بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۱
کد خبر : ۱۱۷۵۵۱
قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی با اشاره به اجرای آزادسازی قیمت بلیت هوایپما در دو مسیر تا پایان سال، گفت: در فاز دوم توافقنامه ژنو موضوع واردات هواپیماهای نو بررسی می‌شود.علی محمد نوریان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه براساس ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه موظف هستیم اول متنوع سازی و سپس آزادسازی را اجرایی کنیم، گفت: تیمی برای این منظور در سازمان هواپیمایی با حضور شرکتهای خصوصی و دولتی تشکیل شده و هم اکنون متنوع سازی به مرحله نهایی رسیده است.
وی تصریح کرد: آزادسازی در مسیرهایی که برای اولین بار تعریف می‌شود و مسیرهای پرترافیک به اجرا می‌رسد تا زمینه رقابت و افزایش کیفیت خدمات باشد. قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه البته آزادسازی به مفهوم گرانی نیست گفت: در حال حاضر هم در آژانس‌ها به صورت غیررسمی آزادسازی اجرا می‌شود به طوری که در مواقع پیک بلیت‌ها گرانتر و در مواقع دیگر بسیار ارزان به فروش می‌رسد. بنابراین ما فقط به دنبال رسمی کردن آن هستیم. وی با بیان این که ما قصد داریم تا مردم با هر توان مالی از حمل و نقل هوایی استفاده کنند افزود: امکانات مشترکی را با شرکت‌ها داریم تا هزینه‌های ایرلاین‌ها کاهش پیدا کند زیرا قصد داریم به تدریج نوسازی ناوگان را انجام دهیم که برای این منظور باید سیاست‌هایی برای افزایش درآمدها انجام شود.
نوریان تصریح کرد: هم اکنون آزادسازی در دو مسیر اجرا می‌شود و البته برای 8 مسیر بررسی شده اما به صورت پایلوت در دو مسیر اجرا می‌شود.وی با اشاره به اینکه ایرلاین‌ها برای اجرای آزادسازی و متنوع سازی آزاد هستند گفت: دولت قصد هیچ مداخله‌ای را در تعیین قیمت‌ها ندارد و مکانیزم بازار تعیین کننده خواهد بود.قائم مقام وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در نقاط محروم دولت پشتیبانی خواهد کرد افزود: یکی از انتظارات مردم باید افزایش کیفیت خدمات باشد. به همین جهت ما به دنبال نوسازی ناوگان هستیم زیرا در چند سال گذشته به دلیل تحریم‌ها 70 تا 80‌درصد هواپیماها زمین‌گیر شده‌اند. وی افزود: در توافق ژنو موضوع واردات قطعات هواپیما مطرح شد و اقدامات لازم را هم انجام دادیم اما ورود این قطعات به کشور زمان می‌برد. نوریان درخصوص ورود هواپیمای نو بیان کرد: پس از شش ماه از مذاکرات اولیه موضوع ورود هواپیماهای نو به کشور در این توافقنامه مطرح خواهد شد اما فعلاً امکان ورود این هواپیماها را نداریم.

تعیین قیمت بلیت برمبنای دلار

همچنین عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید براینکه آزادسازی قیمت بلیت هواپیما برای نجات صنعت هوایی ضروری است، گفت: اگر قیمت بلیت هواپیما آزاد و شناور شود کیفیت خدماتی که ایرلاین‌ها ارائه می‌کنند بهترخواهد شد. بنابراین باید مبنای ما اجرای این قانون باشد و زمان را به عقب نیندازیم. علیرضا خسروی در گفت و گو با خانه ملت درخصوص اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، بابیان اینکه براساس برنامه پنجم توسعه باید این قانون سال 92 اجرا می‌شد، افزود‌: باتوجه به مشکلات ایرلاینها و گلایه‌های مردم از خدمات رسانی ناقص توسط شرکت‌های هواپیمایی، باید جایی به این مباحث خاتمه داده شود. بنابراین برای اجرای آزادسازی نرخ بلیت نباید بیش از این زمان را از دست داد. نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با یادآوری بدهی ایرلاینها بابت سوخت، تصریح کرد: باوجود اینکه بعداز اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها هزینه سوخت یارانه‌ای برای ایرلاینها لیتری 700 تومان شده است، برخی از شرکت‌های هواپیمایی حدود 600 تا 700 میلیارد تومان بدهی دارند. این نماینده مردم در مجلس نهم با بیان اینکه چه دلیلی دارد سوختی را که لیتری 2 هزارو 700 تومان تمام می‌شود به قیمت یارانه‌ای 700 تومان به ایرلاینها بدهیم، افزود: هدف از هدفمند سازی یارانه‌ها حمایت از قشر محروم و آسیب‌پذیر است، اما در حال حاضر برعکس این موضوع است و کسانی که توانمندترند از یارانه‌ها استفاده می‌برند.