بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۱
در پی توقف نماد 12 شرکت فعال گروه پتروشیمی:

پاسخ مدیران چهار مجموعه به دو پرسش

این رشد نرخ تنها مربوط به خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی بوده و قیمت سایر عوامل همچون سوخت مصرفی، حقوق و دستمزد افزایش نیافته است.
کد خبر : ۱۱۷۰۵۵
در پی موافقت نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر افزایش قیمت گاز طبیعی مصرفی شرکت های پتروشیمی به 15 سنت، روند نزولی قیمت سهام این شرکت ها که از حدود یک ماه گذشته آغاز شده بود، بیش از پیش تداوم یافت. از این رو نماد معاملاتی 12 شرکت فعال در گروه پتروشیمی طی روز گذشته توسط ناظر بازار بورس و فرابورس متوقف شد تا این مجموعه ها نسبت به اطلاع رسانی و شفاف سازی پیرامون آثار افزایش قیمت خوراک مصرفی بر وضعیت سودآوری خود اقدام کنند.

براساس گزارش بورس نیوز، با توجه به مطالب عنوان شده این سوال مطرح می شود که رشد حدود پنج برابری نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی چه تأثیری بر وضعیت سودآوری آنها در پی خواهد داشت، آیا اجرای این برنامه اثر منفی پنج برابری بر روند سودآوری این واحدها خواهد گذاشت؟ و آیا برنامه ای مدون جهت جبران این رشد قابل توجه قیمت خوراک مصرفی از سوی شرکت های مذکور طراحی شده است؟

اندکی کمتر از پنج برابر

در همین ارتباط، یک مقام مسئول در شرکت پتروشیمی پردیس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بررسی اثرپذیری وضعیت سودآوری این شرکت در پی رشد قیمت خوراک مصرفی آن به عوامل مختلفی همچون چگونگی تعیین قیمت فروش محصولات بستگی دارد. برهمین اساس می توان گفت در صورت ثبات سایر عوامل اثرگذار بر وضعیت سودآوری شرکت، تأثیر رشد حدود پنج برابری قیمت گاز طبیعی مصرفی بر روند سودآوری این واحد اندکی کمتر از این میزان خواهد بود.

وی اجرای این برنامه را منوط به تصویب آن توسط شورای نگهبان دانست و اظهار داشت: در صورت اجرایی شدن این برنامه، "شپدیس" نیز برنامه هایی جهت جبران افزایش هزینه ها همچون افزایش مقدار فروش محصول آمونیاک بکار خواهد گرفت که البته همانطور که عنوان شد این امر نیز به چگونگی قیمت فروش محصولات بستگی دارد.

افزایش قیمت های جهانی راه نجات پوشش هزینه ها

در ادامه کرمی، مدیر مالی شرکت پتروشیمی زاگرس بررسی اثرپذیری روند سودآوری "زاگرس" از افزایش قیمت گاز طبیعی مصرفی را به دلیل عدم تعیین تکلیف سایر پارامترهای اثرگذار بر وضعیت سودآوری آن طی سال آینده همچون قیمت ارز و نرخ فروش محصولات را مشکل دانست و بیان کرد: این مجموعه برنامه ای جهت پوشش هزینه های ناشی از رشد قیمت خوراک مصرفی خود ندارد، مگر اینکه قیمت فروش محصولات در بازارهای جهانی با رشد همراه شود.

فقط قیمت گاز طبیعی رشد یافته است

همچنین یک مقام مسئول در شرکت پتروشیمی شیراز در این ارتباط اظهار داشت: این رشد نرخ تنها مربوط به خوراک مصرفی شرکت های پتروشیمی بوده و قیمت سایر عوامل همچون سوخت مصرفی، حقوق و دستمزد افزایش نیافته است.

برهمین اساس، به نظر می رسد تأثیر منفی رشد حدود پنج برابری قیمت گاز طبیعی مصرفی بر وضعیت سودآوری "شیراز" کمتر از این میزان خواهد بود.

وی به عدم وجود فرصت کافی به منظور تدوین برنامه ای جهت جبران افزایش هزینه ها ناشی از رشد فزآینده قیمت خوراک مصرفی اشاره کرد و گفت: طراحی چنین برنامه هایی منوط به چگونگی اجرای این قانون در آینده و تصمیمات اخذ شده از سوی دولت پیرامون این موضوع می باشد.

افزایش قیمت اوره راه کار ارایه شده از سوی سایر واحدها

در ادامه مدیر امور سهام شرکت پتروشیمی کرمانشاه نیز تصریح کرد: افزایش قابل توجه قیمت خوراک مصرفی بر وضعیت سودآوری شرکت اثر خواهد گذاشت، اما به نظر می رسد میزان افت سودآوری کمتر از مقدار افزایش قیمت گاز طبیعی مصرفی باشد.

چهری افزود: فروش محصولات براساس قیمت های جهانی از جمله برنامه هایی است که همواره طی روزهای گذشته توسط تمامی شرکت های پتروشیمی و نیز انجمن صنعت پتروشیمی جهت پوشش هزینه های تحمیلی بر این واحدها پیشنهاد شده است.

در پایان این گزارش می افزاید، مدیر مالی شرکت پتروشیمی خارک حاضر به پاسخگویی به سوال خبرنگار ما نشد و همچنین این سایت خبری موفق به برقراری ارتباط با شرکت های پتروشیمی فن آوران و نیز خراسان نشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
کاربر
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۳
مصابحه مفصلی با وزیر اقتصاد در رابطه با بورس و برنامه های حمایت از بورس انجام دهید لطفا شرایط موجود ، شاخص دروغین ، گروکشی حقوقی ها برای تحمیل خواسته هایشان به مجلس ، بی اعتباری ....و مصاحبه های دروغین و ...برای ایشان تشریح کرده وتوضیح بخواهید خواهشا پیگیری کنید
امين
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
حقوقي ها دارند صف فروش وپترو رو جمع اوري مي كنند حقيقي ها نبايد سهام ارزشمند وپترو رو ارزون به حقوقي بفروشند از فروش سهام ارزشمند وپترو كه افزايش سرمايه هم داره خودداري كنيد.
ساسان
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۳
يعني سهامداران يكشبه با خاك يكسان شدند . يعني سهامي كه خريدي 2500 تومان بفروشي 500 تومان .
یک سهامدار
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۲
و صد البته پدری که از سهامدار جزء و خرده پا در میاد از هیچکی در نمیاد....
سمیرا
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۶
اینطور که من دستگیرم شد تعدیل مثبت هم دارند درسته بورس نیوز
مجید
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۹
با بررسی سایت کدال به راحتی می توانید هزینه های خوراک و دست مزد و سایر موارد شرکتها را به دست بیاورید، بسیار مبرهن و روشن است که سود آوری این شرکتها با نرخ خوراک ۱۵ سنت حدود یک سوم خواهد شد
نمایندگان
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۴۳
نمایندگان مجلس چشم به جیب ملت دوخته اند.حال انکه قطری ها چشم به منابع این
ملت ،خدا به داد این ملت برسد.
اسد
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۸
خوش بحال ما ملت که چنین نمایندها را به مجلس فرستادیم بابا ....... کردیم وانها نیز مدیرانی فعلی بورس را انتخاب مکنند پس نتیجه این میشود ......
فاینانسر
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۹
برادر من کدوم وزیر اقتصاد؟؟؟
وزیری که تو باغ نیست و تعطیله می خواد منافع جناحی و حزبی و رفاقتی رو رها کنه و بورس رو نجات بده؟
ش
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۴
لعنت خدا بر کسانی که اموال مردم رو به غارت بردن===مسئولین اقتصادی هری