بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۸
کد خبر : ۱۱۸۲۵۲

هديه لطفي: تامين نقدينگي براي عرضه اوليه نخستين نيروگاه، بازار ديروز را با روند منفي مواجه ساخت، به طوري كه شاخص فرابورس در پايان معاملات با 3/5 واحد كاهش به محدوده 755 واحدي نزول كرد.

به گزارش «دنياي اقتصاد»، قرار است فردا 5 درصد از سهام نيروگاه برق عسلويه مپنا معادل 36 ميليون و 400 هزار سهم در بازار فرابورس عرضه شود. شنيده‌ها حاكي از آن است كه هفته آينده نيز عرضه اوليه سهام دو شركت «كي‌بي‌سي» و «سرمايه‌گذاري اعتلاء البرز» در بازار دوم فرابورس صورت خواهد گرفت؛ سرمايه شركت‌ كي‌بي‌سي معادل 6 ميليارد تومان و سرمايه سرمايه‌گذاري اعتلاء البرز نيز معادل 18 ميليارد تومان است.
مديرعامل فرابورس در خصوص عرضه اوليه مزبور با توصيه به سهامداران اظهار كرد: جاي نگراني از بابت تجهيز نقدينگي در بازار نيست اما سهامداران در اين ميان بايد توجه داشته باشند كه تنها متناسب با حجم عرضه نيروگاه برق عسلويه مپنا تجهيز نقدينگي كنند.
امير هاموني در ادامه افزود: سهامداران توجه كنند كه بيش از نياز خود براي عرضه اوليه، نقدينگي تجهيز نكنند چون اين عرضه، محدود است گرچه نقدينگي حاصل از اين عرضه دوباره به بازار باز خواهد گشت.
مديرعامل فرابورس در‌خصوص تخصيص سهام اين شركت به فعالان آنلاين خاطرنشان كرد: از آنجا كه فرابورس تصميم گرفته است تا سهم كاربران آنلاين را در عرضه‌هاي اوليه گسترش دهد، سهم اين گروه از سهامداران در عرضه اوليه نيروگاه برق عسلويه مپنا بيش از 45 درصد از كل حجم عرضه خواهد بود. هاموني يادآور شد: از آنجا كه احتمال مي‌رود بالاي 20 هزار نفر از طريق آنلاين در اين عرضه مشاركت كنند و كل حجم عرضه معادل 5 درصد از سهام نيروگاه برق عسلويه مپنا خواهد بود، بنابراين پيش‌بيني مي‌شود حدود 400-500 سهم براي معامله گران برخط در نظر گرفته
شود.
مديرعامل فرابورس در ادامه تصريح كرد: متناسب با اين محدوديت‌ها و سهام در نظر گرفته شده براي ايستگاه‌هاي معاملاتي و كليه شعب كارگزاري، سهامداران هوشيار باشند و متناسب با ميزان نقدينگي و ميزان عرضه اوليه كه صورت خواهد گرفت، تجهيز نقدينگي كنند تا دچار مشكل نشوند.
وي با اشاره به سرمايه اين شركت و تاثير آن بر بازار يادآور شد: سرمايه نيروگاه برق عسلويه مپنا 728 ميليارد ريال است كه تأثير زيادي بر بازار ندارد اما اين سهم در نوع خود اولين نيروگاهي است كه وارد فرابورس خواهد شد.
به گفته هاموني با ورود اين شركت پاي صنعت برق به بازار سرمايه باز مي‌شود و به صنايع بورس و فرابورس نيز يك صنعت ديگر افزوده مي‌شود.
وي در خصوص اظهار نظر سهامدار عمده در خصوص منابع حاصل از اين عرضه بيان كرد: با هماهنگي‌هاي صورت گرفته، منابع حاصل از اين عرضه براي حمايت از همين سهم و حمايت از سهم سهامدار عمده در نظر گرفته مي‌شود.
عرضه بلوكي برق آبادان
افزون بر اين سازمان خصوصي‌سازي 100 درصد از سهام شركت توليد نيروي برق آبادان را به قيمت پايه هر سهم 46 هزار و 170 ريال در بازار سوم عرضه مي‌كند. به گزارش روابط عمومي فرابورس ايران، سازمان خصوصي‌سازي به وكالت از توانير قصد دارد، 220 ميليون سهم شركت توليد نيروي برق آبادان را كه از اين تعداد 11 ميليون سهم ترجيحي است، به صورت يكجا و نقد يا نقد و اقساط چهارشنبه 7 اسفند در بازار سوم به فروش برساند.
اين بلوك 100 درصدي به ارزش پايه 10 هزار و 157 ميليارد ريال و قيمت پايه هر سهم 46 هزار و 170 ريال به صورت نقد يا با شرايط پرداخت 20 درصد نقد و بقيه اقساط 7 ساله با نرخ 15 درصد عرضه مي‌شود. بر اساس اين گزارش، شركت توليد نيروي برق آبادان با سرمايه 220 ميليارد ريال در زمينه توليد و فروش انرژي برق فعاليت مي‌كند.
در بازار چه گذشت؟
افزون بر اين روز گذشته هرچند شاخص آيفكس با 3/5 واحد كاهش مواجه شد اما حجم و ارزش كل معاملات تقريبا چشمگير بود، به طوري كه در مجموع ديروز حدود 102 ميليون اوراق بهادار در 21 هزار مرتبه ميان سهامداران فرابورسي جابه‌جا شد و ارزش كل ناشي از اين مبادلات به رقم يك هزار و 225 ميليارد ريال رسيد كه بازار ابزارهاي نوين مالي بيشترين نقش را در اين معاملات داشتند؛ در اين روز اوراق مشاركت شيراز با جابه‌جايي 310 ميليارد ريال از اوراق؛ در صدر معاملات جاي گرفت و اوراق اجاره مپنا، گواهي سپرده انصار، اوراق اجاره رايتل، اوراق اجاره سامان، اوراق مشاركت نفت و مشاركت نارنجستان نيز به ترتيب در رتبه‌هاي بعدي جاي گرفتند. افزون بر اين نمادهاي ساختماني از جمله سرمايه‌گذاري مسكن تهران و سرمايه‌گذاري مسكن شمال شرق هر كدام با جابه‌جايي صعود 9 ميليون سهم در فهرست پرمعامله‌ترين نمادها قرار گرفتند.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۲
عرضه اولیه نخرید
رضا
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
افت دلار به نرخ زیر 3000 تومان نشان رونق شنبه بازار بورس است در بازار اصفهان اکثر فروشنده اررز و سکه هستند خریدار موجود نیست