بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۸
کد خبر : ۱۱۷۴۵۶

همايون دارابي: همزمان با تداوم كاهش شاخص بورس اوراق بهادار تلاش‌ها براي به تعادل رساندن بازار از طريق رفع نگراني‌ها تشديد شده است.

در حالي كه شاخص بازار سهام هفته گذشته 7/3 درصد كاهش يافته و سهامداران نزديك به 16هزار ميليارد تومان زيان را تجربه كردند تلاش‌هاي فشرده‌اي براي متوقف كردن اين جريان در حال اجرا است. در مهم‌ترين تلاش‌ها روز چهارشنبه شوراي نگهبان ميزبان شماري از فعالان بازار بود تا انتقادات مطرح به دو بند لايحه بودجه شامل بند عوارض 30درصدي و نرخ خوراك گازي پتروشيمي‌ها را استماع كند؛ در اين جلسه همايون‌پور و عزيزي، مديران عامل هلدينگ هاي
اميد و نفت و گاز پارسيان مشكلات بروز كرده متعاقب تصويب اين دو بند در بازار سرمايه و آينده دو صنعت مهم معدن و پتروشيمي كشور را تشريح كردند. متعاقب اين جلسه عصر چهارشنبه برخي منابع خبري از تصميم شوراي نگهبان براي طرح ايراد از برخي بندهاي لايحه بودجه خبر داده و اعلام كردند لايحه بودجه صبح يكشنبه به مجلس بازگردانده خواهد شد تا در جلسه روز دوشنبه مجلس به ايرادات اين لايحه رسيدگي شود. در همين حال منابع غير‌رسمي از نظر مساعد حجج اسلام
مصباحي‌مقدم و ابوترابي‌فرد، رئيس كميسيون تلفيق و نايب رئيس مجلس براي رفع نگراني‌هاي بازار سرمايه خبر مي‌دهند.
در همين حال براساس اعلام اوليه عصر امروز (شنبه) وزير اقتصاد ميزبان مديران بورس اوراق بهادار، مديران عامل بانك‌ها و برخي از شركت‌هاي بزرگ بورسي خواهد بود تا در تلاشي مهم برنامه‌اي براي كنترل عرضه‌ها در بازار صورت گيرد. اكثر فعالان بازار در شرايط كنوني معتقدند با توجه به افت قيمت‌ها بازار براي تعادل‌يابي نيازمند تلاش شديدي نيست و مي‌تواند با حمايتي نه چندان شديد براي چند هفته پاياني سال 92كارنامه‌اي متعادل برجاي بگذارد؛ مشروط بر آنكه دو بند مشكل‌ساز لايحه بودجه و همچنين تصميم براي انتقال 14نماد بازار پايه به توافقي كه مورد نگراني شديد بازار است كنار گذاشته شوند.
در همين حال بازار سرمايه با نظر مساعد دبير مجمع تشخيص مصلحت نيز مواجه است؛ سخنان دكتر محسن رضايي عصر روز پنج‌شنبه در صدا و سيما نيز نشان داد در صورت ايراد شوراي نگهبان حتي در صورت تكرار نظر مجلس، شرايط در مجمع تشخيص مي‌تواند به نفع بازار سرمايه رقم بخورد.
در مجموع آنچه در كل تحولات كنوني اهميت دارد جلو‌گيري از تداوم واكنش‌هاي احساسي بازار سرمايه است؛ از اين رو به نظر مي‌رسد بازار نيازمند آرام‌سازي با مكانيزم تزريق نقدينگي و جلوگيري از دامن زدن حقوقي‌ها به نگراني‌ها است.
نگراني در مورد محدوديت‌هاي بيشتر
در حالي كه اكثر كارشناسان خواهان اصلاح قيمت سريع‌تر و كاهش نگراني هستند برخي خبرها از احتمال طرح كاهش ميزان اجازه فروش حكايت دارند، اين امر مي‌تواند به وحشت بيشتر بازار منجر شود؛ چرا‌كه مهم‌ترين نقطه قوت بازار نقد شوندگي و سرعت جابه‌جا‌يي آن است.
در كنار تلاش‌ها براي به تعادل رساندن بازار سرمايه، اين بازار از برخي تحولات اقتصادي نيز متاثر است؛ در مهم‌ترين تحول شروع فروش اوراق مشاركت 23درصدي از اهميت بالايي برخوردار است؛ هر چند اين اوراق نمي‌تواند تهديدي براي نقدينگي بازار سرمايه باشد، اما نفس افزايش نرخ سود بدون ريسك به كاهش قيمت سهام منجر مي‌شود.
در همين حال در صحنه اقتصادي هفته گذشته اعلام شد در چارچوب توافقات ژنو بانك‌هاي «اقتصاد نوين، پارسيان، پاسارگاد، كارآفرين، سرمايه، سامان، مسكن و كشاورزي» بانك‌هاي عامل در اجراي توافقات مالي خواهند بود كه همين امر كفه سنگين‌تر بانك‌هاي خصوصي را در اين وضعيت نشان مي‌دهد.
