بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۷
کد خبر : ۱۱۸۰۸۲

بازار در حالي اولين روز معاملاتي خود را در هفته جاري به اتمام رساند كه در كنار اجراي تغيير نحوه معاملات سهام 14 شركت بازار پايه به صورت توافقي در انتظار نتايج حاصل از جلسات شوراي نگهبان در بررسي لايحه بودجه 93 و مجمع تشخيص مصلحت نظام بود.

بر اين اساس روز گذشته در بازار فرابورس ايران 61 ميليون و 470 هزار سهم به ارزش 629 ميليارد و 733 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت. اين معاملات كه در 16 هزار و 809 دفعه معاملاتي صورت گرفته بود سبب شد تا شاخص آيفكس از رشد 30/2 واحدي برخوردار شود. در اين ميان آنچه كه منجر به ثبت رقم 766 واحدي در شاخص شد معاملات صورت گرفته در نمادهاي ذوب‌آهن اصفهان، بانك دي، بانك گردشگري و سبحان دارو بود. اگرچه در اين بين نهادهاي پالايش نفت تهران، تامين مواد اوليه فولاد صبانور و نفت پاسارگاد با معاملات منفي خود تلاش بر منفي كردن شاخص داشتند.
25 درصد معاملات فرابورس
به صورت توافقي انجام شد
بنا به اظهارات رئيس اداره عمليات بازار فرابورس 15 ميليون و 475 هزار و 505 ورقه به ارزش بيش از 14 ميليارد و 132 ميليون و 844 هزار ريال در بازار پايه به صورت توافقي معامله شد. به گفته بهنام محسني ديروز در پايان معاملات مشخص شد كه 25 درصد حجم و 2 درصد ارزش معاملات فرابورس به معاملات توافقي اختصاص يافته است.
ثبت معاملات توافقي 13 شركت از 14 شركت اعلام شده كه شامل شركت‌هاي سرمايه‌گذاري چشم‌انداز توسعه شمال، مجتمع صنايع و معادن احياء سپاهان، صنايع پتروشيمي دهدشت، پتروشيمي كازرون، كود شيميايي اوره لردگان، پتروشيمي ممسني، صنايع پتروشيمي زنجان، توسعه بازرگاني آهن و فولاد ميلاد، بازرگاني و صنعتي آينده‌سازان بهشت پارس، تكادو، مجتمع سيمان غرب آسيا، رهشاد سپاهان و صنعتي دريايي ايران است از ديروز بدون محدوديت دامنه نوسان قيمت و بدون محدوديت حجمي در هر سفارش از طريق سامانه جديد معاملات بازار پايه توافقي امكان‌پذير شد و معاملات توافقي شركت سيمان مجد خواف با توجه به تصميمات مجمع عمومي فوق‌العاده صاحبان سهام شركت در خصوص افزايش سرمايه، پس از اعمال نتايج مجمع در سامانه معاملاتي امكان‌پذير خواهد بود.
در جريان معاملات بازار ابزارهاي نوين مالي فرابورس و در بخش ETF، بيشترين حجم معاملات را صندوق قابل معامله اطلس با داد‌و‌ستد 132 هزار و 159 واحد به خود اختصاص داد و در بخش اوراق با درآمد ثابت نيز 95 هزار و 810 برگه اجاره اميد بيشترين تقاضا را داشت؛ ضمن آنكه در بخش تسهيلات مسكن هم هر برگه اوراق در حدود 585 الي 604 هزار ريال قيمت خورد.
مهلت استفاده از حق‌تقدم خريد سهام شركت بيمه «ما» از ديروز تا 10 اسفند تمديد شد و نمادهاي معاملاتي شركت‌هاي سوليران به‌منظور برگزاري مجمع، بانك سرمايه با توجه به دريافت اطلاعات با اهميت براي سال مالي 93، شركت فرآورده‌هاي غذايي و قند چهارمحال با توجه به دريافت اطلاعات با اهميت در خصوص پيش‌بيني درآمد هر سهم سال مالي 93 و شركت هلدينگ توسعه معادن و صنايع معدني خاورميانه با توجه به تعديل پيش‌بيني سال مالي 93 متوقف شدند.
نوسازي صنايع ايران به مزايده مي‌رود
100درصد از سهام شركت نوسازي صنايع ايران، به ارزش 206 ميليارد و 75ميليون و 870 هزار ريال و به قيمت پايه هر سهم 2249ريال، به صورت يكجا و نقد چهارشنبه 14 اسفند در بازار سوم فرابورس به فروش مي‌رود. در حال حاضر سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران 6/91 ميليون سهم و شركت‌هاي مديريت طرح‌هاي صنعتي ايران، مركز گسترش فن‌آوري اطلاعات، كشت و صنعت نيشكر هفت تپه و سازمان مديريت صنعتي هر كدام يك درصد سهام شركت را در اختيار دارند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر