بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۱:۵۸
کد خبر : ۱۱۷۱۶۴
رییس جمهوری در جمع سفرا و نمایندگان سیاسی خارجی مقیم تهران در استانه 22 بهمن گفت: آماده روابطی سازنده تر و بهتر با کشورهای جهان هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر دوشنبه در جمع 130 نفر از سفرا و نمایندگان سیاسی خارجی مقیم تهران افزود: آماده ایم در چارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با تمام کشورها از آسیا تا آفریقا، اروپا و آمریکا روابط بهتری داشته باشیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: کشورها در برابر احترام به ملت ایران، احترام و در برابر حسن نیت، حسن نیت خواهند دید.

روحانی با بیان این که در سالیان اولیه طلوع اسلام، ملت ایران فرهنگ اسلام را به عنوان موهبتی بزرگ و الهی در آغوش کشیدند، گفت: ایرانیان بیشترین تلاش را در نشر واعتلای فرهنگ اسلامی انجام دادند.

وی افزود: نیازی به تاکید ندارد که اولین منشور حقوق بشر از سرزمین و ملت ایران گرفته شد و به جهانیان اعلام شد.

رییس جمهوری با بیان این که در دوران جدید، بیش از 100 سال پیش در آغاز قرن بیستم، ملت ایران به عنوان پیشتاز در این منطقه آرای مردم و صندوق آرا را به عنوان سرآغازی برای دموکراسی و مردم سالاری مد نظر قرار داد، افزود: اولین مجلس شورای ملی در این منطقه، در ایران تاسیس شد.

روحانی با بیان این که اولین قانون اساسی منطقه ، در ایران به تصویب رسید، گفت: حدود 50 سال پیش که مردم ایران از اختناق و استبداد داخلی و از مداخلات خارجی به ویژه آمریکا در این سرزمین به تنگ آمده بودند، دین زدایی و فرهنگ زدایی که برای آن ها غیر قابل تحمل شده بود، نهضت و قیام بزرگی را آغاز کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: مردم ایران در طول 16 سال نهضت اسلامی، شکنجه ها، زندان ها و حتی کشته شدن در خیابان های شهرهای مختلف این سرزمین را به جان خریدند تا با راهبری فقیهی سیاستمدار و روشن ضمیر امام خمینی (ره) توانستند نهضت اسلامی را به پیروزی برسانند.

وی یادآور شد: 35 سال پیش در چنین روزهایی انقلاب بزرگ اسلامی در این سرزمین به پیروزی رسید، انقلابی که پیروزی آن نه پیروزی ملت ایران که پیروزی فرهنگ اسلام، آزادی خواهی مردمانی بود که سالیان دراز تحت ستم قرار گرفته بودند.

رییس جمهوری تاکید کرد: انقلاب اسلامی بدون خونریزی به پیروزی رسید، در انقلاب اسلامی به عنوان تنها انقلاب بزرگ درست 47 روز بعد از پیروزی انقلاب مردم پای صندوق آرا دعوت شدند و با رای مردم نظام جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.



***5 بار حضور در پای صندوق رای در سال نخست انقلاب اسلامی

وی با بیان این که در طول یک سال اول مردم پنج بار پای صندوق آرا رفتند، اظهار داشت:این در تاریخ انقلاب های دنیا بی سابقه است.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد:برای بار اول برای اصل نظام ،برای بار دوم برای انتخاب نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی، بار سوم برای رفراندوم قانون اساسی که به تصویب خبرگان رسیده بود و برای انتخاب ریاست جمهوری و نمایندگان مجلس برای بار چهارم و پنجم در ظرف یکسال اول انقلاب پای صندوق رفتند.

روحانی، نظام جمهوری اسلامی را مبتنی بر مردم سالاری در چهارچوب فرهنگ ملی ، دینی و در مسیر استقلال ،خودباوری و اعتماد ملی توصیف کرد.

وی همچنین گفت: سال گذشته میلادی و سال جاری شمسی مردم ایران یک بار دیگر حماسه بزرگی را آفریدند. در شرایطی که مردم تحت تحریم غیرقانونی و ظالمانه قرار داشتند و بدخواهان فکر می کردند که مردم در حال تسلیم شدن در برابر آنها هستند،مردم در انتخابات شکوهمند یازدهمین رییس جمهوری کشور پای صندوق آرا آمدند و حماسه ای بزرگ با حضور 73 درصدی آفریدند.



***داشتن جهان عاری از سلاح های کشتار جمعی آرزوی ملت ایران است

روحانی اضافه کرد: در سایه این انتخابات مردم دولت تدبیرو امید را خلق کردند و این دولت مصمم است که با همه کشورهای جهان با تعامل سازنده در چهارچوب منافع متقابل و در یک چهارچوب روابط اصولی و پایدار شرایط نوینی را در روایط خارجی خلق کند.

رییس جمهوری با بیان اینکه در 6 ماه گذشته شاهد تحرکات جدید برای روابط خارجی ایران با کشورهای مختلف بوده ایم تصریح کرد: ما آماده ایم در چهارچوب احترام متقابل و منافع مشترک با تمام کشورها از آسیا گرفته تا آفریقا، تا اروپا و تا آمریکا روابط بهتری داشته باشیم.

دکتر روحانی در بخش دیگر از سخنان خود اضافه کرد: گرچه مردم ما آنچه بر آنها گذشته است از ایالات متحده یا بخشی از کشورهای اروپایی از یاد نخواهند برد، اما شیوه رفتاری امروز و آینده بیش از گذشته مد نظر ملت بزرگ ایران خواهد بود.

رییس جمهوری در ادامه خاطرنشان کرد : در برابر احترام به ملت ایران احترام خواهند دید، در برابر حسن نیت نسبت به ملت ایران حسن نیت خواهند دید و ما آماده روابطی سازنده تر و بهتر با همه کشورهای جهان هستیم.

وی افزود: البته برای کشورهای منطقه، کشورهای اسلامی و کشورهای غیر متعهد شرایط ویژه ای قائل هستیم و همواره آماده هستیم که در چهارچوب روابطی بهتر و صمیمی تر باهمه این کشورها رفتاری متقابل داشته باشیم.

رییس جمهوری با بیان اینکه صلح و امنیت جهانی برای ما و برای این دولت اهمیت ویژه ای دارد گفت: امحای سلاح های کشتار جمعی به ویژه سلاح هسته ای در راستای امنیت جهانی از اولویت های این دولت است. جهان عاری از سلاح هسته ای به ویژه در منطقه خاورمیانه و عاری از سلاحهای کشتار جمعی به ویژه هسته ای جزو آرزوها و انتظارات و خواسته این ملت است.



*** مردم فلسطین باید برای سرنوشت خود و سرزمینشان تصمیم بگیرند

رییس جمهوری در ادامه بیان کرد: اگر همه به معاهده ان پی تی عمل کنیم، دنیایی امن تر و آسوده خاطر تر خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین برای این که جهانی امن تر داشته باشیم باید با خشونت، افراطی گرایی و به ویژه تروریسم مقابله کنیم و همه دست در دست هم دهیم.

روحانی ادامه داد: کشورهایی که گروه های تروریستی را ساختند و آماده کردند و متاسفانه هنوز هم برخی از آنان به یاری و کمک آن ها ادامه می دهند، نتیجه شومی را دیده اند و خواهند دید.

رییس جمهوری افزود: تروریسم و گروه های تروریستی نمی تواند مورد اتکا هیچ کشوری برای منافعش یا منافع منطقه و جهان باشد.

وی با اشاره به این که در زمینه مسائل منطقه ای، ما معتقدیم برای ایجاد امنیت در این منطقه حساس باید با فقر فرهنگی، اقتصادی، مادی و بی عدالتی مبارزه کنیم، اظهار داشت: سیاست های ظالمانه رژیم اشغالگر قدس، اشغال سرزمین فلسطین و همچنین آواره ماندن مردم فلسطین یکی از عوامل مهم بی ثباتی در منطقه ماست.

روحانی با بیان این که باید مردم فلسطین برای سرنوشت خود و سرزمینشان تصمیم بگیرند، گفت:

امروز جنگ داخلی در برخی از کشورها، ناامنی و بی ثباتی در برخی از کشورهای منطقه برای کل منطقه و جهان آزاردهنده است.

رییس جمهوری افزود: ما همه کشورهای جهان و به ویژه کشورهای منطقه را دعوت می کنیم که به هم یاری و کمک کنیم و از جمله به سوریه کمک کنیم؛ به مردمی که امروز در رنج و آوارگی و سرما و گرسنگی هستند، همه کمک کنیم تا برای آینده سوریه فقط و فقط مردم سوریه تصمیم بگیرند.

روحانی با اشاره به این که صلح و امنیت منطقه و جهان جزو اهداف مهم این دولت است، اظهار داشت: همچنین این دولت معتقد است همه ملت ها از مواهب علم و فناوری در مسیر صلح آمیز باید بتوانند استفاده کنند.

وی گفت: انحصار فناوری در اختیار تعدادی از کشورها و محروم کردن دیگران از فناوری مفید برای جوامع مختلف و صلح آمیز غیر عادلانه و غیر قانونی است.

رییس جمهوری تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همانند سایر ملت ها حق خود می داند که از فناوری صلح آمیز برخوردار باشد، از جمله فناوری صلح آمیز هسته ای.

*** اتم را برای صلح می خواهیم

رییس جمهوری با تاکید بر اینکه ایران اتم را برای صلح می خواهد گفت: ما مثل بعضی های دیگر، اتم را برای جنگ نمی خواهیم.

روحانی گفت: به همین دلیل این دولت با کمال جدیت برای اعتماد سازی بیشتر برای افکار عمومی جهان، با 1+5 مذاکرات مجدانه را انجام داد. در این مذاکرات دولت و ملت ایران حسن نیت خود را به وضوح نشان داد و ما خوشحالیم که در روز سوم آذر 1392 ایران و 1+5 توانستند در چارچوب یک برنامه مشترک به تفاهم و توافق دست پیدا کنند و با تلاش مجدانه ، این موفقیت به دست آمد که در روز 30 دی ماه سال 1392 این توافق عملیاتی و اجرایی شود.



*** آماده مذاکره با 1+5 برای دستیابی به توافق مشترک جامع و نهایی هستیم

رییس جمهوری افزود: اکنون برای روز 28 بهمن ماه جاری جمهوری اسلامی ایران و مسوولین مذاکره و وزارت امور خارجه ایران آماده است تا با 1+5 برای دستیابی به یک توافق مشترک جامع و نهایی وارد مذاکره شود.

روحانی تاکید کرد: ما در این راستا جدی هستیم همانطور که در قدم اول جدی بودیم .



*** درهای ایران به روی آژانس باز است

رییس جمهوری تاکید کرد: درهای کشور ما به روی آژانس بین المللی انرژی اتمی باز است . همانطور که شورای حکام در نوامبر سال 2004 به اتفاق آرا اعلام کرد که هیچ انحرافی در برنامه هسته ای ایران دیده نشده است، آژانس بعد از هزاران ساعت بازرسی ، بارها و بارها تکرار کرد که در ضمن بازرسی هایش هیچ گونه علامت و نشانه ای برای انحراف (در برنامه هسته ای ایران) مشاهده نکرده است.

جمهوری اسلامی ایران همچنان آماده است درهای خود را در چارچوب مقررات بین المللی و توافق پادمانی به روی آژانس باز بگذارد.

روحانی گفت: ما هیچ گاه به دنبال سلاح کشتار جمعی نبوده و نیستیم. ما کشوری هستیم که قربانی سلاح شیمیایی و سلاح کشتار جمعی شدیم.



** آماده حضور شرکت های خارجی در ایران هستیم

روحانی در ادامه با پرداختن به ظرفیت های همکاری اقتصادی ایران با کشورهای جهان، افزود: در زمینه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و این دولت آماده است تا با همه کشورها که علاقه مند هستند در ایران که دارای منابع بسیار غنی و جوانانی تحصیل کرده و آماده برای فعالیت اقتصادی است، همکاری کند و شرکت های آنان در کشورمان حضور یابند.



*** ایران ظرف سه دهه آینده جزو 10 کشور اقتصادی اول دنیا خواهد بود

ییس جمهوری گفت: زمینه های بسیار فراوانی در زمینه اقتصادی وجود دارد وهمانطور که من قبلا اعلام کردم این ظرفیت در ایران وجود دارد که ظرف سه دهه آینده، جمهوری اسلامی ایران جزو 10 کشور اقتصادی اول دنیا قرار گیرد.



*** در حال توافق با برخی شرکت های بزرگ بین المللی هستیم

روحانی افزود: ما در این زمینه امروز آمادگی کامل داریم و خوشبختانه به رغم ندای مخالفت بعضی، در حال توافق با برخی شرکت های بزرگ بین المللی هستیم که آثار آن را شما بعدا خواهید دید.

رییس جمهوری با بیان اینکه ما آماده هستیم برای اینکه در یک تعامل سازنده با همه کشورهای جهان شاهد شرایط بهتری در منطقه و جهان باشیم، اظهارداشت: ایران به خاطر جایگاه ژئوپلتیک خاص خود می تواند مرکزی برای عبور شبکه های مختلف انرژی، برق، اینترنت و فیبر نوری، جاده ای، ریلی و مرکزی برای ارتباط شمال و جنوب و شرق و غرب باشد.

رییس قوه مجریه با سپاسگزاری از تمام دولت ها بخاطر رای مثبت به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران در زمینه مقابله با خشونت و افراط گری اظهارامیدواری کرد که در مقام عمل همگی دست به دست هم دهیم و شاهد جهانی عاری از خشونت، افراط و تروریسم، شرایط اقتصادی و فرهنگی بهتر و تماس بهتر دولت ها و ملت ها باشیم.

روحانی همچنین از سفرا و نمایندگان کشورهای خارجی خواست که پیام حسن نیت و اراده ملت ایران برای روابط نزدیک تر با همه کشورها و دولت ها را به کشورشان منتقل کنند.

رییس جمهوری در ابتدای سخنانش از اینکه در آستانه سی و ششمین سالروز انقلاب اسلامی و نخستین سال فعالیت دولت تدبیر و امید در جمع سفرا حضور یافته است، ابراز خوشحالی کرد و خطاب به آنان گفت: ایران بعنوان کشور و ملت ایران به عنوان ملتی بزرگ همواره تاریخ ساز و تمدن پرور بوده است.

روحانی اظهار داشت: همواره ایران را به نام دانشمندانی چون ابن سینا، خوارزمی، فارابی، زکریای رازی و مشاهیری چون فردوسی، مولوی، حافظ و سعدی شناخته اند.

رییس جمهوری ادامه داد: همواره هنر ایرانی، عرفان اسلامی، و دیوانسالاری ایرانی در تاریخ زبانزد بوده است.

وی با اشاره به اینکه هنر ایرانی، عرفان اسلامی و دیوان سالاری ایرانی همواره در تاریخ زبانزد بوده است، گفت: ملت ایران در فراز و نشیب های فراوان تاریخی هرگز زبان، تاریخ و فرهنگ و هویت خود را از دست نداده است.

وی تصریح کرد: ایرانیان در سالگرد اولین طلوع اسلام، فرهنگ اسلامی را به عنوان موهبتی الهی و بزرگ در آغوش کشیدند و بیشترین تلاش را برای نشر و اعتلای فرهنگ اسلامی انجام دادند. 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
اگه میشه نظرماروهم بزارید در سایت
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۲
آقای روحانی با حرفهایتان بر طبل تفرقه و عدم وحدت مردم نکوبید.! اینکه اینهمه را افراطی شکن می نامید . یه موقع دیگر قانون شکن میخوانید . بعد اخیرا بیسواد مینامید آیا از ادب و از رفتار درست یه شخص انهم رییس جمهور بعید نیست!!!؟
toosi
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۹
واقعا سخنرانی های اقای روحانی دل جمعیت عظیمی از مردم ایران را به درد می اورد.