در بازار چه خبر بود؟
بازار روز چهارشنبه شاهد تداوم افت سريع بود؛ به گونه‌اي كه شاخص با افت 38/1 درصدي كف قيمت 80 هزار واحد را رد كرده و به 79هزار و 136 واحد رسيد، با اين افت، شاخص، بار ديگر به سوم آذر ماه
بازگشت تا بازدهي 130درصدي بازار سرمايه به 108درصد عقب‌نشيني كند.
در همين حال به دليل افت شاخص، شمار فعالان بازار با كاهش شديدي نيز مواجه شده است، در حالي كه هفته گذشته با يك روز تعطيلي مواجه بود .
متوسط شمار خريداران در بازار از رقم 24هزار و 815نفر در هفته ماقبل با 61درصد افت به متوسط 12هزار و 32نفر در هفته گذشته كاهش يافته است كه رقم نگران‌كننده‌اي است؛ ارزش معاملات نيز هفته گذشته به هزار و 59ميليارد تومان رسيد.
در بازار روز چهارشنبه هلدينگ نفت و گاز پارسيان در گزارشي از عدم خريد پتروشيمي پارس خبر داد.
براساس گزارش منتشره با حضور يك خريدار رقيب در مزايده بلوك با ارزش پتروشيمي پارس و عدم شكل‌گيري رقابت جدي، اين معامله انجام نشد و همچنين بر‌اساس بند 19 اسناد مزايده با پيشنهاد شركت گروه نفت و گاز پارسيان موافقت نشد و فروش سهام ياد شده به آينده موكول شده است.
در همين حال برخي از منابع از تصميم پارسيان براي خريد بلوك 17درصدي هلدينگ خليج فارس خبر مي‌‌دهند. اين بلوك مهم روز يازدهم اسفند ماه با نرخ پايه 22هزار و 251ريال به صورت 30درصد نقد و بقيه اقساط عرضه مي‌شود كه حصه نقدي نزديك به 2هزار و 900ميليارد تومان را در بر مي‌گيرد.
در گروه معدني شنيده‌ها حكايت از تصميم دو شركت گل‌گهر و چادرملو براي شكايت در ديوان عدالت اداري به منظور باز‌پس‌گيري پروانه دارد. پروانه اين دو شركت كه بعد از خصوصي‌سازي توسط مديران دولتي اين شركت‌ها به ايميدرو منتقل شده است، دليل تصميم مجلس در تعيين عوارض كنوني بوده است.
در گروه معدني، مدير عامل گروه سرمايه‌گذاري صنايع و معادن فلات ايرانيان از اتحاد استراتژيك اين مجموعه با هلدينگ سرمايه‌گذاري توسعه معادن و فلزات خبر داد.
در گروه تجهيزات عدم اجراي ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتي سبب شده است برخي از نمادهاي موجود در بورس با صف‌هاي بدون تحرك مواجه باشند؛ در گروه تجهيزات صف فروش حفاري شمال از جمله موارد مزمن شده بازار به شمار مي‌رود.
در گروه بانكي اكثر نمادها روز چهارشنبه در ميان شگفتي كارشناسان با صف فروش مواجه بودند تا به شوخي در بازار مطرح شود «بانك‌ها نيز با خوراك گازي كار مي‌كنند.» از ديدگاه كارشناسان افت بانك‌ها در حالي كه سه تا 4ماه ديگر با برگزاري مجامع سالانه مواجه‌اند فاقد توجيه بنيادي و بيشتر ناشي از عرضه سهام از سوي حقوقي‌ها و ابطال صندوق‌ها است.
در گروه دارويي دارو‌سازي جابر ابن حيان براي سال مالي 93 در اولين پيش‌بيني مبلغ 1645 ريال به ازاي هر سهم پيش‌بيني كرده است كه نسبت به آخرين پيش‌بيني ارائه شده براي سال مالي 92 رشد 12 درصدي را نشان مي‌دهد.
در گروه خودرويي بازگشايي رينگ مشهد به‌رغم اعلام سود 180ريالي با عدم توافق خريداران و فروشندگان كشف قيمت نشد.
در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه همچنان بازاري منفي بود كه اين تداوم افت نشان‌دهنده لزوم حمايت از بازار سرمايه به ويژه جلوگيري از كاهش ارزش معاملات است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
خوشنام
شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۶
بورس نیوز سه هفته پیش بهت گفتم حفاری پیگیری کن چرا رفع گره نمیکنن هیچکار نکردی سه هفته س همینجوری مونده مگه میشه همچین چیزی، چقد بی قانونی هست تو این خراب شده؟!! هیچ کسم نیست بگه آخه خرت به چند من؟