بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۰
از سوی سایت تحلیلی بتاسهم بررسی شد:

روز شمار هفته ای که گذشت...

بازار اين هفته را در حالي آغاز كرديم كه سود سال 93 شركت ها كه تمام تار و پود بازار را د ر هم گرفته بود. حتي توقف و بازگشايي ها نيز بسيار جذاب و حساس شده است و موج باز و بسته شدن نمادها با شدت بيشتري در حال پيگيري است.
کد خبر : ۱۱۸۴۴۹
بازار اين هفته را در حالي آغاز كرديم كه سود سال 93 شركت ها كه تمام تار و پود بازار را د ر هم گرفته بود. حتي توقف و بازگشايي ها نيز بسيار جذاب و حساس شده است و موج بازو بسته شدن نماد ها با شدت بيشتري در حال پيگيري است.

بستن دست و بال فروشندگان در فروش سهام شايد باعث فروكش كردن بحران شد اما در دل ان يك بحران كوچك ديگر به وجود اورده است به نام عدم خريد كه حقوقي ها دست به خريد نمي زنند اين ان طوري است كه نبايد ميشد و البته تا حدودي براي بازار نيز گران تمام شده و كسي خريدار نيست . اين مي شود كه جو هاي منفي خيلي دير و با فرسايش زياد به پايان ميرسد در صورتي كه اگر دست برخي باز باشد اين اتفاق ها رخ نمي دهد . البته به بورس و دوستان بورسي هم بايد حق داد . بارها پيش گفتيم انها در حال خريد زمان و دادن زمين هستند تا اسفند ماه به پايان برسد . عامل بعدي همين ماهيت اسفند است . در اسفند ماه معمولاً فشار فروش زياد است چه در حقيقي و چه حقوقي ها . اين روند بسيار طبيعي است كه در 2 سال گذشته نيز تكرار شده پس جاي تعجب نيست . هر چه از 15 اسفند به بعد سپري شود اين فشار كمتر و كمتر مي شود به طوري كه تقريباً از 21 اسفند ديگر فشار فروش انقدر نخواهد بود .

عامل سوم در سود بودن چند روز اخير بود كه برخي را به شناسايي سود كوتاه مدت ترغيب كرد كه اين موضوع به زودي و احتمالاً با منفي فرداي اول وقت تمام مي شود .

و اما گزارش ها . ديگر چيزي از گزارش سود شركت ها نمانده و شايد چند پالايشي و سنگ آهني و بانك مانده اند و البته پتروشيمي ها . بازار در اين مورد نيز كمي ابهام دارد . بورس در ان مقطع ابتداي كار گزارش هاي خوب را راهي بازار كرد اما حالا اكثر گزارشات وضعيت جالبي ندارند . در اين وضعيت بازار قطع به يقين محافظه كار مي شود و اين ماهيت وضعيت فعلي است .

در مجموع اين 4 عامل دست در ست هم بازار را منفي كرده بودند كه البته موج عدم خريد هم در اين شرايط باعث ميشود منفي شدت بخشيده شود .

قانون جديد به چالشي براي بازار تبديل شده كه اگر بردارند بحران ايجاد مي كند و بودن ان نيز يعني بحراني كوچكتر !!

بي شك فضاي بازار طي اين روز ها و تا اخر اين هفته تحت تاثير اين گزارشات است و پس از ان گزينه هاي ديگري براي بازار بايد روز ميز بيايد كه با توجه به ته كشيدن خبرهاي منفي فضاي بازار بهتر احساس مي شود . اما در گزارش سود سال 93دو موضوع احساس مي شود . 1- مهندسي نرم در گرفتن انتشار، توقف و بازگشايي برخي نماد ها به طوري كه هميشه خبرهاي خوب در دل اين رويدا ها باشدو اگر هم خبر بدي مانند گزارش بد روي مي رسد با خبرخوب ديگر خنثي شود تا برايند ان هميشه مثبت باشد .

اما ايتم دوم 2- ايتم دوم به اين اشاره دارد كه گزارش شركت ها جز در چند سهم خاص كه زهر ان هم همين روزها گرفته شد خيلي منفي نيست . شركت ها مي ايند و مي روند و سود انها منتشر مي شود و نشان مي دهند كه خيلي هم انطور كه فكر را مي كرديم وضع بد نيست .

مهم اين است كه بورس با استفاده از قوانين مختلف و اتفاقات و خبرها و اطلاعيه ها بحران را كنترل كرده است . اين خود يك اتفاق مثبت و رويداد مهم است كه هر طور شده بايد اين 10 15 روز جهنمي را پشت سر بگذاريم تا از دل اين اتش ققنوس سال 93 كه مي تواند زيبايي هاي بهتري داشته باشد متولد شود .

در مورد استراتژي شما عزيزان در بازار چه حقيقي و چه حقوقي توصيه ما اين است كه بود جه هاي سال 93 به طور دقيق و با دقت كافي مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و سراغ سهمي بروند كه 1- گزارش 12 ماهه خوبي داشته باشد 2- مجمع موفقي را بتواند در پيش داشته باشد و 3- در گزارش پيش رو تعديل بزند منظور گزارش هاي مياندوره اي است . اگر با اين استراتژي در بازار پيش برويد شك نكنيد سود خواهيد كرد . نكته ديگر اين كه سعي نكنيد فعلاً از بازار نوسان بگيريد . بازار از نوسان فاصله گرفته و فضاي نوسان نيست و بهتر است ميان مدت و با ديد باز سرمايه گذاري كنيد

و اما در گروه ها چه خبر بود...

انتشار مجوز افزایش سرمایه 300 درصدی پالایش نفت اصفهان باعث شد تا گروه پالایشی مجددا رونق گرفته و بازار به سهام این گروه امیدوار شود پالایشی هایی که همچنان جز گزینه های کم ریسک و پرپتانسیل بازار قرار میگیرند

پالایش نفت اصفهان با صف خرید و رشد قیمتی در سطوح بالای 2600 تومان تثبیت شده تا در گام بعدی مهمان قیمتهای 2800 تومانی باشد مجوز افزایش سرمایه 300 درصدی از محل سود انباشته خبر خوبی برای این شرکت پالایشی بود هر چند توصيه ما اين است كه ميان مد به اين سهم نگاه كنيد .

پالایش نفت بندرعباس هم امروز با نوسانات مثبت همراه شد شبندری که همچنان فشار فروش بر روی سهمش بالا میباشد شبندری که بازار به گزارش فعلي اهميت كمتري مي دهد با کوچکترین پتانسیلی باز میتواند به قیمتهای 1550 تومانی برسد. شبندر با تقسيم سود 1800 ريالي در مجمع و سود فعلي در واقع با پي به اي زير 6 در حال معامله است كه نشان مي دهد در قيمت هاي 14000 ريال ريسكي ندارد . اميد قيمت تمام شده اش بالاي 1580 است .

انتشار مجوز افزایش سرمایه برای شپنا امیدها را برای افزایش سرمایه شتران هم زنده کرده و این سهم پالایشی با صف خرید به سطوح قیمتی بالای 82 هزار تومانی رسید

در بازار اين هفته شاهد رونق نمادهای بانکی بودیم بانکهایی که پتانسیلهای بنیادی به خصوص با توجه به گزارشات مثبت خود پیدا کرده اند همانطور که پیش از این نیز گفته بودیم چشم انداز بانکها برای سال 93 روشن میباشد. گزارش ونوين جالب نبوده و وكار بهترين گزارش را داشته است

بانک تجارت در انتظار گزارش بودجه سال 93 و گزارش 9 ماهه خود میباشد گزارشی که در صورت مثبت بودن میتواند این سهم رابه سطوح قیمتی 380-400 تومانی برساند همچنین افزایش سرمایه شرکت هم طبق وعده مسئولان این بانک باید در اسفند ماه اجرایی شود.

انصار در پيش بيني سود كمي ولخرجي كرده است . سرمايه بانك افزايش خواهد يافت و به 800 ميليارد تومان ميرسد اما سود فعلي انصار با سرمايه 600 ميليارد تومان پيش از اين 433 ريال بود كه حالا با رشد 25% به 543 ريال افزايش يافته است . به نظر گزارش بسيار خوبي براي انصار است اما سهم كمي بالا بازشد .

اما بانک صادرات این روزها نوسانات خوبی را در سطوح قیمتی 110-100 تومان نصیب سهامداران خود میکند وبصادری که میتواند با ارائه بودجه مثبت برای سال 93 رشد قیمتی خوبی ا تجربه نماید و حتی قیمتهای 110 تومان را هم بشکند. مزايده نيروگاه قائم بارديگر در حال برگزاري است و گفته مي شود 18 اسفند به پايان رسيده و چند روز بعد نتيجه ان اعلام مي شود . غدير يك بار اعلام امادگي كرده بود اما براي بار دوم برود يا خير مشخص نيست . اما با اين حال مي تواند خبرخوبي براي بازار و سهم باشد .

گزارشات بسیار عالی سود سال 93 داروییها از یک طرف و شایعات مثبت از تعدیل مثبت قابل توجه این شرکتها در گزارشات 12 ماهه باعث شده تا بازار به نمادهای دارویی روی خوش نشان داده و شاهد رونق معاملاتی خوبی در نمادهای دارویی باشیم.

در گروه دارو توفان بازدهي برپاست و به نظر بهترين گزارش ها در گروه دارو بود . بي شك بهترين گزارش ها به گروه دارو باز مي گردد . جايي كه داروپخش نيز شاهكار كرد و يك گزارش مثبت را به بازار فرستاد كه مي تواند زمينه ساز رشد قيمت سهم و رشد ارزش ذاتي شود و البته تيپيكو را نيز با خود بالا بكشد . جايي كه به نظر مي رسد حداقل سود سال 93 را بتواند با محدوده 900 ريال آغاز كند . در اين سهم به نظر شرايط خوبي را داريم و در بد بازار هم ايستادگي خوبي داشت .

خبر عرضه سهام کی بی سی از شرکتهای دارویی زیر مجموعه گروه دارویی سبحان باعث شد تا این سهم با صف خرید خوبی همراه شود به نظر میرسد به زودی شاهد قیمتهای 980-1000 تومان در سبحان باشیم سهمی که پتانسیل رشد سوداوری خوبی را برای سال 92 و 93 خواهد داشت . والبر هم از همين رو مي تواند رشد كند و گفته مي شود عرضه اين شركت ها هم براي والبر و هم سبحان خبربسيار خوبي است .

در نماد انتی بیوتیک ساز داروسازی جابر شاهد پابرجا بودن صف خرید و میلیونی این سهم بودیم چشم انداز مثبتی که از بابت دجابر ایجاد شده است به نظر میرسد بتواند سهم را به گره معاملاتی بذده و بازدهی حتی 15-20 درصدی را برای سهامداران این شرکت دارویی رقم بزند

در دكيمي كه مجموعه بانك ملي سهامدار است سود سال 92 مبلغ 1090 ريال بود كه به 1220 ريال رشد كرده و سود سال 93 نيز 1501 ريال اعلام شده است .امروز سهم صف خريد شد و به نظر دكيمي حداقل در 9000 ريال ارام گيرد .

به زودي اعتلاي البرز در بازار عرضه مي شود . گفته مي شود اين شركت نه ماهه بيش از 1320 ريال از سود خود را محقق كرده در حالي كه پيش بيني سود شركت 1374 ريال است . والبر قصد عرضه 10% از سهام اين شركت در فرابورس را دارد . برفرض اگر در سال 93 اين عرضه انجام شود حداقل قيمت 7500 و 8000 ريال است كه به نظر ميرسد عرضه 10% از سهام 12 ميليارد تومان به سود شركت اضافه مي كند و در واقع امسال سود والبر حداقل در 3 ماه اول سال به 1000 و 1100 ريال مي تواند به راحتي برسد . به نظر هدف والبر طي ماه هاي اتي 7000 ريال است

علی رغم اعلام عدم تاثیرپذیری شازند از افزایش نرخ خوراک پتروشیمی های گازی اما به دلیل ارائه بودجه ضعیف سود سال 93 و کاهش 20 درصدی سودش شاهد بازگشایی سهم با افت قیمتی بودیم . سود سال 93 شازند به عنوان يكي از پتروشيمي هاي متوقف شده با كاهش 20% همراه شد كه البته بيشتر به دليل اور هال در نظر گرفته شده است . شركت براي سال 92 بر همان سود 4652 ريالي تاكيد كرده است اما سود سال 93 را با 20% كاهش 3711 ريال اعلام كرده است .

