بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۲
کد خبر : ۱۱۷۶۳۱
همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته تحت تاثير انتشار خبرهاي مثبت از مجلس شوراي اسلامي و همچنين تداوم حمايت از بازار سرمايه با رشد شاخص مواجه شد. شاخص كل بورس اوراق بهادار روز گذشته پس از مدت‌ها شاهد رشد 612واحدي بود تا بتواند به رقم 79هزار و 765واحد برسد؛ امري كه آرامشي را بر بازار سرمايه حاكم كرد. در بازار ديروز معامله‌گران در تحولات مهم شاهد جلسه كميسيون تلفيق مجلس شوراي اسلامي بودند كه در آن به ايرادات شوراي نگهبان در مورد بند خوراك گازي مجتمع‌هاي پتروشيمي و عوارض 30درصدي دو شركت سنگ‌آهني رسيدگي شد.
براساس تصميم كميسيون تلفيق قرار شد بخش موجود لايحه بودجه مبني بر حداقل 15سنت از لايحه حذف شود و تنها شرط بازدهي داخلي 25درصد باقي بماند؛ هر چند كه اين بند همچنان مبهم بوده و رقم بازدهي داخلي يا «‌اIRR» به سادگي قابل محاسبه نيست اما تا حدودي شرايط را تلطيف خواهد كرد تا وزارت نفت نرخ نهايي را مشخص كند. در همين رابطه رئيس كميسيون ويژه حمايت از توليد ملي گفت: با مصوبه كميسيون تلفيق، قيمت گذاري خوراك پتروشيمي‌ها در اختيار دولت قرار گرفت كه دولت مي‌تواند كمتر از 15 سنت هم قيمت گذاري كند.
به گزارش خبرگزاري خانه ملت؛ حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان در مجلس تاكيد كرد: براين اساس جمله «قيمت خوراك پتروشيمي‌ها نبايد كمتر از 15 سنت باشد» از متن لايحه بودجه 93 حذف شد كه با اين توصيف دولت مي‌تواند قيمت خوراك پتروشيمي‌ها را كمتر از 15 سنت نيز تعيين كند. همچنين در مورد مساله سنگ‌آهني‌ها، حميد رضا فولادگر در گفت‌‌و‌گو با خبرگزاري فارس اظهار كرد: شوراي نگهبان در مورد مصوبات مجلس در خصوص شركت‌هاي سنگ‌آهن و پتروشيمي ايراداتي را گرفته كه اين مسائل در كميسيون تلفيق در حال بررسي است.
وي تصريح كرد: اين ايرادات ديروز در كميسيون تلفيق برطرف و امروز (دوشنبه) در صحن علني مجلس مطرح خواهد شد. وي در خصوص ابهام شوراي نگهبان نسبت به مصوبات مربوط به شركت‌هاي سنگ‌آهن گفت: شوراي نگهبان معتقد است اين مساله ماهيت بودجه‌اي ندارد، بلكه بايد در قالب قانون‌گذاري مورد توجه قرار گيرد. فولادگر تصريح كرد: احتمالا اين مساله طوري برطرف مي‌شود كه مصوبه مربوط به بهره مالكانه معادن سنگ‌آهن فقط براي امسال عملياتي شود. در همين حال مجلس ديروز بحث هدفمندي را نيز مورد بررسي قرار داد.
بر‌اساس اين گزارش، دولت در تلاش است تا در فرصت موجود براي رفع ايرادات شوراي نگهبان به قانون بودجه سال 93، تبصره مربوط به هدفمندي يارانه‌ها را با ساز و كار ديگري احيا كند. بنابر اين گزارش، تبصره 21 لايحه بودجه سال 93 كل كشور با پيشنهاد يكي از نمايندگان و تصويب مجلس تغيير كرده و بنا شد دولت تا ابتداي تيرماه سال 93، با آسيب‌شناسي فاز اول هدفمندي يارانه‌ها، موانع موجود براي اجراي فاز دوم اين قانون را مهيا كند. البته شوراي نگهبان قانون اساسي در جريان بررسي قانون بودجه سال 93 كل كشور به اين تبصره جايگزين شده ايراد گرفته است.
حمايت از بازار ادامه دارد
در بازار ديروز معامله‌گران همچنين متاثر از جلسه عصر روز شنبه فعالان بازار و وزير اقتصاد بودند كه در اين جلسه وزير اقتصاد عالي‌ترين حمايت‌ها را از بازار سرمايه به عمل آورد.در همين رابطه مديرعامل سرمايه‌گذاري غدير با اشاره به جزئيات جلسه برگزار شده وزير اقتصاد با فعالان بازار سرمايه از نتايج مثبت آن براي حمايت از سرمايه‌گذاران در دولت جديد خبر داد.
