بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷
کد خبر : ۱۱۷۲۲۸
همشهری:
قیمت خوراک گاز شرکت‌های پتروشیمی نزدیک به یک ماه است نوسان های منحنی شاخص بورس را فرماندهی می کند اما رمز گشایی از قیمت خوراک شرکت های پتروشیمی نشان می دهد ۶ شرکت پتروشیمی گازی کشور تا امروز سود های اعجاب آوری را به دلیل پایین بودن قیمت خوراک پتروشیمی نصیب عده ای خاص می کردند.

جالب اینجاست به تازگی گروه های ذینفع از طریق برخی فعالان بازار سرمایه،بورس تهران را به عرصه تاخت و تاز برسر قیمت خوراک پتروشیمی تبدیل کرده‌اند.به گزارش همشهری، بررسی لایحه بودجه 93 به پایان رسید. یکی از بند های لایحه به افزایش قیمت خوراک پتروشیمی تا سقف 15 سنت اختصاص داشت. شاید این نخستین اقدام عملی دولت یازدهم با برنامه ویژه خواری است.

برخی معتقدند این نخستین رویارویی عملی دولت با گروه ‌ های قدرت است. شاید به همین دلیل است که حملات تهاجمی سیاسی در بازار سرمایه برای لغو مصوبه کارشناسی شده کمیسیون تلفیق مجلس در عرصه بازار سرمایه کشور به بهانه حفظ حقوق سهامداران به راه افتاده است . در حالی که بررسی ها نشان می دهد قیمت خوراک شرکت های پتروشیمی گازی در مقابل پتروشیمی‌هایی که خوراک مایع مصرف می کنند به دلایل بسیار خاصی به پایین ترین نرخ ممکن فروخته می شد و این پول در دست طیف خاصی از مالکان عمده قرار داشت.

نکته جالب توجه این است که از مجموع شرکت های پتروشیمی های کشور 6 شرکت با خوراک گاز فعالیت می کنند که سهامدار عمده هر 6 شرکت، شرکت نفت و گازپارسیان است. سهامدار اصلی شرکت نفت و گاز پارسیان هم شرکت سرمایه گذاری غدیر و سهامدار شرکت سرمایه گذاری غدیر نیز سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح است.

شاید به همین دلیل بود که اخیرا حسین دقیقی مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سهامدار عمده پتروشیمی‌ها قبل از تصویب مصوبه افزایش قیمت خوراک پتروشیمی ها در مجلس در گفت و گو با روز نامه ها و خبرگزاری ها به صراحت از تلاش این سازمان برای جلوگیری از افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها خبر داده و اعلام کرده بود در این زمینه با کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی وارد مذاکره شده است.

سود پتروشیمی های گازی به جیب چه کسی می‌رود

رمزگشایی از افزایش قیمت خوراک گاز شرکت های پتروشیمی نشان می‌دهد ؛ در حال حاضر از مجموع شرکت های پتروشیمی فعال در کشور 6 شرکت پتروشیمی پردیس،فناوران، شیراز،کرمانشاه،زاگرس ومارون از خوراک گازی استفاده می‌کنند. در این میان شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان بر سهام هر 6 شرکت سیطره کامل دارد و 85 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) است.

شرکت سرمایه گذاری غدیر در سال ۸۴ وارد صنعت اوره و آمونیاک شد.برای تولید اوره و آمونیاک از خوراک گاز استفاده می‌شود، بنابراین این شرکت سرمایه‌گذاری تمام شرکت های تولید اوره و آمونیاک مثل پردیس و کرمانشاه را خرید و باعث شد به‌خاطر نرخ پایین خوراک گازی سود هنگفتی ببرد.

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان 8 مرداد 1386 تحت نام شرکت سرمایه گذاری توسعه الوند غدِیر تأسیس شد ودر 16 آذر ماه 1390 ، نام شرکت به گروه گسترش نفت و گاز پارسیان تغییر کرد و در تاریخ 26 بهمن ماه 1390 نیز سهام این شرکت برای نخستین بار وارد بورس تهران شد.

به گفته برخی کارشناسان شرکت های با خوراک گازی مثل پتروشیمی پردیس، بهای تمام شده محصولاتشان یک بیستم مبلغ فروش است به همین دلیل این شرکت ها سود بسیار زیادی به دلیل ارزان بودن قیمت خوراک گاز به دست می‌آوردند چراکه در حال حاضر گاز را با قیمت ۷۵ تومان می خرند و با دلار ۳۰۰۰ تومان صادر می‌کنند.

در واقع شرکت‌های پتروشیمی گازی سودهای بادآورده ای به دست می آورند. به عنوان مثال سرمایه شرکت پتروشیمی پردیس در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان است در حالی که این شرکت در سال مالی گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است این یعنی اینکه فقط ۲۰۰ میلیارد تومان آن هزینه بوده و ۱۶۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی داشته است. دلیل این موضوع ارزان بودن قیمت خوراک گاز بود.

به طور کلی واحدهای پتروشیمی به 2دسته کلی خوراک گازی وخوراک مایع تقسیم می‌شوند. واحدهای گازی نیزبه نوبه خود در 2دسته واحدهای مصرف‌کننده گازمتان و اتان قرارمی‌گیرند. واحدهای متانول وآمونیاک- اوره مصرف‌کننده گازمتان شیرین هستند. واحد متانول و گوگرد پتروشیمی خارک مصرف کننده خوراک گاز متان ترش است. پتروشیمی مارون مصرف کننده گاز اتان- پتروشیمی امیرکبیر و پتروشیمی جم از مخلوطی از گاز اتان و خوراک مایع استفاده می‌کنند. پتروشیمی شازند اراک نیز از خوراک مایع استفاده می‌کند. شرکت‌هایی که خوراک مایع مصرف می کنند سود معقولی دارند اما شرکت‌هایی که خوراک گازی مصرف می‌کنند سودشان در شرایط کاملا غیرعادلانه و غیر منطقی به دست می‌آید.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
پارسا
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۶
کی گفته خوراک * مارون * گازی هستش مارون خوراک مایع است .
* پتروشیمی خراسان * باید به لیست شما اضافه شود چون خوراک گازی است.
علی
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹
بورس نیوز بس کن...قباحت داره...خجالت داره..راه کاری بگذارند تا این سود نصیب ان عده خاص نشود نه اینکه کل صنعت را به باد فنا دهند...
سیروس
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۳
خوراک مارون مایع هست نه گاز جناب کارشناس رمز گشا...
kj
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴
خوبه جم شفاف سازی کرد این چرندیات چیه؟
احمدی نژاد
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴
سرمایه پردیس 100 است ؟؟/
300 است خالی بند
محمود
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۵
مقدار سودي كه اين شركتها دارند از طريق گز ارش حسابرس اعلام مي گردد كه درست يا نادرست آن ميتواند پيگيري گردد و اگر ويزه خواري اتفاق افتاده ميتوان با آن برخورد كرد تازه كساني كه سود آنچناني در اين زمينه كرده اند سرمايه هاي خودشان را در اين مملكت سرمايه گذاري كرده اند و موجب رشد و آباداني اين مملكت شده اند كجاي اين كار ايراد دارد حتما بايد ركود در همه جاي اين مملكت اتفاق بيفتد تا يك عده خوشحال شوند متاسفم به اين ديد گاه عالمانه
arman
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۳
آخه یکی نیست به این متن مثلا کارشناسانه اعتراض کنه که بابا 100 میلیارد تومان بهای تاریخی حقوق صاحبان سهام است نه قیمت بازار سهام آن و مقایسه تفاوت سود با این عدد منطقی نیست همین بی سوادان بودند که در مجلس نظر کارشناسانه دادند و بورس را به فلاکت رساندند. اگر این مثلا کارشناسان در حال حاضر اگر بخواهند یک واحد پتروشیمی احداث کنند با 100 میلیارد تومان می توانند ( یک بنده خدایی گفته بود با 20 میلیارد تومان می شه یک مجتمع پتروشیمی احداث کرد ) ؟؟؟؟
سیب
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۵
منطقی بو د این افزایش قیمیت تو یک بازه مثلا 3 ساله اتفاق میافتاد نه یک شبه . تکلیف سهامدار جدید این پتروشیمی ها چیه . ممکنه ساتا تو این مدت سود زیادی کرده و یا سهانداران قدیمی تو این مدت سود برده باشن ولی تکلیف سهامدار جدید چیست .
احمد
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
قیمت گاز در منطقه 7سنت است چرا جزیره ای فکر میکنید گیرم که این چند شرکت هم نابود شوند آیا وضع کشور درست میشود از آن گذشته هر شرکتی سود داشت باید ازبین ببریم مگر این سهامداران قطریند بازم پول وکار ایجاد کرده اند مگر ازبین شرکتها در گذشته مشکل کشور را حل کرده چرا بفکر چپاول گاز میادین مشترک نیستند چرا بفکر گاز سوزانده شده تاکی حسودی وتنگ نظرس
محمد رضايي
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۵
با اين كاراتون كل بورس رو به فنا كشاندين لطفا كمي وقت بگذاريد و 1ماهه اخير نمادهاي بورسي را ملاحظه نماييد
رضا
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
سلالم این نمایندگان ... تا مدتی قبل چرا کارشناس نبودند
محمدجعفر‌
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۳
=============
دراين بازي = از بين رفتن سرمايه سهامداران جزء
=============
محمدی
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۴
این مطلب توسط کدام کارشناس !!!نوشته شده که هنوز نمی دونه پتروشیمی پردیس سرمایه اش 300 میلیارد است و خواک مارون مایع است؟آیا پشت این تحلیل های غلط رازی!!!! نهفته است؟
سهمدار خرد ضرر کرده از جنگ بزرگان
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
این هم نحوه مبارزه با ویژه خوارهای دولت تدبیر وامید سهامدار خرد به خاک سیاه بشینه تاویژه خوارها(البته بهانه است همه اش سیاسی و باند وباند بازی است) دست شون کوتاه بشه مگه خانواده هاشمی را کسی تونست تکونشون بده اینها هم همینجور پس بذار ما هم بسوزیم و بسازیم دیگه .
محمد
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۴
گیرم همه این دروع ها درست! سودش به جیب تامین اجتماعی نیروهای مسلح مگر نمی رود؟ تامین اجتماعی نیروهای مسلح ضرر بدهد مگر دولت موظف نیست هزینه هایش را تامین کند؟
محمدرضا
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۷
آقایون نظرات شماره های 3 و 7 ... خوراک مارون گاز هست ... الکی چرند نگید ... من طرفدار این خبر نیستم ... خواستم بگم اکلی چیزی نپرونید ....
رضا
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
نرخ خوراک هم رمز گشایی داره؟ مگرمخواهید ازتوی فضاکشف کنید!!!
محسن نقاش
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
اگر این تحلیل درست باشد یعنی این شرکت ها سود انباشته وافزایش سرمایه هنگفتی را پنهان کرده اند واین جرمست. اتهامست واگر درست باشد سودما چه شده ؟؟؟؟
بهرام
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
اعتماد به نفس شما در زمینه تحلیل های ... را تحسین می کنم.
عظیم
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۶
اگه مبنای محاسبه اینگونه هست پس همه شرکت ها سود بادآورده می برند مثال:
شبندر: سود ناخالص 4100 میلیارد تقسیم بر تعداد سهام 13.8 میلیاردی برابر 300. طبق این استدلال 300% داره سود میکنه
فولاد: سود ناخالص 3600 میلیارد تعداد سهم 36 میلیارد در نتیجه سود 100%
سینا
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۲
بورس نیوز سانسور نکن بزار بره رو آنتن. شما بورس نیوز هم کم هیزوم تو این آتیش نریختید با دامن زدن به شایعات
ساسان
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۸
اين تحليل به كل غلط است اگر اين شركت ها به گفته متن: ((به عنوان مثال سرمایه شرکت پتروشیمی پردیس در حال حاضر ۱۰۰ میلیارد تومان است در حالی که این شرکت در سال مالی گذشته ۱۸۰۰ میلیارد تومان فروش داشته است این یعنی اینکه فقط ۲۰۰ میلیارد تومان آن هزینه بوده و ۱۶۰۰ میلیارد تومان سود عملیاتی داشته است.) )يعني سود شركت 1600 تومان براي هر سهم . در سورتي كه پرديس 451 تومان سود تعيين كرده . !!! اگر شما كه روزنامه نگاريد به همين راحتي فهميديد كه پرديس داره سودشو مخفي مي كنه پس بورس بايد درشو ببنده . اگرم مخفي نكرده پس حرف مفت نزنيد. و جهت اطلاع اگر هر سهمي بيش از 200 تومان سود بده يعني 100 درصد سود چون ارزش اسمي هر سهم 100 تومان است . اگر اينجوري باشه بايد همه شركت هارا به جرم سود آوري به ضرر كشاند و در بورس را هم تخته كرد . يك علت كاهش شاخص در اين روز ها هم همين اراجف ژراكني هايي است كه از گوشه و كنار به گوش مي رسد.
hpln
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۵
به گزارش هیئت مدیره مارون مراجعه کنید تا متوجه شوید که خوراک مارون گاز است نه مایع اصلا یکی از مزایای مارون خوراکه گازیشه که با قیمت ارزان سود های سرشار برای آن می سازد.
فاراد
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۱
((((((((((((((((((((((((
اگر این تحلیل درست باشد یعنی این شرکت ها سود انباشته وافزایش سرمایه هنگفتی را پنهان کرده اند واین جرمست. اتهامست واگر درست باشد سودما چه شده ؟؟؟؟
((((((((((((((((((((((((