بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۹
قیمت های کنونی سهام بسیار جذاب هستند و در زمان های دیگر باعث صف های طولانی خرید می شد اما هم اکنون به دلیل عدم نقدشوندگی سریع و همچنین مصوبات اخیر به دلیل حاشیه امنیت پایین با استقبال رو به رو نمی شوند.
کد خبر : ۱۱۷۵۲۶
هیأت مدیره سازمان بورس با توجه به روند متوالی و البته نزولی شاخص کل طی یک ماه اخیر و نگرانی و بی اعتمادی سهامداران نسبت به بازار سرمایه، ضوابط معاملاتی جدیدی را از دیروز جهت حمایت از سهامداران خرد و همچنین جلب حمایت بیشتر سهامداران حقوقی به اجرا درآورد.

در همین راستا، مهرآور، مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: به اعتقاد بنده، تصمیمات مقطعی و کوتاه مدت، تأثیری بر وضعیت کنونی بورس نخواهد گذاشت.

 همچنین مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی ها باعث افزایش قیمت خوراک شده و سرمایه گذاری خارجی به شدت کاهش پیدا می کند. سرمایه گذاران داخلی نیز با مواجه شدن با افزایش قیمت تمام شده محصولات، سرمایه گذاری خود را در صنعت دیگر که با حاشیه سود بیشتر و ریسک کمتری همراه باشند، سوق می دهند.

 در نتیجه بطور کلی می توان گفت که با تصمیمات مقطعی، برای سرمایه گذار به جای جاذبه، دافعه ایجاد خواهند کرد و سرمایه گذاری کاهش خواهد یافت. زیرا به عنوان مثال برای سرمایه گذار خارجی، سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی در قطر با توجه به نرخ خوراک 7 سنتی مقرون به صرفه تر از ایران خواهد بود.

وی افزود: همچنین دستورالعمل معاملاتی جدید سازمان بورس که از دیروز به اجرا درآمد شاید کمک اندکی به وضعیت شاخص کل کند اما مسئله مهم در زمان کنونی افت قیمت سهام می باشد زیرا قیمت سهام بطور متوسط کاهش 25 الی 30 درصدی در این مدت داشته است و مهمترین موضوع در حال حاضر، بازگرداندن آرامش به سهامداران می باشد و در صورت عدم آرامش و اطمینان سهامداران به بازار سرمایه و ارایه این روند، نقدینگی از بازار سرمایه سراغ بازار موازی دیگری خواهد رفت.

مهرآور بیان کرد: حتی در زمان جنگ منطقه ای نیز، روند قیمت سهام مثبت بود و صف های خرید در بازار سرمایه وجود داشت. بنابراین اگر نرخ خوراک و بهره مالکانه منطقی تصویب شود، نقدینگی از بازار سرمایه خارج نخواهد شد.

تأثیری که نرخ خوراک 15 سنتی در بودجه کشور می گذارد تأثیر بسیار ناچیزی است اما همین نرخ 15 سنتی تأثیر بسیار زیادی بر روی سرمایه گذاری خواهد گذاشت که باعث عدم صرفه اقتصادی برای سرمایه گذار خواهد شد. بنابراین نیاز اصلی بازار سرمایه، نگاه همه جانبه نمایندگان محترم به آثار مصوبات می باشد.

مدیر عامل کارگزاری بانک سامان عنوان کرد: قیمت های کنونی سهام بسیار جذاب هستند و در زمان های دیگر باعث صف های طولانی خرید می شد اما هم اکنون به دلیل عدم نقدشوندگی سریع و همچنین مصوبات اخیر به دلیل حاشیه امنیت پایین با استقبال رو به رو نمی شوند.

مهرآور تصریح کرد: بطور کلی شرایط به نفع اقتصاد کشور می باشد زیرا با برداشته شدن تحریم ها، زمینه برای سرمایه گذاری در ایران با انگیزه و رغبت بالایی همراه است و شور و شوق جدیدی در سطح ملی و اقتصادی به وضوح مشخص است در نتیجه هیچ دلیلی برای کاهش شاخص وجود ندارد.

 بنابراین در صورتیکه تصمیمات منطقی اتخاذ شود قطعاً روند شاخص کل صعودی خواهد بود اما چنانچه تصمیمات سریع و احساساتی اتخاذ شود طبیعتاً شاهد افت شاخص کل خواهیم بود همچنین بازار سرمایه در سال 93 نیز، برترین بازار می باشد مقطع کنونی قطعاً مقطع گذرا است و بازدهی شاخص کل در سال 93 حدود 35 الی 40 درصد خواهد بود. همچنین توصیه بنده به عنوان فردی که 16 سال در بازار سرمایه تجربه و فعالیت دارم به سهامداران، صبر و دیدگاه بلندمدت نسبت به بازار سرمایه می باشد.

وی در خاتمه افزود: همچنین به اعتقاد بنده، مسئولین سازمان بورس و نمایندگان محترم مجلس و شورای نگهبان نیز به منظورحمایت از سهامداران و در جهت بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه تصمیمات مثبتی اتخاذ نمایند تا آرامش سلب شده از بازار سرمایه دوباره برگردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۸
مگه قیمت سهام افت کرده؟
زامیاد از 250 شده 140، این میشه افت؟
سفارس از 500 شده 300 این میشه افت؟
مهم شاخصه که از 88 هزار شده 80، مهم شاخصه فقط شاخص..
فرهاد اسحاقی
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
با سلام و احترام.سخنان جناب مهرآور درد دل هزاران سهامداری است که گوش شنوایی برای شنیدن صدایشان وجود ندارد.انگار در این مملکت همه عقل کل هستند و سهامدار جماعت بی فکر.از فرمایشات متین جناب مهرآور تقدیر و تشکر می نمایم.
محمود
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۷
مگه سفارس از قیمت 500 به 300 رسیده همون 10% افت نمیشه؟ پس درست گفتن که 10 درصد افت داشته.
چاپار
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱
سلام:نظر آقای مهرآور درست می باشد قطعا" تا از بازار سرمایه حمایت نگردد شاهد افزایش اعتمادسرمایه گزاران و شکوفایی بازار نمی شود.
علی
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸
اکنون که بازار مثبت شد خواهشا بازار و به حالت اولش درارین اخه این چه وضعیه که همه نمادها با حجم معاملات اندک صف خرید شدند.
سعید
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
کامنت 1 احسنت گل گفتی
محمود
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۲
مگه میشه در مشیت الهی هم تدبیر کرد یک چیزهایی از دست بشر خارجه
maryam
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹
بنظر من بهترین کار ممکن انجامشد وهمین حقوقیها وبزرگان بازار بودن که با عرضه به قیمتهای پایینتر سهامدار جزء را به ترس از ریزش بازار وادار به فروش کرد تا با پایینترین قیمت سهم را بخره ودوباره در اوج قیمت بندازه به مردم.
ess
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۳
بازار به رفتار گله ای اعتقاد پبدا کرده است و احسنت به مدبران بورس که به این حقیقت واقف هستند نمونه آن بازار 27 بهمن همه حقیقی ها خریدار هستند و حقوقی ها مترصد قیمت ها ی بالا برای قالب کردن سهم به حقیقی ها و الان بهترین فرصت ایجاد شده با هماهنگی مدیران بورس براى آنها است
مراقب باشید پشیمان نشوید
امید
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۶
خداکنه حرفای دل گرم کننده جناب مهر آور تاثیر گزار هم باشه و این جماعت 7000000 هم به سود برسن
بیچاره
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۹
خدایا ممسنی 260 خریدم مسولین یا حقوقی اگه صدامو میشنون قیمت رو به 260 برسونن میخوامزن بگیرم پول پیش خونه مو لازم دارم مسولین جون بچه هاتون کمکم کنین یاخدا یا پنج تن
محمد
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
مرد مومن باپول پیش خونت رفتی ممسنی خریدی تو اون قیمت! دیگه مسولین چه کاری برای شما می تونن انجام بدن؟
محمود
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
مگه سفارس از قیمت 500 به 300 رسیده همون 10% افت نمیشه؟ پس درست گفتن که 10 درصد افت داشته.
حسین
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
با سلام شما را بخدا قسم سهام هایی را که ارزش ندارند حتی با قیمت در ظاهر ارزان این روزها نخرید سعی کنید سهام شرکت های پدر مادر دار بخرید با وجود اینکه در این یکماه اخیر خیلی کم افت کرده اند تا بعدها پشیمان نشوید
بدشانس
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۵
دوستان به هیچ وجه گول این +4 هارو نخورین-فقط از بورس دوری کنین
علی
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
دو روز است شاخص مثبت است از تجربه خود استفاده کنید که بعد گریه و زاری نکنید .بزرگ شوید. تا یک مملکت بزرگ داشته باشید.
یاشار
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
دوست عزیز کامنت سوم خدا دوست داشته که اومدی تو بورس و ضرر کردی که جلوی یه ضرر بزرگتر که ممکن بود نصیبت بشه گرفته بشه برو خداتو شکر کن.
راد
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۶
مسولین محترم با این بلایی که سرمون آوردین فقط میتونین خودتونو بکنید زیر زمین البته از شماها پرروتر هنوز تو تاریخ بشر دیده نشده
محمدرضا
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۳
تا يك ماه پيش 30 % تو سود بوديم و امروز 10 % تو ضرر...آخه نوي اين مملكت چه ا تفاقي افتاده كه يك سهامدار در عرض يك ماه بايد 40 % ضرر بده....كجا هستند اين نمايندگان گيج كه ببينند با زندگي مردم چكار مي كنند
سروش
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
بانک سامان یکی از حقوقیهای خوب بازار هست انصافا، و چندین مورد از سهمها حمایت کرده ولی چند وقت پیش بانک سامان بنده خدا تعداد 9 میلیون سهم ... در قیمت 1200 تومان خریده و الان قیمت این سهم به 900 رسیده!!!حق داره که دلواپس باشه خودتون حساب کنید که چقدر ضرر کرده.
مهدي
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۹
آقا (ميگن ) قيمت سهاما10% افت كرده،10% كه چيزي نيست سريع جبران ميشه
وقتي كه كارشناساي مااين حرف ميزنن ديگه از بقيه نميشه انتظاري داشت
khameneei
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۲
جناب مثلا دکتر مهراور مدیر کارگزاری بانک سامان شما که مملکتت رشد اقتصادی منفی دارد چطور میخواهید که بازار بور ست رشد طبیعی داشته باشد اول بروید اخلاقتان را خوب کنید تا دنیا با شما مراوده داشته و طی رابطه صحیح ا قتصادی ..اقتصاد مملکتت رشد کند و به طبع ان رشد بورس هم داسته باشید