بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر : ۱۱۸۲۶۱
شرق: مدتی است در صداوسیما کفش‌هایی تبلیغ می‌شود که محور این آگهی‌ها تاثیر کفش بر سلامت و زیبایی افراد است. این کفش‌های ورزشی که تقریبا یک شکل و طرح دارد تشکیل‌شده از لایه‌هایی است که مبلغ برای هر لایه خاصیت و ویژگی منحصربه‌فردی را عنوان می‌کند اما اظهارات سعید سلامی‌خوانساری، عضو اتحادیه لوازم ورزشی صحت این ادعاها را با دیده تردید می‌نگرد و می‌گوید: غالب تبلیغات اساس علمی و پزشکی ندارد و مجوزهای مورد نظر از وزارت بهداشت را اخذ نکرده‌اند. بسیار پیش آمده است که در وزارت بهداشت وسیله‌ای مورد تایید متخصصان قرار نگرفته و مجوز دریافت نکرده است اما پس از مدتی ما شاهد تبلیغ آن کالا در بازار بوده‌ایم. با وجود تبلیغات مختلف در رسانه‌ها اما آن دسته از حرفه‌ای‌ها که خواهان خرید لوازم و تجهیزات ورزشی هستند هنوز مشتری پروپاقرص فروشندگان منیریه‌اند. ورزشکاران به‌خوبی می‌دانند که مغازه‌های کیپ‌درکیپ منیریه از باکیفیت‌ترین لوازم با مشهورترین برندها تا نازلترین‌ها را در خود جای داده و متقاضیان با هر نوع سلیقه و درآمدی می‌توانند کالای مورد پسندشان را در این بازار پیدا کنند.

‌ مدتی است در رسانه‌ها کفش‌های چندلایه‌ای تبلیغ می‌شود که علاوه بر موارد استفاده بالا در ورزش، پیاده‌روی، خرید و... قادر به زیباترسازی اندام و حفظ سلامت است. این تبلیغات چقدر مبتنی بر داده‌های علمی است؟
غالب تبلیغات اساس علمی و پزشکی ندارد و مجوزهای مورد نظر از وزارت بهداشت را اخذ نکرده‌اند. بسیار پیش آمده است که در وزارت بهداشت وسیله‌ای مورد تایید متخصصان قرار نگرفته و مجوز دریافت نکرده است اما پس از مدتی ما شاهد تبلیغ آن کالا در بازار بوده‌ایم.
‌ اساسا یک کفش می‌تواند برای تمام فعالیت‌ها مناسب باشد یا هر نوع کفش باید مطابق با نوع فعالیت انتخاب شود؟
باید هر کفشی بر اساس نوع فعالیت تعیین شود و یک کفش به‌تنهایی نمی‌تواند در هرجا و هر موردی استفاده شود. حتی کفش مخصوص دو هم به انواع مختلف تقسیم می‌شود چه رسد به انجام فعالیت‌های دیگر. یک نوع از کفش‌های دو با هدف کنترل حرکت تولید می‌شود. این کفش‌ها معمولا محکم و سنگین هستند. اغلب بیش از دیگر کفش‌ها بالشتک و محافظ دارند و برای افرادی مناسبند که کف پای صافی دارند یا می‌خواهند مدت‌زمان طولانی بدوند. برخی کفش‌ها که با عنوان پایدار شناخته می‌شوند بیشتر برای افرادی توصیه می‌شوند که دچار خمیدگی پا هستند. یعنی اینکه هنگام دویدن پاهایشان تمایل دارند اندکی به‌سمت داخل پیچ بخورند. کفش‌های بالشتک‌دار طبیعی نیز همان‌طور که از نامشان مشخص است، کفش‌های طبیعی برای افرادی با گام‌های طبیعی طراحی شده‌اند. این کفش‌ها معمولا بالشتک محافظ کمتری دارند و نوعی کفش‌های برهنه است که دارای حداقل بخش‌های محافظ و بالشتک هستند. استفاده از آنها به گونه‌ای تقلید از دویدن با پای برهنه است و تا حد زیادی هم به همین سبک دویدن نزدیک است، تنها با این تفاوت که حداقل لایه محافظی را که اغلب افراد دنبال آن هستند، فراهم می‌آورد.
‌ چگونه می‌توانیم کفش مناسب خود را تشخیص دهیم؟
اندازه‌بودن کفش، مهم‌ترین مورد هنگام خرید است. اندازه‌بودن یا همان فیت‌پابودن کفش یعنی اینکه پاشنه راحت باشد، محل اتصال انگشتان به پا کمی فضا برای حرکت داشته باشد و همچنین جای کافی برای جنباندن انگشت‌ها در کفش فراهم باشد. درست است که قیمت هم گزینه‌ای است که باید به آن توجه شود. اما این موضوع اصلا نمی‌تواند درخور اهمیت فراوانی باشد. یک کفش مشخص شاید ساخت بهتری از بقیه داشته‌باشد، اما همیشه اینگونه نیست که قیمت بالاتر به معنی بهتربودن کفش باشد و هیچ چیزی مهم‌تر از راحتی و اندازه‌بودن کفش در پای شما نیست. بگذارید این‌طور بگوییم: دوران این ضرب‌المثل گذشته که «هرچقدر پول بدهی همان‌قدرش می‌خوری!»
از دیدگاه تکنولوژیک، دو کفش هیچ‌گاه مانند هم نیستند و یک‌جفت کفش که دوست‌تان کاملا آنها را تضمین می‌کند، شاید چندان مناسب پای شما نباشد. هنگام خرید کفش، هدف اصلی را به خاطر داشته باشید: آسایش، محافظت و اندازه‌بودن. این گزینه‌ها، تنها مواردی هستند که هنگام انتخاب واقعا اهمیت دارند. همان‌طور که اغلب دونده‌ها می‌گویند: بهترین کفش دو آن است که هرگز متوجه حضورش نشوید.
‌ چند‌درصد از کفش‌های ورزشی بازار، وارداتی است؟
سهم تولیدات داخلی بین پنج تا 10‌درصد است و باقی بازار در اختیار کفش‌های خارجی است. البته به‌جز برندهای اصل از سهم کفش‌های چینی که گاهی از برندهای معتبر کپی‌برداری می‌کند هم نمی‌توان غفلت کرد.
با توجه به اینکه بازار داخل کاملا وابسته به کالاهای وارداتی است تغییرات نرخ ارز نوسانی در بازار ایجاد نکرده است؟
در سال گذشته کفش در فهرست کالاهای اولویت دهم قرار گرفت. بنابراین واردات با ارز آزاد قیمت‌ها را دستخوش تغییر کرد و با افزایش شدید نرخ‌ها مواجه شدیم. اما در کنار این موضع اتفاق خوشایند اخیر کاهش واردات کالا از چین بوده است که تحت‌تاثیر افت صرفه اقتصادی واردات انجام شده است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
باقر
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۴
منظورشون كفش تن تاك بوده
000
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۹
من يك چفت كتاني شبيه به اون چيزي كه در تلوزيون تبليغ ميكنه براي پياده روي خريدم كه با اينكه كف پاي صاف دارم اما انصافا موقع پياده روي اصلا اذيت نمي شوم اما با قيمت 30 هزار تومان اون هم از مغازه هاي كفش فروشي .