بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۷
مدیر مالی شرکت پتروشیمی زاگرس عنوان کرد:

تأخیر در ارایه بودجه سال 93 تا تعیین تکلیف نرخ خوراک

نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در حالی در صحن علنی مجلس و با اکثریت آراء نمایندگان، 13 سنت تصویب شد که دولت به صراحت مخالفت خود را نسبت به تعیین این نرخ توسط مجلسی ها، اعلام کرده بود.
کد خبر : ۱۱۷۸۳۱
نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی در حالی در صحن علنی مجلس و با اکثریت آراء نمایندگان، 13 سنت تصویب شد که دولت به صراحت مخالفت خود را نسبت به تعیین این نرخ توسط مجلسی ها، اعلام کرده بود.

براساس گزارش بورس نیوز، در پی ایرادات وارد شده به مصوبه قبلی تعیین نرخ خوراک مجموعه های پتروشیمی بسیاری از سهامداران و فعالان بازار سرمایه نسبت به تعیین آن به قیمت های پایین تر امیدوار شدند، اما در نهایت نمایندگان مجلس حرف خود را به کرسی نشاندند و قیمت پایه گاز طبیعی مصرفی این مجموعه ها را به 13 سنت به ازای هر مترمکعب تصویب کردند که البته این مصوبه در نهایت بایستی مورد تأیید شورای نگهبان قرار گیرد.

براساس این گزارش، نرخ جدید مصوب نسبت به قیمت قبلی تعیین شده توسط مجلسی ها یعنی به میزان 15 سنت با کاهش 15 درصدی همراه شده و مقرر گردید تا واحدهای پتروشیمی نسبت به تدوین بودجه سال مالی آینده براساس نرخ خوراک مصرفی 13 سنتی اقدام کنند تا در پی آن نمادهای معاملاتی شرکت های فعال در این گروه مورد بازگشایی قرار گیرد. برهمین اساس در صدد آن برآمدیم تا با یک مقام مسئول در یک مجموعه پتروشیمی مصرف کننده گاز طبیعی در خصوص چگونگی تعیین بودجه سال مالی 93 براساس نرخ جدید گاز طبیعی مصرفی صحبت کنیم.

مدیر مالی شرکت پتروشیمی زاگرس در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: بودجه سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 93 "زاگرس" در حالی براساس مفروضات و قیمت های قبلی مربوط به خوراک مصرفی تهیه و تدوین شده که در حال حاضر هیچ اقدامی از سوی شرکت جهت تعیین بودجه سال مالی آینده براساس نرخ جدید گاز طبیعی مصرفی صورت نگرفته است.

کرمی به مصرف سالانه خوراک گاز طبیعی و اکسیژن مصرفی این مجموعه اشاره کرد و گفت: سالانه حدود دو میلیارد مترمکعب خوراک در واحدهای تولیدی این شرکت مصرف می شود، به طوریکه به نظر می رسد با توجه به تصویب اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها از ابتدای سال آینده و نیز نرخ خوراک 13 سنتی روند سودآوری مجموعه های پتروشیمی نیز تحت تأثیر قرار گیرد و آثار منفی را در وضعیت سودآوری آنها در پی داشته باشد.

وی در خاتمه به پیگیری شرکت بورس در خصوص چگونگی میزان اثرپذیری واحدهای پتروشیمی از افزایش قابل توجه قیمت پایه گاز مصرفی اشاره کرد و گفت: با توجه به اعتراض اغلب سهامداران پیرامون نرخ جدید مصوب و عدم پذیرش این قیمت توسط آنها به نظر می رسد زمان ارایه بودجه سال مالی آینده شرکت به تعویق بیفتد و این امر طی مدت زمان تعیین شده انجام نپذیرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
شکرستان
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۲
وقتی موضوعی باعث افزایش سوددهی میشه حالا حالا ها تاثیرش رو نمیبینیم اما وقتی فقط صحبت موضوعی که احتمالا قراره حالا اجرا بشه یا نشه پیش پیش تاثیرش را با پوست و استخونمون به ما میچشونن.
محمد
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
اکثر کشورهای حتی نه چندان پیشرفته دنیا با مشورت افراد نخبه در هر زمینه قوانینی را تدوین میکنند و در کل نقشه راهی را مشخص میکنند و سعی میکنند همواره در همان مسیر حرکت کنند و واقعا جای تاسف دارد که موضوع به این مهمی در کشور ما که چندین میلیون نفر مستقیم و غیر مستقیم درگیر آن هستند توسط افرادی که کوچکترین اطلاعی نسبت به آن ندارند این جوری به سخره گرفته میشود و هیج کس جوابگوی مال و اعصابی که از مردم زایل میشود نیست.
محمد
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
نرخ خوراک باید تا ده سال بعد مشخص باشد، نه این که هر سال ابهام جدید و ریسک جدیدی به بازار تحمیل شود.
رضوی
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۱
بازار از دو چیز سود وافر میبره یکی کمبود جنس دومی گرانی جنس .وبهترین حالت که توام با سوددهی بیشتر هست همون گرونی است که امروزه صنایع پثروشیمی ازان بهرهمند میشن.گرانی خودش فی نفسه بازار در حالت خرید بیشتر توام با قیمتهای بالاتر قرار میده.وسپس مشتری به دلیل ترس از گرانی حاضر میشه پول نقدو مقدار بیشتر تهیه کند .بنابراین گرانی نرخ گاز یه عامل مثبت در فروش داخلی ،محسوب میشه.سید مهدی رضوی
شروین
چهارشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
دلیل فعالیت هر شرکتی دستیابی به سود است. بنابراین برای بقا این شرکتها و رعایت اصل سود دهی، حتماً نرخ محصولات آنها هم گرانتر خواهد شد. بدین ترتیب با یک تاخیر زمانی اثر افزایشی و جبرانی خود را در صورتهای مالی شرکتها نشان خواهد داد. بنابراین گران کردن نرخ خوراک توسط مجلس برای این شرکتها مشکلی ایجاد نمی کند، اما برای کشور باعث تورم بیشتر خواهد بود.
فعال بورس
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۶
بعضی ها فقط نگاهشون به بعضی شرکت های پتروشیمی که با مصرف خوراک مایع سود بسیار کمی هم بدست میارن و میگن که افزایش نرخ خوراک تاثیری روی پتروشیمی ها نداره در حالی که توجه ما باید به پتروشیمی های گازی باشه که از سود خوبی هم برخوردار هستند ولی وقتی که افزایش خوراک تا 13 سنت موجب میشه که سود یک شرکتی مثل زاگرس تبدیل به زیان بشه یا به اصطلاح EPS منفی در بیاد دیگه واقعا دلیلی نداره که بخوان زیر همچین مصوبه ای برن و اون رو اجرا کنند
آشنا
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
مجلس در راس امور است. نظر ایشان ، مخالف شئون نظام است.
آشنا
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
متانول زاگرس صادراتی است و امکان انتقال هزینه به مشتریان وجود ندارد.
سیاوش
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۱
مجلسی ها اصلا به فکر ملت نیستن فکر جیب خودشونن همین و بس
سمانه
پنجشنبه ۰۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۹
اصلا این نرخ با سیاست جذب سرمایه خارجی جور در می آد؟
رضا
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۷
خلاف انصاف خواهد بود که منکر مدیریت کارای آقای احمدی نژاد برمجلس باشیم. این همان مجلس است.