بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۴
کد خبر : ۱۱۸۲۴۹

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز در حالي با افت نيم درصدي شاخص كل مواجه بود كه گروه‌هاي محصولات چرمي و مخابرات، تنها صنايع مثبت بورسي به شمار مي‌آمدند. شاخص كل كه از ابتداي معاملات روندي منفي در پيش گرفته بود، اين روند را تا پايان وقت معاملات ادامه داد؛ بر اين اساس، ارزش معاملات با افت چشمگيري مواجه شد و به كمتر از 90 ميليارد تومان رسيد.

در واقع، اثر قوانين دستوري مبني بر عدم اجازه فروش به ميزان دلخواه، عامل اصلي غيرتعادلي بودن بازار است كه به ويژه در روزهاي منفي خود را نشان مي‌دهد. در حالي ده روز از اجراي اين قانون احتمالا موقتي مي‌گذرد كه نه تنها ركود در بازار تشديد شده (كاهش ارزش معاملات گواهي بر اين ادعا است)، بلكه شاخص كل نيز در حال درجا زدن است.
به اين ترتيب، به محض آزاد شدن شرايط، ممکن است فنر عرضه سهام رها شده و شاخص افت شديدتري پیدا کند كه ناشي از ايجاد هيجان مضاعف در پي فروش‌هاي سنگين است. از سويي، درجا زدن شاخص كل در محدوده 81 هزار واحدي امر ديگري است كه در روزهاي اخير مانع پويايي بازار شده است. در حقيقت، عدم امكان عرضه‌هاي قابل ملاحظه، حتي در مواقعي كه تقاضا براي يك نماد بالا مي‌رود، منجر به كشته شدن روحيه خريد در بازار شده است. بنابراين، اميد است با توجه به قطعي شدن قوانيني مثل افزايش نرخ خوراك پتروشيمي‌ها، هرچه سريع‌تر اجازه اصلاح قيمت‌ها و ايجاد تعادل در بازار داده شود و به جاي فرسايشي عمل كردن، شفاف‌سازي‌هاي لازم به‌منظور بازگشت روال عادي معاملات ارائه شود. گرچه در حال حاضر، سهامداران از بسياري از بزرگان بورسي روي برگردانده و توجه به سمت صنايع كوچكي كه اثرپذيري كمتري از تصميمات دولتي دارند، جلب شده است، اما با يك ديد بلندمدت مي‌توان دريافت كه صنايع بزرگ در ادامه بار دیگر سكان بازار را به دست مي‌گيرند.
به عبارت دقيق تر، اقبال سهامداران به صنايع كوچك با توجه به ظرفيت نه چندان بالا منجر به اشباع سريع آنها مي‌شود، در حالي كه صنايع بزرگي چون پتروشيمي يا فلزات در كشور ما با توجه به مزيت نسبي و پتانسيل بالاي رشد مي‌توانند در بلندمدت توجه سهامداران را به خود جلب كنند.
در اين ميان، روند كم نوسان گروه محصولات شيميايي شيب نزولي به خود گرفت. در اين گروه، پيش‌بيني مي‌شود پس از بازگشايي نمادها، روند در كوتاه مدت منفي شود اما همانطور كه اشاره شد پس از اصلاح قيمت ها، بار ديگر با اقبال سهامداران مواجه شوند. «فارس» در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي در نقش خريدار حضور قابل توجهي دارند.
در معاملات روز گذشته، گروه فرآورده‌هاي نفتي روند منفي خود را ادامه داد. «شبندر» با حضور سهامداران حقوقي در نقش خريدار بيشترين حجم معاملات اين گروه را به خود اختصاص داد. اما بانكي‌ها كه به دنبال اقبال روزهاي اخير سهامداران توانسته بودند گروه فلزات اساسي را از منظر ارزش بازار پشت سر بگذارند، بار ديگر به مسير نزولي بازگشتند. «وبصادر» با حضور نسبتا فعال سهامداران حقوقي در نقش خريدار بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار داشت.
در اين شرايط، گروه فلزات اساسي روند منفي خود را ادامه داد. در اين گروه، اولين پيش‌بيني EPS نمادها نسبت به سال گذشته مطلوب نبود كه علت اصلي آن مي‌تواند رفتار محافظه‌كارانه با توجه به مشخص نبودن ميزان افزايش حامل‌هاي انرژي در سال آينده باشد. «فولاد» با حمايت سهامداران حقوقي به عنوان خريدار، بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت.
از سوي ديگر، شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي با تغيير چنداني مواجه نبودند. در اين گروه، «واميد» تنها نماد قابل معامله است كه با حضور بيشتر حقوقي‌ها در نقش خريدار مواجه بود؛ در حالي كه ساير نمادها با توجه به شفاف نبودن اثرگذاري نرخ خوراك پتروشيمي‌ها متوقف هستند (بخش قابل توجهي از سبد سرمايه‌گذاري آنها را شركت‌هاي پتروشيمي تشكيل مي‌دهد).
همچنين، گروه كانه‌هاي فلزي روند منفي خود را ادامه داد. «كروي» با حضور سهامداران حقيقي بيشترين حجم معاملات اين گروه را به خود اختصاص داد.
اما مخابرات بر خلاف بازار روند مثبت روزهاي اخير خود را ادامه داد. اولين پيش‌بيني سود سال 93 «اخابر» با 15 درصد رشد همراه بود كه همين امر باعث شد اين نماد در دومين روز بازگشايي خود، با اقبال سهامداران و به ويژه حقيقي‌ها مواجه باشد.
از سوي ديگر، روند مثبت گروه سيماني بار ديگر متوقف شد. «سفارس» با حضور پاياپاي سهامداران حقوقي در نقش خريدار و فروشنده بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت.
در اين شرايط، خودرويي‌ها نيز به مسير نزولي بازگشتند. «ورنا» با حضور حقيقي‌ها بيشترين حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. در نهايت، سرمايه‌گذاري‌ها همگام با بازار منفي شدند. «وسپه» با حضور بسيار فعال حقوقي‌ها در نقش خريدار، بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار گرفت.
 


اشتراک گذاری :
ارسال نظر