خسروی گفت: یارانه باید جایی هزینه شود که همه مردم به خصوص قشر آسیب پذیر استفاده کنند درحالی که ما داریم بر عکس عمل می‌کنیم؛ یارانه‌ها را از جیب ملت بر می‌داریم و به کسانی می‌دهیم که توانمندی بیشتری دارند.عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه یارانه سهم کسانی است که در جاده‌ها کشته می‌شوند، افزود:ما یارانه‌ها را به کسانی می‌دهیم که توانایی مالی برای تردد با هواپیما دارند و این خلاف هدف اصلی هدفمند کردن یارانه‌ها و حمایت از قشر
آسیب پذیر است. وی با اشاره به حوادث رانندگی در جاده‌های کشور تاکید کرد: ما سالانه 120 هزار نفر کشته در جاده‌ها داریم پس باید یارانه‌ها را در نقاط حادثه خیز و تجهیز بالگردها و اورژانس‌ها هزینه کنیم. خسروی با تاکید بر اینکه باید یارانه‌ها را از شرکت‌های هواپیمایی حذف و نرخ بلیت هواپیما آزاد شود، پیشنهاد کرد: همانند خیلی از کشورهای دیگر قیمت بلیت هواپیما بر اساس دلار تعیین و محاسبه شود تا به دنبال آن شاهد رقابت بین ایرلاینها، ارتقای کیفیت خدمات و در نهایت کاهش نرخ بلیت باشیم. نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما توسعه و بهبود وضعیت ایرلاینها را به دنبال دارد، گفت:ایرلاین‌ها هم باید بخواهند و به این باور برسند که به بلوغ رسیده‌اند و می‌توانند روی پای خود بایستند .خسروی با بیان اینکه در حال حاضر و با توجه به شرایط ایجاد شده امکان واردات قطعات، ساخت هواپیما و همچنین واردات هواپیما فراهم است، افزود: صنعت هواپیمایی کشور ظرفیت‌های خوبی دارد و با توجه به وجود زیرساخت‌های لازم آزاد سازی نرخ بلیت به پیشرفت بیشتر ایرلاینها و صنعت هواپیمایی کمک خواهد کرد. عضوکمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: درست است که تمام شرایط لازم برای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما فراهم نیست، اما با توجه به اینکه مزایای اجرای این قانون بیشتر از راکد ماندن آن است باید مبنا را بر آزادسازی نرخ و انجام برنامه‌ریزی‌های لازم در این راستا قراردهیم و بیش از این زمان را از دست ندهیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارحام
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
ای کاش این مسئولین زحمت بکش هم ازاد سازی میشد که این همه خدمت نکنند
افشین
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۷
بنده از افرادی هستم که از هواپیما زیاد استفاده می کنم به ناچار ! و از آزاد سازی قیمت ها هم استقبال می کنم اما دو عامل وجود دارد مانند یارانه ها که متاسفانه تورم را در کشور زیاد کرد فقط الکی قیمت نره بالا بعد ببینیم در روند ارائه امکانات و تاخیرها هیچ گونه تغییر به وجود نیاید و دوم بزرگواری که می فرمایند مانند کشورهای دیگر قیمت ها محاسبه شود بنظر از جیب مردم خبر ندارند شما حقوق به ریال می دهید بعد قیمت را با دلار محاسبه می کنین . مشگلی ندارد قیمتها را با دلار محاسبه کنید ولی حقوق هم به دلار و مانند کشورها حاشیه خلیج فارس بدید . فکر کردین ما از دل خوشمون سوار این ابوقزاضه ها میشیم !!!!!
امیر حسین زاده
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
افزایش قیمت بلیت بر مبنای قیمت دلار یک ظلم و اجحاف آسکار درحق مردم است .مگر دولت حقوق مردم را بر اساس دلار پرداخت میکند .مگر سوخت و حقوق کارکنان هواپیمایی بر مبنای دلار آزاد پرداخت میشود ؟آزاد سازی قیمت بلیت یعنی گرانفروشی .هیچ کس از آزاد سازی قیمت بلیت استقبال نمیکند .شما سال گذشته بین 60تا 100درصد بر قیمتهای بلیت افزودید .مردم و توان آنان را چگونه ارزیابی کده و میکنید .دست از این مسخره بازیها و اجرای نسخه های صندوق بین المللی پول بردارید .مردم را بیش از این مستاصل و بیچاره نکنید .شرم بر تفکر تاجرمابانه و بازاری