف های زیادی هستند که در بسیاری از زمینه ها به حقانیت رفتارهای سیاسی جمهوری اسلامی باور دارند. اما مسئله این است که به خاطر نوع نگاه هژمونیک آمریکا آن را به زبان نمی آورند.

مسئله دیگر این است که چنین افرادی تا از قدرت بیرون هستند نظر شخصی خود را بیان می کنند اما هر وقت وارد گردونه قدرت می شوند مجبور هستند از خود بگذرند و با نظرات ساختار سیاسی آمریکا پیش بروند. بسیار دیده شده افرادی حتی در سطح رئیس جمهور وقتی دوره ریاست شان به اتمام می رسد، مواضع ای ا اتخاذ می کنند که در زمان ریاست کاملا برخلاف آن عمل کرده اند.

مسئله دیگر در خصوص این موضع کلینتون به مخالفت آن با حزب جمهوریخواه بخصوص رقیب انتخاباتی خود در سال 2016 باز می گردد. کلینتون از هم اکنون برای رقیب خود خط و نشان می کشد که حزب جمهوریخواه بداند، وی مهره اصلی دموکرات ها برای انتخابات است. کلینتون برای انتقال این پیام به جمهوریخواهان، از کشور ایران شروع کرده است که در حال حاضر حساسیت بالایی در میان کنگره و این حزب رقیب دارد.

اما مهمترین تحلیل در خصوص این موضع کلینتون به تاثیرگذاری ایران در انتخابات آمریکا باز می گردد. تاریخ هم نشان داده که ایران یکی از تاثیرگذارترین کشورها در تعیین رئیس جمهور آمریکا است. این مسئله را می توان در شکست جیمی کارتر از رونالد ریگان دید که دلیل اصلی آن انقلاب اسلامی و بحث گروگان ها بود.

هیلاری نیز در حال حاضر به خوبی از این مسئله آگاه است که طیف قابل توجه ای از شهروندان آمریکا، از عملکرد جمهوریخواهان بخصوص در زمینه فشار و تحریم های بیشتر و فراموشی دیپلماسی در قبال ایران مخالف هستند. بنابراین هیلاری کلینتون دو سال قبل از انتخابات فهمیده است که برای پیروزی احتمالی خود باید از دریچه دیپلماسی ایران وارد شود اما این دلیل نمی شود که اگر پیروز شد همین مواضع را ادامه دهد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر