بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰
کد خبر : ۱۱۷۲۲۰

دنیای اقتصاد- آیا ایران توانایی تولید و بازاریابی 55 میلیون تن فولاد تا افق چشم‌انداز 1404 را دارد؟ در چند سال گذشته به‌خاطر ارائه آمارهای ضد و نقیض در ارتباط با صنعت فولاد کشور و بعضا جابه‌جایی برخی آمارها، چشم‌انداز این صنعت با ابهاماتی روبه‌رو شده است. ایران هم‌اکنون با تولید بیش از 14 میلیون تن فولاد خام و انتظار افزایش آن به سطح 55 میلیون تن تا سال 1404، یکی از بزرگ‌ترین بازارهاي تولید و مصرف فولاد را از آن خود کرده است. این در شرایطی است که اگر نرخ رشد اقتصادی کشور از سطح کنونی افزایش یابد، میزان تقاضا نیز افزایش چشمگیری خواهد داشت. با توجه به این موضوع، «دنیای اقتصاد» برای چهارمین سال متوالی، برگزاری همایشی با عنوان «چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» را در هفته آینده با حضور بیش از 800 نفر از مقامات صنعتی، فولادسازان بخش خصوصی و دولتی و مدیران‌عامل بیش از 14شرکت بزرگ صنعت فولاد جهان، در دستور کار دارد. در این همایش، قرار است به سه سوال «کجا هستیم؟ کجا می‌خواهیم برویم؟ و چگونه؟» پاسخ داده شود. این همایش بستری است تا فرصت‌ها و چالش‌های موجود در محیط کسب‌وکار بزرگ‌ترین صنعت مادر، بعد از صنعت نفت و گاز در ایران تحلیل شود.
«دنیای اقتصاد» چهارمین همایش صنعت فولاد و معدن ایران را برگزار می‌کند:
ابرقدرت‌های فولاد جهان در تهران

گروه صنعت و معدن- آیا ایران توانایی تولید 55میلیون تن فولاد خام تا سال 1404 را دارد؟ تکنولوژی لازم برای دستیابی به این میزان تولید در کشور وجود دارد؟ آیا توانایی فروش و بازاریابی 55میلیون تن فولاد خام تا سال 1404 وجود دارد؟ آیا ضرورت دارد که به تولید 55میلیون تنی فولاد تا 12سال آینده برسیم؟ و...
پاسخ به این سوالات که دغدغه این روزهای فعالان صنعتی و معدنی کشور در بخش دولتی و خصوصی است، محور همایشی خواهد بود که روزنامه «دنیای اقتصاد» آن را طي 2 روز پایانی بهمن ماه برگزار می‌كند.
«چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران با نگاهی به بازار» در حالی هفته آینده در تهران برگزار می‌شود که ابرقدرت‌های فولاد جهان در آن حضور دارند. این همایش که بزرگ‌ترین رویداد صنعت فولاد کشور است، تلاش دارد تا بستری مناسب برای گردش اطلاعات در زمینه فولاد و معدن برای سرمایه‌گذاری و تصمیم‌سازان این بخش ایجاد کند.
چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران، با حضور بیش از 800نفر از مقامات صنعتی، فولادسازان بخش خصوصی، دولتی و فعالان صنایع معدنی در بخش بالادستی و پایین‌دستی و مدیران عامل بیش از 14شرکت بزرگ صنعت فولاد جهان برگزار می‌شود. حدود 100نفر از شرکت‌کنندگان در این همایش ميهمانان خارجی هستند که از کشورهایی چون آلمان، ایتالیا، فرانسه، اتریش، فنلاند، چین، هند، ترکیه، انگلستان، اسپانیا، امارات متحده عربی و... در سه گروه کارشناسان زبده فولاد، مدیران عامل و سرمایه‌گذار حضور می‌یابند.
ترسیم سند چشم‌انداز فولاد
در چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران که از سوی روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار می‌شود، با محور «رقابت‌پذیری، راهکار توسعه پایدار» تلاش می‌شود تا با همکاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، سند چشم‌انداز صنعت فولاد کشور ترسیم شود. درواقع، در این همایش قرار است با استفاده از تجارب داخلی و خارجی به سه سوال کجا هستیم؟ کجا می‌خواهیم برویم؟ و چگونه؟ پاسخ داده شود.
محور توسعه کمی صنعت فولاد کشور دستیابی به برنامه تولید 40میلیون تنی با سرمایه‌گذاری 50میلیارد یورویی تا پایان برنامه پنجم توسعه و 55میلیون تنی تا افق 1404 است؛ این در حالی است که هم‌اکنون میزان تولید فولاد خام در کشور 14تا 15میلیون تن و ظرفیت تولید 25میلیون تن در سال برای محصولات نهایی است. بر این اساس، حقیقت‌یابی و بازنگری بر برنامه تولید فولاد تا افق چشم‌انداز 1404 یکی از محورهای کلیدی این همایش است. قرار است در همایش امسال سه موضوع «ترسیم چشم‌انداز بازار فولاد با نگاهی به الزامات و امکانات زیربنایی کشور» با همکاری شرکت فولاد تکنیک؛ «وضعیت موجود ایران و چشم‌انداز توسعه صنعت فولاد ایران و خاورمیانه» با همکاری شرکت برسو؛ همچنین «روند اکتشاف سنگ‌آهن و زغال سنگ در صنعت فولاد و راهکارهای پیش‌رو» با همکاری شرکت ایریتک بررسی شود تا بتواند به تدوین سند چشم‌انداز و نقشه راه صنعت فولاد کمک کند. این سه شرکت مشاور خصوصی از جمله شرکت‌های برتر در صنعت فولاد هستند که عمده طرح‌های مهم فولادی کشور از سوی این شرکت‌ها ساخته شده است.
ضرورت شفافیت در صنعت فولاد
متاسفانه در چند سال گذشته به خاطر ارائه آمارهای ضد و نقیض در ارتباط با صنعت فولاد کشور و بعضا جابه‌جایی برخی آمارها نظیر ظرفیت تولید با میزان تولید، یا برنامه توسعه با ظرفیت فولاد در کشور و حتی جابه‌جایی میزان تولید فولاد خام که ملاک ارزیابی و رتبه‌بندی صنعت فولاد در جهان است با تولید محصولات نهایی، چشم‌انداز این صنعت با ابهام روبه رو شده است، تا جایی که فعالان بخش‌های مختلف توان تصمیم‌گیری را ارتباط با ورود به سرمایه‌گذاری ندارند. همچنین تعریف پروژه‌های بدون هدف و فاقد توجیه فنی و اقتصادی بدون انجام مطالعات دقیق و اصولی همچون طرح فراز (تولید 55میلیون تن فولاد خام در سال) یا اعطای 140میلیون تن مجوز تاسیس نورد، یا پراکنده کردن طرح‌های دولتی در مناطقی که فاقد مزیت نسبی تولید هستند و طرح را فاقد توجیه اقتصادی می‌کنند، مانند طرح‌های هشت‌گانه استانی، نشان از بی‌برنامه بودن در صنعت فولاد می‌دهد. از طرف دیگر، عدم توجه به بحث‌های پایه و اساسی همچون اکتشاف مواد معدنی مورد نیاز که اصلی‌ترین مزیت رقابتی صنعت فولاد در ایران است، چون سنگ‌آهن یا احداث زیرساخت‌هایی چون حمل‌و‌نقل ریلی، انرژی و در رأس آن برق، آینده‌ای سرشار از ابهام را در صنعت فولاد ایران شکل داده است.
بر این اساس در چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران، علاوه‌بر دعوت از کارشناسان و صاحب‌نظران داخلی، از بزرگان صنعت فولاد دنیا نیز دعوت به عمل آمده، تا با بررسی‌های کارشناسانه علاوه‌بر شفاف‌شدن شرایط فعلی صنعت فولاد کشور، زمینه برای تدوین نقشه راه این صنعت منطبق با نیاز و ظرفیت کشور فراهم شود.
