بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۱
کد خبر : ۱۱۷۰۳۸

هديه لطفي: توقف ليدرهاي پتروشيمي بزرگ‌ترين و بي‌سابقه‌ترين افت شاخص فرابورس را رقم زد، به طوري كه در اولين روز كاري هفته شاخص آيفكس با 33 واحد كاهش به محدوده 738 واحدي سقوط كرد.
پس از ماه‌ها انتظار درخصوص تصميم‌گيري براي نرخ خوراك پتروشيمي‌ها، سرانجام نمايندگان مجلس به افزايش نرخ خوراك پتروشيمي‌ها راي دادند كه اين تصميم براي فعالان بازار سرمايه چندان خوشايند نبود؛ به طوري كه اين خبر صنعت پتروشيمي و ساير صنايع بورسي را به شدت تحت تاثير قرار داد و منجر به افت شديد شاخص‌هاي بازار سرمايه در روز چهارشنبه گذشته شد، اما اين جريان نه تنها در روند معاملاتي روز گذشته ادامه داشت، بلكه به كل بازار نيز سرايت كرده و گروه‌هايي كه هيچ تاثيري از اين موضوع نداشتند را با افت همراه كرد. در پي اين اتفاق مسوولان بازار سرمايه تصميم به توقف تمام نمادهاي صنعت پتروشيمي گرفتند تا به این ترتيب فرصتي براي بازگشت تعادل به بازار فراهم شود.
در اين ميان بازار فرابورس نيز از جريانات پيش آمده بي‌نصيب نماند و بزرگ‌ترين افت شاخص آيفكس در طول تاريخ فعاليت اين بازار رقم خورد؛ در جريان معاملات روز گذشته آيفكس با 33 واحد افت معادل 4/4 درصد به كانال 738 واحدي بازگشت كه نمادهاي مارون، جم، ميدكو و زاگرس بيشترين نقش را در اين زمينه بر عهده داشتند.
همچنين در پایان معاملات روز گذشته 38/77 میلیون ورقه سهم به ارزش 2/499 میلیارد ریال در 23 هزار و 454 نوبت مبادله شد كه بیشترین حجم معاملات به داد‌و‌ستد 8/11 میلیون برگه حق تقدم بیمه آرمان اختصاص داشت و بیشترین ارزش معاملات نیز به پالایش نفت لاوان با مبادلات 37/31 میلیارد ریال تعلق گرفت.
سهام شرکت صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود بیشترین رشد قیمت را داشت و در عین حال بیشترین کاهش قیمت نصیب شرکت‌های شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه، کویر‌تایر، صنایع فولاد آلیاژی یزد، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران کرمان، مجتمع معادن مس تکنار، قند شیروان قوچان و بجنورد و همکاران سیستم شد.
از سوی دیگر در بازار ETF، بیشترین حجم معاملات به داد‌و‌ستد 24/1 میلیون واحد صندوق قابل معامله اطلس به ارزش 73/11 میلیارد ریال اختصاص داشت و در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز 40 هزار و 700 برگه اجاره رایتل دست‌به‌دست شد. هر برگه 5 میلیون ریالی اوراق تسهیلات مسکن نيز در بازه قیمتی 476 الی 588 هزار ریال شد.
عرضه بلوك ايران دوچرخ در بازار سوم
افزون بر اين، رئيس اداره عمليات فرابورس اعلام كرد كه 9/49 ميليون سهم از سهام شركت ايران دوچرخ به صورت يكجا و به قيمت پايه هر سهم 2300ريال در بازار سوم عرضه مي‌شود.
بهنام محسني خاطر‌نشان كرد: ارزش اين بلوك 9/114 ميليارد ريال بوده و به قيمت پايه هر سهم 2300ريال از طريق بازار سوم فرابورس عرضه مي‌شود.
درج شركت جديد در بازار پايه
به استناد تبصره «ب» ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه و موافقت كميته عرضه شركت فرابورس ايران، شركت سرمايه‌گذاري نيروگاهي از تاريخ 15بهمن به عنوان يكصد و پنجاه و هفتمين نماد معاملاتي در فهرست نرخ‌هاي بازار پايه درج شد.
فعاليت شركت سرمايه‌گذاري نيروگاهي ايران در حوزه واسطه‌هاي مالي است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
ببخشید افت شاخص فرابورس برای زمانی از روز شنبه بود که پتروشیمی ها باز بودند. و الا بعد آن و امروز که مثبت شد! چرا با همه کارهای ناظر مخالفت شدید می کنید؟ در مقام دفاع از کسی نیستم ولی کمی تعقل می گوید شاید یک و یا دو کار مثبت هم می کنند بندگان خدا ....