بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۱
کد خبر : ۱۱۷۵۴۶

محبوبه مغانی: سرانجام روز گذشتهطرح «اطلس تریدینگ» به اجرا گذاشته شد تا به این واسطه کمی از التهاب بازار سرمایه کاسته شود.

به موجب تغییرات جدیدی که در ارسال سفارش به سامانه معاملاتي فرابورس ايران به وجود آمده است، آخرين مرحله معاملات در بازار پايه عادي فرابورس ايران پيش از گشايش از ساعت 12:00 تا 12:30 محسوب می‌شود. در ادامه طرح «اطلس تریدینگ» حراج تك قيمتي راس ساعت 12:30 از روز گذشته حذف شده و معاملات از ساعت 12:00 تا 12:30 در بازار پايه عادي فرابورس ايران نيز همانند ساير بازارهاي فرابورس به صورت حراج پيوسته است.
ناظر بازار فرابورس در ادامه تاکید کرده است که از ساعت 12 تا 12:30 سقف مجاز فروش اعمال نخواهد شد، ولي سفارش‌هاي خريد و فروش صرفا با قيمت پاياني ساعت 12 قابل ورود و معامله خواهد بود. همچنين سفارش‌هاي فروش وارده صرفا از نوع انجام و ابطال (fill and kill) قابل ارسال است.
در پی اجرای این طرح بود که روز گذشته آیفکس از رشد 70/6 واحدی برخوردار شد تا به واسطه انجام 214 میلیون و 427 هزار سهم به ارزش یک هزار و 365 میلیارد و 780 میلیون ریال از رقم 90/727 واحدی برخوردار شود.
بر این اساس روز گذشته سهام شرکت‌های پالایش نفت لاوان، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد صبانور، پالایش نفت شیراز، نفت ایرانول و نفت پاسارگاد در پی معاملات خود بیشترین تاثیر را در رشد شاخص داشتند. از سوی دیگر از روز گذشته محدوديت سقف خريد به ميزان حداكثر 90 ورقه براي هر كد معاملاتي در هر جلسه معاملاتي و در كليه نمادهاي اوراق تسهيلات مسكن اعمال شد. به عبارت ديگر در هر جلسه معاملاتي و در كليه نمادهاي اوراق تسهيلات مسكن، هر كد معاملاتي صرفا تا سقف 90 ورقه تسهيلات مسكن مجاز به ورود سفارش خريد و انجام معامله است. بر این اساس متقاضيان باید محدوديت مذكور را در خصوص ورود سفارش‌هاي خريد و معاملات انجام شده رعايت کنند. در این راستا بهنام محسنی، ناظر بازار فرابورس تاکید کرده است که تخطي از پيام ناظر بازار و ورود سفارش يا خريد بيش از سقف مجاز منجر به ابطال كليه معاملات صورت گرفته و حذف سفارش‌هاي ورود يافته شده و موضوع به مرجع رسيدگي به تخلفات ارجاع مي شود. از سوی دیگر به عقيده وی متقاضيان خريد بيش از سقف مذكور صرفا پس از تاييد بانك مسكن می‌توانند اقدام به ورود سفارش کنند. بر این اساس بود که روز گذشته بازار تسهيلات مسكن هم از رشد 3/0 تا 4/4 درصدي برخوردار شد، به طوري كه اوراق تسهيلات مسكن خرداد 92 به نرخ 562 هزار ريال و اوراق تسهيلات تير 90 به قيمت 575هزار ريال معامله شد و در میان صنایع فرابورسی، گروه انبوه‌سازی از توجه فعالان بازار برخوردار شدند تا به این واسطه در میان رکود حاکم بر بازار مسکن، سهام این شرکت مورد اقبال واقع شود.
دراین میان مدیرعامل شرکت کارگزاری سرمایه‌گذاری ملی ایران درگفت و گو با «دنیای اقتصاد»، با اشاره به اجرای اولین روز طرح اطلس تریدینگ در بازار سرمایه، ابراز داشت: اجرای این طرح سبب کاهش شدید حجم معاملات و نقدینگی خواهد شد. مهدی مقدسی یاد‌آور شد: اجرای این طرح یاد‌آور طرحی است که در سال‌های گذشته در مورد نمادهای شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و گروه بهمن در بورس تهران به اجرا گذاشته شد که در آن طرح هر کدی به صورت روزانه می‌توانست هزار سهم به فروش رساند.
وی همچنین از تعیین سقف برای اوراق تسهیلات مسکن به عنوان محدودیتی برای انبوه سازان که نیاز به دریافت مقادیر بالایی وام دارند، نام برد.
همچنین مدیر سرمایه‌گذاری شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن تهران نیز طی گفت‌وگویی با «دنیای اقتصاد» از اجرای طرح اطلس تریدینگ به عنوان داروی موقتی در بازار سرمایه نام برد که تنها ممکن است برای مدت کوتاهی منجر به مثبت شدن وضعیت بازار سرمایه شود، بنابراين پس از مدت کوتاهی بازار دوباره به روال قبلی خود یعنی همان رکود باز خواهد گشت.
مهدی شهریاری که علت اصلی کاهش ارزش بازار سرمایه را خروج نقدینگی می‌داند، اتخاذ سیاست‌هایی روشن و شفاف از سوی دولت برای هدایت نقدینگی به بازار سرمایه را ضروری دانست. به گفته وی؛ بودجه 93 دولت و چشم انداز نامناسب شرکت‌ها سبب شده تا سرمایه‌گذاران به این باور برسند که صنایع بورسی مانند سال 92 از رشد چندانی برخوردار نخواهند شد، مساله‌ای که سبب تمایل آن‌ها به خروج از بازار سرمایه شده است.
این کارشناس بازار سرمایه که یکی از راه‌های کنترل تورم در سطح جامعه را به‌کارگیری نقدینگی در تولید می‌داند، تاکید کرد: تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران اقتصادی باید تصمیمات خود را برمبنای ایجاد جذابیت در بازار سرمایه قرار دهند.
وی همچنین درمورد تعیین سقف خرید برای تسهیلات مسکن نیز ابراز كرد: این محدودیت در خرید اوراق تسهیلات مسکن شاید تنها در شهرهای کوچک کارآیی داشته باشد، اما در شهرهای بزرگ که ساخت و ساز از هزینه‌های بالایی برخوردار است، کمکی به این بخش نمی‌کند.
شهریاری پیش‌بینی کرد که این گونه تصمیمات تنها سبب خواهد شد تا نقدینگی از بازار سرمایه خارج و به سمت بازار مسکن سوق داده شود که درصورت وقوع این امر شاهد افزایش رکود در سطح جامعه خواهیم بود.
این گزارش می‌افزاید: همچنین درادامه معاملات روزگذشته بازار فرابورس ایران، در بازار ابزار‌هاي نوين مالي، داد و ستد 569 هزار و 170 ورقه اوراق اجاره رايتل بيشترين حجم معاملات را از آن خود كرد.
در بازار ETF، بيشترين حجم معاملات نصيب مبادله 340 هزار و 181 واحد صندوق قابل معامله سرمايه‌گذاري اطلس به قيمت هر واحد 9هزار و 11ريال شد. براساس پيام ناظر، نماد معاملاتي شركت سرمايه‌گذاري اقتصاد نوين، پس از ارائه اطلاعات واقعي، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 5 درصد و همچنين نماد معاملاتي اوراق اجاره شركت مديريت سرمايه‌گذاري اميد، پس از پرداخت اجاره بهاي سه ماهه اوراق، معامله شد.
ثبت معاملات توافقي نماد معاملاتي شركت سوليران، پس از برگزاري مجمع عمومي عادي به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام، بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت و بدون محدوديت حجمي در هر سفارش (بلوك) در سامانه جديد معاملات توافقي امكان پذير شد. از سوي ديگر، نماد معاملاتي شركت توسعه فناوري اطلاعات خوارزمي، به‌دليل تغيير با اهميت پيش بيني سود هر سهم سال 93، متوقف شد. همچنین سازمان خصوصي‌سازي اعلام کرد که اسفندماه امسال بخشي از سهام شركت‌هاي بازرسي كيفيت و استاندارد، نورد و لوله اهواز، پالايش نفت خوزستان و سرمايه‌گذاري گسترش و توسعه صنعت را در فرابورس عرضه مي‌كند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
lkl
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۶
اطلس تریدینگ غلطه بابا
اتلست تریدینگ
AT LASTTTTTTTTTTTTTTTTTTT
kj
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۳
طرح محدودیت خرید تسه خیلی هم خوبه .نوسانگیرها کاری کردن که افرادی که واقعا نیاز به وام دارند نمیتونن خرید کنن و با سفته بازی طوری قیمت تسه ها رو بالا بردن که هزینه ی وام ها هنگفت شده.به نطر من باید محدودیتی هم بین فواصل خرید و فروش تسه از یک اعمال بشه تا جلویه سودهای هفته ای 20 درصد نوسانگیرها و صف نشینیهاشونو بگیره
ناشناس
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
خبرنگار اقتصادی ما رو رو برو، اطلس دیگه چیه ای بابا
کاربر
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۲
به این مدیر بگو برو سهم بی ... خودتو جمع کن
سید مرتضی
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۳
زور درمانی در بازار سرمایه نه تنها کارآیی ندارد بلکه میتواند بدعتی باشد که هر کس در هر مقطعی بنا بر میل و خواست و تشخیص خودش در سازوکار طبیعی عرضه و تقاضا در بازار وارد شده و مسیر و روند بازار و عدد و نحوه تعیین شاخص را بنا بر مصلحت و منافع شخصی و یا گروهی و یا فریب معامله گران و ناظران تغییر دهد.