بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر : ۱۱۷۷۴۷
وزير خارجه کشورمان گفت: برخي معتقدند ميزان تغييرات وزارت خارجه متناسب با اين ميزان از بار جديد بر وزارت خارجه نبوده و متناسب با تغيير دولت هم نبوده است. محمدجواد ظريف افزود: در حال حاضر سياست خارجي دولت را من اجرا مي‌كنم و فكر مي‌كنم كه همسو‌تر از من با دكتر روحاني در دولت وجود ندارد. وي با بيان اينكه من به هيچ‌وجه از ضرورت‌هاي مديريتي وزارت خارجه غافل نبوده‌ام، تصریح کرد: من چارچوب و روش مديريتي براي خود دارم كه در آن قالب عمل مي‌كنم.
در واقع معتقدم كه بزرگ‌ترين سرمايه وزارت خارجه كارشناسان آن هستند و نمي‌توان اين كارشناسان را به صرف همسو بودن يا نبودن يك سياست از كار بركنار كرد. لذا جهت‌گيري سياسي در وزارت خارجه مفهوم جدي پيدا نمي‌كند. ظريف با بيان اينكه شايد بالاي 40 سفير و سركنسول را طي يكي دو ماه آينده تغيير دهيم، افزود: الان وزارت خارجه خود را ملزم به پاسخگويي و اطلاع‌رساني مي‌داند. ضرورت دارد تا زماني كه من به تفاهمي نرسيده‌ام، رشته‌اي از اطلاعات از طرف مقابل پنهان شود و همه اطلاعات علني نشود، اما زماني كه ما به تفاهم رسيديم، همه اطلاعات بايد به اطلاع مردم برسد به همين خاطر بود كه پس از توافق ژنو ما عين متن توافق را منتشر كرديم. من اين شيوه عمل دستگاه ديپلماسي ايران را پاسخگويي مي‌دانم.
 جالب است که بدانيد به تازگي رئيس كميسيون روابط خارجي مجلس نمايندگان آمريكا نامه‌اي به اوباما نوشته و گفته توافق ژنو را در اختيار ما قرار دهيد يعني تا امروز آمريكايي‌ها حاضر نشده‌اند متن توافق را منتشر كنند. اگرچه ما منتشر كرديم، اما آنها چيزي به عنوان «Fact sheet» منتشر كردند. وي افزود: موضوعي كه براي من باعث تاسف شده اين است كه من از ابتدا قصد داشتم همه مسائل را با مجلس در ميان بگذارم و قصد داشتم از مجلس به ويژه كمیسيون امنيت ملي مجلس به عنوان يك همكار و همراه و همفكر استفاده كنم. ضرورت اين كار اين است كه دوستان عضو كميسيون اين مسئوليت را مي‌پذيرفتند كه موضوعاتي كه ما به عنوان محرمانه تلقي مي‌كنيم، آنها هم محرمانه بدانند. متاسفانه در جلساتي بين نمايندگان و رئيس كمیسيون دكتر بروجردي بحث‌هايي درمي‌گرفت مبني بر اينكه ما نمي‌پذيريم كه موضوعي محرمانه است، تشخيص اين امر كه چه مقدار از اين سخنان را مي‌توان بيرون از كمیسيون نقل كرد و چه مقدار محرمانه است، با ما نمايندگان است. درحالي كه مي‌دانيد كه افشاي مسائل طبقه‌بندي شده در هر كشوري جرم است.
نمي‌خواهم مثال بزنم اما دولت آمريكا اين روزها در همه دنيا دنبال ادوارد اسنودن است به ادعاي اينكه اقدامات غيرقانوني آن دولت و البته محرمانه و طبقه‌بندي شده را افشا كرده است. حتي امروز فردي چندين سال است كه در زندان آمريكاست به خاطر اينكه اطلاعات طبقه‌بندي شده اين كشور را در اختيار ويكي‌ليكس قرار داده است. وزير امور خارجه اظهار کرد: بنابراين اسناد طبقه‌بندي شده دولت‌ها يك موضوع بديهي و طبيعي است وهيچ اشكالي هم ندارد. اينكه برخي دوستان سر و صدا مي‌كنند كه ظريف مردم را محرم نمي‌داند، براي من عجيب است. آيا آنها قصد دارند سيستم طبقه‌بندي را حذف كنند؟! آيا مي‌خواهند مهرهايي كه با عنوان سري، محرمانه و بسيار محرمانه روي اسناد دولتي زده مي‌شود، ناديده بگيرند؟! چرا عوام‌فريبي مي‌كنند؟! چرا به مردم دروغ مي‌گويند؟! چرا حرف‌هايي را مي‌زنند كه خودشان هم مي‌دانند جرم است و قابل پيگيري؟! در هر كشور و سيستم اداري چارچوبي براي سخنان محرمانه و غيرمحرمانه وجود دارد. نبايد مردم را به اين باور رساند كه محرم نيستند، چرا مردم محرم هستند اما اسنادي هست كه بايد از طرف مقابل پنهان شود و اين واقعيت امروز دنياست.