برگزاری 24 کارگاه آموزشی
در روز اول این همایش، سخنرانی صاحب‌نظران و مسوولان صنعت فولاد داخل و خارج از کشور پیش‌بینی شده و در روز دوم نیز 24 کارگاه آموزشی از آخرین دستاوردهای صنعت فولاد ایران و جهان برگزار می‌شود. همزمان با این همایش قرار است ساخت کارخانه تولید تجهیزات و ماشین‌آلات فولادسازی از سوی شرکت «دانیلی» (Danieli) ایتالیا در اصفهان نیز آغاز شود. محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو؛ حسین پناهیان، مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران؛ محمد ابکاء، مدیرعامل شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک؛ محوی، مدیرعامل شرکت ایمکو و ایرج صالحی، رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی مشاور برسو از جمله صاحب‌نظران بخش دولتی و خصوصی کشور هستند که در این همایش سخنرانی خواهند کرد.
در همایش پیش رو، همچنین مدیران ارشد بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در صنعت فولاد شامل Danieli و Tenova ایتالیا، SMS Group آلمان، Outotec فنلاند، Platts انگلستان، Saralle اسپانیا، UMetal چین و CVS ترکیه حضور خواهند داشت. شرکت Danieli ایتالیا قرار است علاوه‌بر سخنرانی‌ای که توسط مدیرعامل آن «Gianpietro Beneditti» انجام خواهد شد، روز دوم در چند کارگاه به معرفی تکنولوژی‌های نوین تولید فولاد که تاکنون در ایران مورد استفاده قرار نگرفته است، بپردازد.
«Burkhrad Dahmen» از SMS Group آلمان، «Kalle Harrki» از شرکت Outotec فنلاند (این شرکت در رتبه‌بندی اجلاس اخیر داووس سومین شرکت برتر صنعتی جهان و اولین شرکت در شاخه متالورژی شناخته شد) و «Elias Gonzalez» از شرکت Saralle اسپانیا از دیگر سخنرانان کلیدی این همایش هستند.
علاوه‌بر آن با شرکت UMetal چین (این شرکت بزرگ‌ترین واردکننده سنگ‌آهن به چین است و قیمت‌گذاری سنگ‌آهن ایران در این شرکت انجام می‌شود.) برای حضور و بررسی وضعیت سنگ‌آهن در بازار چین و تاثیرات آن بر بازار سنگ‌آهن ایران مذاکره شده است و «Yang Yong Liang» مدیر عامل این شرکت در روز اول همایش سخنرانی خواهد داشت و در روز دوم جلسه‌ای به منظور تعیین قیمت سنگ‌آهن با حضور تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ‌آهن ایران برگزار خواهد کرد.
فرصت‌های همایش فولاد
چهارمین همایش چشم‌انداز صنعت فولاد و معدن ایران در حالی با حضور بزرگان صنعت فولاد جهان برگزار می‌شود که فرصتی مناسب برای جذب سرمایه‌های خارجی بعد از توافق ژنو به حساب می‌آید. در همایش امسال در حالی شرکت‌های چینی حضور گسترده‌ای دارند که 56درصد تولید فولاد خام جهان در دست آنها است و در بخش معدن نیز دنبال شرکای جدید هستند.
از سوی دیگر، این همایش فرصتی است، تا مشکلاتی که پیش از این برای ورود تکنولوژی‌های لازم توسعه صنعت فولاد کشور در زمان تحریم داشتیم، حل کنیم. افزایش تعاملات بین‌المللی از دیگر فرصت‌های این همایش است. در حال حاضر فعالان بخش خصوصی و دولتی در صنعت فولاد نیازمند افزایش سطح تعاملات بین‌المللی هستند، چرا که به خاطر مسائل تحریم، تولید محصولات آلیاژی با ارزش افزوده، کاهش یافته است. از این رو، فعالان صنعت فولاد با تعامل و جذب سرمایه خارجی می‌توانند پیگیر راهبرد جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده در این صنعت انرژی بر باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر