بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۴
در بررسی روند معاملات سرمایه گذاران بورس صورت پذیرفت:

حقوقی هایی که بورس را به سخره گرفتند

در این جلسات که با حضور حقوقی های فعال بازار سرمایه برگزار شد اغلب این سرمایه گذاران بر حضور مؤثر در معاملات سهام و حمایت از بورس تأکید داشتند و بعضاً قول هایی نیز در جهت خرید برخی از سهام شرکت ها و جمع آوری صف های فروش داشتند.
کد خبر : ۱۱۸۰۱۰
بازار سهام در حالی طی چند هفته اخیر روندی نزولی را پشت سرگذاشت که در پی افت قابل توجه شاخص کل و ارزش سهام بسیاری از شرکت های فعال بورسی، سهامداران حقوقی، برخی مسئولین سازمان بورس، شرکت های بورس و فرابورس جلسات متعددی را به جهت طراحی و ارایه راهکارهایی جهت حمایت از سهامداران به ویژه سهامداران حقیقی برگزار کردند، به طوریکه در همین راستا اقداماتی نیز از سوی برخی از آنها انجام پذیرفت.

در این جلسات که با حضور حقوقی های فعال بازار سرمایه برگزار شد اغلب این سرمایه گذاران بر حضور مؤثر در معاملات سهام و حمایت از بورس تأکید داشتند و بعضاً قول هایی نیز در جهت خرید برخی از سهام شرکت ها و جمع آوری صف های فروش داشتند.

براساس گزارش بورس نیوز، از همین رو روند خرید و فروش سهام شرکت های فعال بورسی طی هفته جاری مورد بررسی قرار گرفته تا چگونگی حمایت سهامداران حقوقی از سهام شرکت های تحت تملک آنها و در پی آن پشتیبانی از سهامداران خرد را ملموس تر احساس کنیم.

حمایتی که به نظر می رسد بسیاری از حقوقی های بازار از انجام آن سرباز زدند و به وظیفه قانونی خود عمل نکردند، بطوریکه برخی از آنها یا هیچگونه اقدامی در این راستا نکردند یا بعضی از آنها همچون بانک رفاه کارگران با عرضه های پرحجم به روند نزولی دامن زده اند.

بر این اساس طی هفته جاری در برخی نمادها شاهد عرضه های سنگین از سوی سهامداران عمده آنها بوده ایم، بطوریکه این امر موجب تداوم افت قیمت سهام برخی شرکت های بورسی شد.

براساس این گزارش، بانک رفاه کارگران طی دو روز گذشته بیش از 35 میلیون سهم "فملی" را واگذار کرد و درصد تملک خود را در این شرکت به 1.5 درصد کاهش داد. به نظر می رسد بانک رفاه کارگران به عنوان سهامدار حقوقی "فملی" چندان به تعهدات خود در راستای حمایت از سهامداران خرد پایبند نبوده و با وجود روند منفی بورس و تقاضای بسیاری از مسئولین و سهامداران خرد جهت کاهش حجم عرضه های انجام شده توسط حقوقی ها، این بانک در این آشفته بازار تنها در راستای منافع خود گام برداشته، به گونه ای که این اقدام سهامدار حقوقی یادآور این مطلب است که بانک رفاه از آب گل آلود ماهی گرفته است.

از سویی دیگر برخی شرکت های زیرمجموعه این بانک نیز اقدام به عرضه سهام بعضی از شرکت های موجود در پرتفوی خود نموده اند بطوریکه صندوق سرمایه گذاری مشترک رفاه طی چهار روز معاملاتی در هفته گذشته بیش از یک میلیون و 600 هزار سهم سرمایه گذاری مسکن تهران را به فروش رسانده است. همچنین صندوق سرمایه گذاری نگین رفاه نیز طی هفته گذشته بیش از 200 هزار سهم سرمایه گذاری مسکن تهران را به فروش رسانده است.

از سوی دیگر شرکت خدمات بندری پلی اکریل ماهشهر نیز طی معاملات نهفته مذکور بیش از 400 هزار سهم شرکت تولید مواد اولیه و الیاف مصنوعی را از پرتفوی خود خارج کرده است.

همچنین شرکت ملی انفورماتیک نیز طی هفته گذشته اقدام به فروش سه میلیون و 500 هزار سهم شرکت داده پردازی ایران نموده است و جالب آنکه این شرکت سهامدار عمده "مداران" می باشد که حمایت خود از سهام زیرمجموعه را به این شکل به نمایش گذاشته است.

اما شرکت کف نیز که سهامدار تولی پرس می باشد طی هفته گذشته دو میلیون و 550 هزار سهم "شتولی" را روانه بازار کرده است که این نیز جای تعجب فراوان دارد.