وزير امور خارجه گفت: واقعيت اين است كه من با هيچكس مشكلي ندارم، گويا يك عده با من مشكل دارند. با اينكه من با صراحت صحبت مي‌كنم يعني بسياري از اقداماتي كه امروز انجام مي‌شود بابت آنها امتياز گرفتيم، اقداماتي بوده كه پيش از اين هم انجام مي‌شده است، تنها به مردم اطلاع داده نمي‌شد. وي درباره لبخندهاي حين مذاكره گفت: ما انقلاب نكرديم كه عصبانيت را به دنيا نشان دهيم، ما انقلاب كرديم كه رفتار رحمه للعالمين را به دنيا نشان دهيم. ما لبخند مي‌زنيم و در موقع لزوم هم جدي هستيم و برخورد مي‌كنيم. جايي كه موضوع حقوق مردم كشورمان مطرح مي‌شود، ذره‌اي كوتاه نخواهيم آمد. اما در عين حال فكر مي‌كنيم كه مي‌توان با منطق هم صحبت كرد. وي درباره انگليسي حرف زدن گفت: بايد اين نكته را درباره اين موضوع كه مذاكرات به انگليسي انجام مي‌شود، تاكيد كنم. علت اين امر آن نيست كه من معتقدم انگليسي زبان برتر است، بلكه معتقدم براساس مطالعاتي كه انجام شده است هيچ مترجمي نمي‌تواند 100درصد مفهومي كه ارائه مي‌شود را منتقل كند. اولا اينكه مترجم اختصاصي در همه رشته‌ها نداريم، چراكه هر عرصه‌اي زبان مختص خود را دارد يعني وقتي درباره خلع سلاح مذاكره مي‌شود PROLIFERATION يك معني مي‌دهد در مبحث ديگر معني متفاوتي دارد. مترجمي هم نيست كه بتواند ظرافت‌هاي يك موضوع را با موضوع ديگر تشخيص دهد. حتي بارها من ديده‌ام با وجود اينكه تسلط من به زبان عربي چندان خوب نيست، اما گاهي متوجه مي‌شوم كه در مباحث تخصصي دچار اشتباه شده است و بنابراين مجبور هستم كه تصحيحش كنم.
 وي در پاسخ به اين سوال كه هميشه تاكيد مي‌كنيد كه مذاكرات هيات ايراني با شرمن يا جان كري تنها در زمينه هسته‌اي است، چه اصراري داريد بر اين موضوع تاكيد كنيد؟ افزود: هيچ نگراني بابت اينكه درباره موضوعات ديگر صحبت شود، نداريم. ما با همه كشورها مي‌توانيم درباره همه موضوعات صحبت كنيم. اراده ملي ما اين است كه خودمان براساس محاسباتمان منافعمان را بهتر تشخيص مي‌دهيم و تصور نمي‌كنيم آمريكايي‌ها بايد تشخيص دهند كه بر سر چه موضوعي بايد گفت‌وگو كرد. اين تصميم ماست كه در شرايط حاضر تنها بر سر موضوع هسته‌اي مذاكره كنيم. هيچ زمان هم اعلام نكرده‌ايم كه اين امر هميشگي است. فعلا اقتضاي سياستمان اين است كه تنها راجع به اين موضوع گفت‌وگو كنيم و راجع به ساير موضوعات ما با آمريكا گفت‌وگوي دوجانبه نداريم. ضمن اينكه من با خانم شرمن صحبت نمي‌كنم، آقاي عراقچي مذاكره مي‌كند. وي در ادامه اظهار کرد: آنچه ما قرار است در اين مذاكرات درباره آنها صحبت كنيم چگونگي حصول اطمينان از صلح آميز بودن مسائل هسته‌اي است. اينكه برخي بخواهند خواسته‌هايي داشته باشند كه هيچ ارتباطي با اطمينان از صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي ايران ندارد، بطور قطع مورد پذيرش نيست.
ما گفته‌ايم كه هيچ تاسيساتي را تعطيل نخواهيم كرد اما گفته‌ايم كه تلاش مي‌كنيم و هدف مذاكرات هم اين است كه به نگراني‌هاي منطقي پاسخ دهيم. ایرنا نوشت؛ وزیر خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: ما در چند مورد تفاهم كرديم يكي اين بود كه ايران متعهد شد برنامه هسته‌اي خود را گسترش ندهد، در مقابل آنها هم متعهد شدند كه تحريم‌هاي خود را افزايش ندهند. اقدام آمريكايي‌ها مبني بر قراردادن نام افراد و شركت‌هاي جديد در ليست تحريم‌ها عملي در جهت فضاي مثبت مذاكرات نبود و چون طرفين متعهد بودند كه فضاي مذاكرات را براساس حسن‌نيت حفظ كنند، اين اقدام مخالف با روح توافق است. البته بر برخي تحريم‌هاي گذشته مثل تحريم پتروشيمي توافق كرديم كه رفع هم شد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۰
عملکرد وزارت خارجه نشان داده که بر اساس عزت و حکمت مذاکرات را پیش میبرد. موفقیت وزارت امور خارجه به مزاق برخی که با شعار عزت و حکمت هم ما را ذلیل کردند و هم با جهالت و خارج از قواعد دیپلماسی عمل کردند خوش نمیاید.
مردمی
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹
وزیر خارجه عزیز سخن دل ما ملت را می گویی و برایت آرزوی موفقیت می کنیم مطمئنم خدا با راست گویان است تاریخ نشان داده که چگونه دروغگویان رسوا می شوند همیشه برایت دعا می کنیم
امیر
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۴
ظریف جان بدان که شما تو قلب ما جاداری برات آرزوی موفقیت می کنیم وبزودی زود این عوام فریبان برای همیشه از مجلس وصحنه سیاست خارج شده با حضور گسترده روشنفکران در انتخابات مجلس شورای اسلامی درود بر تمام ایرانیان عزیز...