تعیین قیمت بلیت برمبنای دلار
همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید براینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما برای نجات صنعت هوایی ضروری است، گفت: اگر قیمت بلیت هواپیما آزاد و شناور شود کیفیت خدماتی که ایرلاینها ارائه میکنند بهترخواهد شد. بنابراین باید مبنای ما اجرای این قانون باشد و زمان را به عقب نیندازیم. علیرضا خسروی در گفت و گو با خانه ملت درخصوص اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، بابیان اینکه براساس برنامه پنجم توسعه باید این قانون سال 92 اجرا میشد، افزود: باتوجه به مشکلات ایرلاینها و گلایههای مردم از خدمات رسانی ناقص توسط شرکتهای هواپیمایی، باید جایی به این مباحث خاتمه داده شود. بنابراین برای اجرای آزادسازی نرخ بلیت نباید بیش از این زمان را از دست داد. نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری بدهی ایرلاینها بابت سوخت، تصریح کرد: باوجود اینکه بعداز اجرای طرح هدفمند سازی یارانهها هزینه سوخت یارانهای برای ایرلاینها لیتری 700 تومان شده است، برخی از شرکتهای هواپیمایی حدود 600 تا 700 میلیارد تومان بدهی دارند. این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه چه دلیلی دارد سوختی را که لیتری 2 هزارو 700 تومان تمام میشود به قیمت یارانهای 700 تومان به ایرلاینها بدهیم، افزود: هدف از هدفمند سازی یارانهها حمایت از قشر محروم و آسیبپذیر است، اما در حال حاضر برعکس این موضوع است و کسانی که توانمندترند از یارانهها استفاده میبرند.خسروی گفت: یارانه باید جایی هزینه شود که همه مردم به خصوص قشر آسیب پذیر استفاده کنند درحالی که ما داریم بر عکس عمل میکنیم؛ یارانهها را از جیب ملت بر میداریم و به کسانی میدهیم که توانمندی بیشتری دارند.عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه یارانه سهم کسانی است که در جادهها کشته میشوند، افزود:ما یارانهها را به کسانی میدهیم که توانایی مالی برای تردد با هواپیما دارند و این خلاف هدف اصلی هدفمند کردن یارانهها و حمایت از قشر
آسیب پذیر است. وی با اشاره به حوادث رانندگی در جادههای کشور تاکید کرد: ما سالانه 120 هزار نفر کشته در جادهها داریم پس باید یارانهها را در نقاط حادثه خیز و تجهیز بالگردها و اورژانسها هزینه کنیم. خسروی با تاکید بر اینکه باید یارانهها را از شرکتهای هواپیمایی حذف و نرخ بلیت هواپیما آزاد شود، پیشنهاد کرد: همانند خیلی از کشورهای دیگر قیمت بلیت هواپیما بر اساس دلار تعیین و محاسبه شود تا به دنبال آن شاهد رقابت بین ایرلاینها، ارتقای کیفیت خدمات و در نهایت کاهش نرخ بلیت باشیم. نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما توسعه و بهبود وضعیت ایرلاینها را به دنبال دارد، گفت:ایرلاینها هم باید بخواهند و به این باور برسند که به بلوغ رسیدهاند و میتوانند روی پای خود بایستند .خسروی با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به شرایط ایجاد شده امکان واردات قطعات، ساخت هواپیما و همچنین واردات هواپیما فراهم است، افزود: صنعت هواپیمایی کشور ظرفیتهای خوبی دارد و با توجه به وجود زیرساختهای لازم آزاد سازی نرخ بلیت به پیشرفت بیشتر ایرلاینها و صنعت هواپیمایی کمک خواهد کرد. عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: درست است که تمام شرایط لازم برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فراهم نیست، اما با توجه به اینکه مزایای اجرای این قانون بیشتر از راکد ماندن آن است باید مبنا را بر آزادسازی نرخ و انجام برنامهریزیهای لازم در این راستا قراردهیم و بیش از این زمان را از دست ندهیم.