براین اساس شاید بتوان گفت این اقدام شرکت های مذکور نوعی به سخره گرفتن بازار سرمایه و فعالان آن باشد. چراکه اقدام به فروش زیرمجموعه ها در شرایطی که بازار سرمایه دچار التهاب و روند نزولی است نتیجه ای جز تشدید جو روانی منفی ایجاد شده در بورس و بی اعتتابی به ضرر و زیان سهامداران خرد بازار سرمایه و پس زدن دست یاری این افراد را ندارد.

البته در این بین نباید فراموش کنیم که تعداد معدودی از سهامداران حقوقی همچون بانک های دی، تجارت و صادرات در اجرای تعهدات خود سربلند بیرون آمدند و با اقدام به خرید پرحجم از سهامی برخی شرکت ها نمودند.

براساس این گزارش، بانک تجارت طی چند روز اخیر میزان مالکیت خود در شرکت سرمایه گذاری ملی ایران را 30 درصد افزایش داده، بطوریکه بیش از هفت صد هزار سهم "ونیکی" طی دو روز گذشته توسط بانک تجارت خریداری شد و بدین ترتیب تعداد سهام "ونیکی" در پرتفوی بورسی این سهامدار به 882 میلیون سهم رسید.

در نماد "ثشاهد" نیز بیمه ملت خریدار بیش از دو میلیون سهم آن بود که این میزان بیش از دو برابر حجم مبنای 900 هزار تایی نماد مذکور می باشد. همچنین بیمه ایران معین نیز حدود 800 هزار سهم بیمه ملت را به سبد بورسی خود افزود.

همچنین نزدیک به دو میلیون و پانصد هزار سهم شرکت سرمایه گذاری بوعلی به سبد بورسی شرکت خدمات پیشتیبانی توسعه دیدار ایرانیان رفت و مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی نزدیک به سه میلیون سهم "مداران" را تحصیل کرد.

شرکت یکتا ستاره ایرانیان بیش از یک میلیون سهم سایپا دیزل را به سبد سرمایه گذاری های خود افزود که این میزان بیش از دو برابر حجم مبنای "خکاوه" برآورد می شود. در نماد "سمگا" نیز شرکت نماد افزون پاسارگاد 550 هزار سهم آن را خرید.

اما در این شرایط، شرکت گروه بهمن نیز طی دو روز اخیر اقدام به فروش بیش از یک میلیون و پانصد هزار سهم سیمان تهران کرده است که این میزان با توجه به حجم مبنای 750 هزار تایی "ستران" حدود دو برابر حجم مبنای آن می باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهدی
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند
چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند!
حمیدرضا
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۵
بازار رو حقوقی ها به گند کشیدن خدا ازشون نگذره
ارین
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
وقتی جایگاه بورس کشور که بایستی شفاف ترین در عالم سرمایه گداری باشد به سخره گرفته میشود وای برسد به بنیاد های بی بنیاد و سایر اقتصاد که همه رانت هست وقتی همه جا دستان دولت و برادران باشد باید هم فامتور به سخره گیری معرکه دار باشد
ا
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۰
این حقوقی ها هم آنهایی اند که سهامشان را بدون دلیل بالا بردند سازمان هم چشمش را بر عمل شنیع شان بست و حالا با این نیرنگشان هم سود به جیب می زنند و هم خود را تبرئه می کنند
مهربان
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۲
دوستان عزیز فعال در بازار سرمایه نیز به نوعی می توانند با اقداماتی نظیر خارج نمودن سرمایه های خود و نزدیکانشان از بانک رفاه به این عمل غیراخلاقی این بانک پاسخ مناسب دهند.
رضا
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
سلام بازار بر اساس تصمیم نسنجیده مجلس ودولت ملتهب گشته .چرا حقوقی ها باید جور محلس را بکشند .گرچه با اصل اظهارات شما موافقم
شريفي
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
وقتي ناظر بازار سهمي مثل كدما را با اون تعديل مثبت باز نميكنه وقتي ناظر بازار هيچ شناختي روي بازار نداره از حقوقي ها انتظار نداشته باشيد ما حقوقي ها هر چقدر هم تحليل كنيم سردمداران بورس به باد مي دهند
نیما
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۷
همه شاهد بودیم تا قبل از گزاشتن قانونه محدودیته فروش چطور حقوقیها واسه خراب کردن بازار تمامه سهمهارو صفه فروش کرده بودن تا نرخ 15 سنت تایید نشه....همه شاهد بودیم که واسه برکناری .... بازارو خراب جلوه میدادن چون سازمان زیر حرفه زوره حقوقیها نمیرفت.....شاهد بودیم جطور هر روز سرمایممون بخاطر یه سری حقوقیه ..... جاه طلب داشت اب میشد.....
قانونه سازمان اگر چه دیر بود ولی بسیار بجا وقابل احترام بود و حای تشکر بسیار که دست یه سری حقوقیه .......کوتاه کرد.........
بورس نیوز عزیر خواهش میکنم مطالبه منو حذف نکن
شهرام نیک آیین
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
اگه حقوقی ها به عنوان اشخاصی که نقش کلیدی در بورس دارند، قاعده بازی رو رعایت کنند، افت و خیزهای متداول نمی تونه آرامش بورس رو به هم بریزه، مشکل از اونجا ناشی می شه که حقوقی ها، گاهی اوقات نه تنها با جو بازار همراه می شن، بلکه با نوع عرضه و تقاضاهایی که وارد می کنن، جو بازار رو ملتهب می کنن و دود این رفتار، به چشم سهامدارهای خرد می ره.
علی
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
بازار همیشه خوب است فقط باید بدانید یک سهم را چه زمانی بخرید و چه زمانی بفروشید.تجربه خود را فراموش نکنید
soheil
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۰
رانت برادره من از رانت گذشته... آبدارچی بانکیا میشناسم که اونهفته با خدم معامله 1 دستگاه آپارتمان را اجام داد توو این 1.5سال و نیم این سومین آپارتمانیه که خریده چون من مجبور بودم از توان معاملاتیش برا سررسید چک ها و توان پرداختش رو آگاه شم مجبور شدم حسابی درموردش تحقیق کنم این آقا و بقیه کارمندان بانک با استفاده از تسهیلات با نرخ بهره زیره10درصد توو تورم بالایه 50تا100درصد زمین و خانه باره خودشونا امسال بستن و ماها توو بازار بورس سره 4درصد مثبت و4درصد منفی توو سر و مغز هم میزنیم و وانفسایه حباب است بورس حباب است گووش فلکا پر کرده
رانتم رانتا سابق !
حجت
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۲۰
بورس نیوز به سمگا هم نگاه کن یه حقوقی اصلی شرکت همین طور داره از 12 به بعد سهم میفروشه . فکر کنم اگه محدودیت وجود نداشت عین 2% سهامشو می ریخت تو سیستم.
البته که یه حقوقیه دیگه هم از سهم حمایت می کنه
mamad
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۱
میشه این بحث حمایت از سهامدار را ختم کنید. سهمامداران یعنی مالکان. چرا هیچ جای دنیا حمایت از سهامداران نداریم.
حمایت از سهامداران یعنی اینکه همه باید از مالکان تمام شرکت ها حمایت کنند!
شقایق
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
همه به فکر سود خودشون هستند، واقعا جای تاسف داره.سهم های پالایشگاهی هم از این دسته مستثنی نیست مثلا صندوق بازنشستگی 11میلیون سهم شپنا رو فروخت. ما حقیقی ها خودمون باید هوای هم رو داشته باشیم و هیجانی خرید و فروش نکنیم وبهونه دست حقوقی ها ندیم.
فرهاد20
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۸
اگر وظیفه قانونی حقوقیها حمایت از ارزش سهام بوده و این وظیفه قانونی زیر پا نهاده شده این بدین معناست که حقوقیها بر خلاف قرار داد قانونیشان عمل کرده اند، پس بایستی بتوان این نقض قانون را در مرجع قانونی و قضایی محکوم و آنها را به پرداخت جریمه واداشت. پس چرا شرکتهای صاحب سهام یا ناظر بورس یا هر کس دیگری که مسئول رسیدگی به تخلفات است از حقوقیهای حق خور و قانون شکن در مراجع ذیصلاح شکایت نمیکند؟ این کار حقوقیها هم خلاف قانون و خلاف شرع بوده که سرمایه های مردم را نابود کرده اند.
فرهاد20
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
اگر وظیفه قانونی حقوقیها حمایت از ارزش سهام بوده و این وظیفه قانونی زیر پا نهاده شده این بدین معناست که حقوقیها بر خلاف قرار داد قانونیشان عمل کرده اند، پس بایستی بتوان این نقض قانون را در مرجع قانونی و قضایی محکوم و آنها را به پرداخت جریمه واداشت. پس چرا شرکتهای صاحب سهام یا ناظر بورس یا هر کس دیگری که مسئول رسیدگی به تخلفات است از حقوقیهای حق خور و قانون شکن در مراجع ذیصلاح شکایت نمیکند؟ این کار حقوقیها هم خلاف قانون و خلاف شرع بوده که سرمایه های مردم را نابود کرده اند.
حسینی
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۲
آقا اینقدر حقوقی و حقیقی نکنید شما رو به خدا.از ماست که بر ماست.وقتی خودمون بدون تحلیل و شناخت هر سهمی رو بر اساس شایعه و توصیه بقیه و چند تا سایت سودجو میخریم بایدم همین بشه.مگه بورس جای بازیه که تا سبز شد بخری و تا قرمز شد بفروشی.اینجا هرکی به فکر خویشه.مگه حقوقی بچه پیغمبره.اونم یه سفته باز مثل خیلیا.اونا از همین عجله و هیجان اوج استفاده رو میبرن.حالا ما بشینیم و داد و بیداد کنیم.حقوقی که از هیچکس حرف شنوی نداره معلومه بلده چطور نون مردم رو آجر کنه و تو سر همون مردم خوردش کنه.
ممنون بورس نیوز واسه دلسوزیت
شقایق
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۸
همه به فکر سود خودشون هستند، واقعا جای تاسف داره.سهم های پالایشگاهی هم از این دسته مستثنی نیست مثلا صندوق بازنشستگی 11میلیون سهم شپنا رو فروخت. ما حقیقی ها خودمون باید هوای هم رو داشته باشیم و هیجانی خرید و فروش نکنیم وبهونه دست حقوقی ها ندیم.
علي
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۵
بورس بي در و پيكر يعني همين! اظهار نظرهاي ماست ماليزاسيون تا دلتان بخواهد! ... دوباره شاهد رشد خواهيم بود و تا چند وقت ديگر شق‌القمر ميكنيم و ...
كسي نيست به پتروشيمي اصفهان (شصفها) بگويند از 20/4/91 چرا نمادت بسته است؟ به هرجا شكايت ميكنيم ميگويند نميتوانيم رسيدگي كنيم!!!
توافقی
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۳
آقایون و خانمها سلام یه سوال توبازار توافقی هم میشه در روز دو باز خرید وفروش داشت و نوسان گرفت؟
علی
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۲
بورس نیوز یه دونه ای .دمت گرم.
كارشناس
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۰
با سلام بانك رفاه به دليل واگذاري بلوك پالايشگاه اصفهان درصد سهام صنعت پالايشگاه اش صفر شده بود و فروش فملي به دليل جا به جايي با تعداد ١٠ ميليون شبندر بوده است لطفا بعد از تكميل اطلاعات مقاله بنويسيد
یاشار
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۱۹
دلیل این همه عرضه سنگین از طرف حقوقیها الان معلوم شده و اون هم تعدیلهای منفی شرکتهاست.انگار برادران حقوقی از این تعدیلات منفی با خبر بودن که اینطور سهمامشون رو فروختن
محمدرضا
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۴
سلام به همه ،
دوستان، من پیشنهاد میکنم به جای این همه آه و ناله، زندگی وارن بافت ( قهرمان سرمایه گذازی در آمریکا ) را مطالعه کنید،
شاه بیت کلام وارن بافت این است که اگر همواره روند بازار صعودی و افزایشی می بود، اکنون من با یک حلبی دردست، در خیابانها مشغول گدایی بودم.
همه میدانیم افت وخیز قیمتها ذات بازار است، ما باید یادبگیریم که در زمان مناسب وارد سهم بشویم یعنی زمانی که سهم به میزان کافی اصلاح شده ، و دیگر هیچ فروشنده ای حاضر به عرضه در قیمتهای پایین تر نیست، یا به عبارت دیگر، سهم به نقطه حمایت قوی و تاریخی خود رسیده است،
در واقع خودمان باید از خود حمایت کنیم ، در شرایط بحران، انتظار حمایت از طرف حقوقیها بیهوده است ، آنها مشکلات خودشان را دارند، به خودشان فکر میکنند، ما شرایط آنها را نمیدانیم ، مثل معروفی است که میگویند در اقتصاد برای کسی نوشابه مجانی بار نمی کنند ، لذا ما باید به فکر خودمان باشیم، انتظار از غیر نداشته باشیم،مسئولیت کارهایمان را بپذیریم ،مطالعه کنیم ، یاد بگیریم ، تجربه کنیم ، خلاصه اینکه اگر شناخت کافی از این بازار وبازیگران آن نداشته باشیم، زیان خواهیم کرد.
مسعود
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
حقوقی و حقیق به فکر منافع خود هستند، بهترین عملکرد برای سرمایه گذاران خرد در این بازار، خروج از بازار و عدم سرمایه گذاری مجدد در بورس تهران است
مردم
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۷
بايد حقوقي هايي كه در تشديد سقوط شاخص سهيم بودند جريمه شوند و حقوقي هايي كه وظيفه شان را درست انجام دادند پاداش هاي درخور داده شود. در اينصورت از پولشويي جلوگيري خواهد شد. وگرنه ديگر اميدي به آينده بورس نبايد داشت.
ستاره
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۰
به فکر ما سهامداران خرد هم باشید تورو خدا