غلامرضا سليماني‌اميري در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به جزئيات برگزاري اين جلسه تصريح كرد: تغييرات يكباره قيمت سهام و شاخص و عدم ثبات در مقررات و قوانين از جمله مهم‌ترين مباحث اين جلسه بود. وي ادامه داد: اطمينان دادن به مردم براي اينكه بورس بهترين جايگاه براي سرمايه‌گذاري است و اينكه اكنون نزديك به ۵۰ميليون سهامدار در بازار سرمايه به‌طور مستقيم و غيرمستقيم فعال هستند، از موضوعات اين جلسه بود.
اميري با اشاره به اينكه در اين جلسه، جايگاه بازار سرمايه در جلوگيري از افزايش تورم، كنترل نقدينگي و رشد اقتصادي تشريح شد، گفت: در اين جلسه تاكيد شد كه دولت بايد سياست‌گذاري كرده و نبايد درگير مسائل اجرايي باشد.
بر اساس اين گزارش علي طيب‌نيا، وزير اقتصاد و دارايي پس از شنيدن صحبت‌هاي فعالان بازار سرمايه بر حمايت از بورس و سرمايه‌گذاري در آن تاكيد كرد.
در بازار ديروز در گروه خودرويي رئيس شوراي رقابت در گفت و گو با خبرگزاري فارس اظهار كرد: طرح شوراي رقابت براي بازنگري در تعرفه واردات خودرو با هدف كاهش تعرفه واردات خودروهاي خارجي با حجم موتور پايين به هيات دولت ارائه شد. رضا شيوا تصريح كرد: اين طرح به هيأت دولت ارائه شده كه اميدواريم هرچه زودتر توسط دولت مورد بررسي قرار گيرد. شيوا پيش‌بيني كرد طرح پيشنهادي براي تغيير تعرفه واردات خودرو تا پايان سال در هيات دولت نهايي شود. وي در مورد بازنگري در دستورالعمل قيمت‌گذاري خودرو نيز گفت: اين كار در حال انجام است و اميدواريم تا پايان سال نهايي شود.
در گروه بانكي در حالي كه بازار سهام توجه خاصي به اوراق 23درصدي نشان نداده است، اعلام شد كه مساله افزايش سود بانكي از سوي وزير اقتصاد رد شده است. در حالي كه عملا بانك‌هاي دولتي و خصوصي با دريافت حداقل ۲۶ درصد سود به متقاضيان وام پرداخت مي‌كنند وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه جلسه كميسيون تلفيق به نمايندگان گفت: «بانك مركزي افزايش نرخ سود را رد كرده و اين ملاك است.»
به گزارش خبرگزاري تسنيم، ايرج نديمي در ارتباط با افزايش نرخ سود بانكي به 26 درصد اظهار كرد: افزايش نرخ سود بانكي مي‌تواند منجر به كنترل نقدينگي و بهبود وضعيت شود ولي دولت بايد هنگام تصميم گيري در اين‌باره به ساير اثرات تغيير نرخ سود بانكي هم توجه كند.
در گروه نفتي روز گذشته بلوك پالايشگاه نفت اصفهان مجددا در گروه تامين اجتماعي دست به دست شد. اين بلوك نزديك به 12درصد ابتدا از تاپيكو به بانك رفاه و پس آن ديروز از بانك رفاه به صبا تامين منتقل شد. در اين گروه كاهش قيمت سهام بلوك پالايشگاه لاوان شانس حضور خريدار در عرضه بلوك مديريتي اين پالايشگاه را افزايش داده است. در اين گروه همچنان مخالفت وزارت نفت با واگذاري سهام اصل 44 اين وزارتخانه ادامه دارد و ديروز اعلام شد كه با موافقت وزير نفت يك شركت نفتي ديگر نيز از فهرست خصوصي‌سازي خارج شده است.
به گزارش «ايسنا»، وزير نفت به دليل نقش لجستيك و استراتژيك شركت پيراحفاري ايران در عمليات توليد با خروج نام اين شركت از فهرست شركت‌هاي مشمول اصل 44 قانون اساسي اعلام موافقت كرد. با منتفي شدن موضوع واگذاري شركت پيراحفاري ايران به بخش خصوصي تعداد شركت‌هايي كه وزارت نفت مخالف واگذاري آنها بر اساس اصل 44 قانون اساسي است افزايش يافت. در مجموع بازار ديروز بازار مثبتي بود كه در آن علاوه‌بر رشد شاخص ارزش معاملات نيز 394ميليارد تومان در بورس و فرابورس رقم خورد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر