بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۷
کد خبر : ۱۱۷۹۹۱

- رئیس‌جمهور در نامه‌ای به معاون اول خود، در راستای اجرای «اقتصاد مقاومتی» خواستار «اقدام» برای «جلب مشارکت گسترده» برای «دستیابی به اهداف سند بیست ساله» شد. در این نامه که دو روز پیش براي اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور فرستاده شده، ۱۱ دستور برای اجرای سیاست‌های «اقتصاد مقاومتی» آورده شده که به گفته روحانی «ضروریات» اقتصاد مقاومتی است. رئیس‌جمهور از معاون خود خواسته است تا معاونت برنامه‌ریزی راهبردی رئیس‌جمهوری و وزارت اقتصاد پیشنهادهای لازم، نقشه راه و زمان‌بندی اجرای «مواد ۲۴ گانه» را تهیه و ارائه کنند.
«مواد ۲۴ گانه» به نامه اخیر مقام معظم رهبری بازمی‌گردد که در آن «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» ابلاغ شده بود. رهبر انقلاب در آن ابلاغیه ۲۴ گانه، خواستار مواردی مانند «اقتصاد دانش‌بنیان»، «افزایش تولید داخلی کالاهای اساسی» و «ایجاد تنوع در مبادی تامین کالاهای وارداتی» یا مواردی کلی مانند «حمایت از صادرات کالا»، «تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای صادرات» و «صرفه‌جویی در هزینه‌ها» شده بودند. ایشان همچنین اجرای مواردی مانند «تقویت فرهنگ جهادی در ایجاد ارزش افزوده» یا «رصد برنامه‌های تحریم و افزایش هزینه برای دشمن» را ابلاغ کرده اند. دو روز پس از این ابلاغیه، حسن روحانی در نامه خود به اسحاق جهانگیری درخواست کرد تا «بانک مرکزی، تدابیر پولی، اعتباری و ارزی متناسب با این سیاست‌ها را تهیه كند و در دستور کار شورای پول و اعتبار قرار دهد». او در بخشی دیگر از نامه خود نیز از وزارت ارشاد، آموزش و پرورش، علوم و آموزش عالی و رسانه‌های کشور خواسته که «با جلب مشارکت اندیشمندان، نویسندگان و هنرمندان در جهت تبیین اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی لازم برنامه‌ریزی و اقدام کنند».
دیگر وزارتخانه‌های دولت نیز به اشکال گوناگون موظف به انجام برخی امور شده‌اند. از جمله از وزارت امور خارجه خواسته شده تا تلاش‌هایش را در «توسعه پیوندهای راهبردی و استفاده از دیپلماسی فعال در جهت تامین حضور عزتمندانه ایران در اقتصاد جهانی در لغو محدودیت‌ها در چارچوب سیاست‌های نظام» گسترش دهد.
نامه رئیس‌جمهور به رهبر انقلاب
در پی ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» حسن روحانی در نامه‌ای دیگر خطاب به مقام معظم رهبری نوشت: «این سیاست‌ها بهترین چراغ راه دولت تدبیر و امید خواهد بود تا با حمایت رهبری، پیمان خود با مردم را با قوت و سرعت پیش ببرد و زمینه شکوفایی بیشتر اقتصاد ایران را فراهم سازد.»
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، متن کامل نامه رئیس‌جمهور به مقام معظم رهبری در پی ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» به شرح زیر است:
محضر مبارک رهبر معظم انقلاب اسلامی
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مدظله‌العالی
با حمد و سپاس به درگاه الهی و اهدای سلام و تحیات، فرصت را مغتنم شمرده تا مراتب تشکر خود و دولت تدبیر و امید ملت شریف ایران را به مناسبت ابلاغ سیاست‌های کلی «اقتصاد مقاومتی» به حضور جنابعالی ابراز نمایم. این سیاست‌ها که با تاکید مجدد بر سند چشم‌انداز بیست ساله کشور، تحقق اقتصاد متکی به دانش و فناوری، عدالت بنیان، درون زا و برون‌گرا را در دستور کار کشور قرار می‌دهد و قوای کشور را مامور به زمینه‌سازی برای نقش آفرینی مردم و همه فعالان اقتصادی می‌کند، بهترین چراغ راه دولت تدبیر و امید خواهد بود تا با حمایت رهبری، پیمان خود با مردم را با قوت و سرعت پیش ببرد و زمینه شکوفایی بیشتر اقتصاد ایران را فراهم سازد. خدای بزرگ را شاکرم که گام‌هایی که در 6 ماه آغازین کار دولت برداشته شده است، با توجه به رهنمودهای اقتصاد مقاومتی، در تاکید بر اقتصاد دانش بینان، تحرک دیپلماتیک برای رفع موانع از سر راه صادرات کالاها و خدمات، توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری و مشارکت با کشورهای منطقه و جهان به ویژه همسایگان، توسعه ظرفیت‌های تولید نفت و گاز، رفع موانع از صادرات محصولات پتروشیمی و افزایش صدور فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فسادزا، در جهت این سیاست‌های کلی بوده و مورد تایید و تاکید صریح رهبری بزرگوار قرار گرفته است.
بی شک با ابلاغ این سیاست‌ها، تلاش‌های گسترده‌تری باید سامان داده شود. دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف دولت، بی‌درنگ در جهت اجرای این سیاست‌ها موظف به اقدامات مشخص شده‌اند. دولت در تهیه قوانین و مقررات لازم و تدوین نقشه راه با استفاده از همکاری دیگر قوا از همه فرصت‌ها بهره خواهد برد و با تقویت فرهنگ جهادی و تبیین اقتصاد مقاومتی، تلاش و ابتکار همه صاحب‌نظران، فعالان اقتصادی به ویژه جوانان و نوآوران کارآفرین را به میدان خواهد آورد. ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، نقش ستادی خود را در تحقق اقتصاد مقاومتی ایفا خواهد کرد و در اولین گام، استفاده از ظرفیت اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را در جهت افزایش تولید، اشتغال و بهره‌وری و ارتقای شاخص‌های عدالت اجتماعی و تامین امنیت غذا و درمان در دستورکار قرار داده است.
امید واثق دارم که همچون سال 92، که با درایت جنابعالی و دعوت از آحاد ملت ایران با حضور ملت به سال خلق حماسه سیاسی در صحنه داخلی و خارجی بدل شد، اینک با ابلاغ و اعمال سیاست‌ها و ایجاد فضای همدلی بیشتر، به همت همه تلاشگران، سال 93، سال حماسه اقتصادی، شکسته شدن محدودیت‌ها و شکوفایی و رونق و رشد پایدار در اقتصاد ایران باشد.
والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته
حسن روحانی

 


 


 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمود
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
فرمان فقط در انحصار خدا رسول خدا و اولی وامر هست فقط رهبر معظم انقلاب اسلامی فرماندار و فرمانده هست