امروز اين سهم در محدوده 2500 تا 2600 باز شد و در نوسان بود اما ايكاش براي جذاب تر شدن يك برگشت به 2400 بزند و بعد اوج بگيرد . امروز مارون هم با كاهش سود 20% ناشي از رشد قيمت اتان به بازار امد كه به نظر افت محدوده و چند درصدي را در سهم داشته باشيم.

از كگل شنيده مي شود سود شركت در محدوده 103 تومان پيش بيني خواهد شد . در نماد كچاد نيز سود در محدوده 1035 ريال بود كه در سال 93 نرخ فروش كنستانتره 14% محصولات فخوز در نظر گرفته شده است . تكليف بهره مالكانه دقيق مشخص نيست اما گويا در بودجه لحاظ شده و 60% ان به فولادي ها منتقل شده است . گزارش فروش شركت نرمال است و به نظر رفته رفته كچاد سود خود را به 1400 ريال مي رساند اما سرعت رشد خيلي بالا نيست مگر اين كه تغيير و تحولاتي را در مجمع شاهد باشيم . اما در نماد ملی مس گزارش خاص شرکت باعث افزای شعرضه ها در این نماد شده است البته ملی مس برای سال 93 جای رشد سوداوری خوبی به خصوص با توجه به انتقال بخشی از ظرفیت فروشش از سال 92 به 93 را دارد فملی گزینه کم ریسکی با دید 6 ماهه محسوب میشود

بودجه خاص کالسیمین برای سال 93 به دلیل احتساب نرخ دلار 2650 تومانی برای سال 93 باعث شد تا این سهم امروز مهمان افت قیمتی 8 درصدی در روز بازگشایی باشد کالسیمین که به زودی به استقبال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها رفته و 17 اسفند ان را برگزار مي كند و به نظر میرسد با دید میان مدت با توجه به قیمتهای فعلی جهانی گزینه خوبی باشد.

تعدیل مثبت خوب مخابرات ایران باعث تشکیل صف خرید و روند صعودی در این سهم بزرگ بازار شده است . مخابرات زير 20% تعديل سود و با سود 53 توماني محدود باز شد و البته با صف و در نهايت با لطف خود به شاخص به اندازه اي معامله شد كه هم عطش ان بماند و هم رشد قيمتي را داشته باشد . هنوز هم تاكيد ما بيشتر روي همراه اول است چرا كه تقسيمي مخابرات با توجه به قيمت كمتر است در ثاني در همراه و در بازوي سرمايه گذاري ان يعني نوردنا در 3 ماهه اخير 65 ميليارد تومان سود شناسايي كرده است و اين خبرخوبي براي همراه است . از همراه زمزمه هايي از افزايش سرمايه نيز به گوش ميرسد .

داده پردازي ايران هم با كاهش سود مواجه شده است . اين شركت مدام در حال تغيير سود است اما سود سال 92 شركت 235 ريال بود كه با كاهش به 172 ريال رسيد . البته نگران قيمت نبايد بود چرا كه كميته امداد مدام در حال خريد در اين سهم است و امروز هم ديديم كه اين مجموعه سهم نمي خريد مي بلعيد !! هر چه در سيستم بود را جارو مي كرد و عطش زيادي براي خريد داشت . البته برخي نوسان گيران هم با سهم همراه شده اند .

در حوزه سرمايه گذاري ها واتي براي رشد مردد است . خبر ميرسد افزايش سرمايه 300% از محل انباشته و اورده جدي شده است و به نظر با توجه به حضو ر تركيب شيران قيمت هاي فعلي براي حضور در سهم منطقي باشد .

بازگشایی نماد هلدینگ نفت و گاز پارسیان پس از شفاف سازی باعث شد تا دوباره جمع این گروه جمع شده و شاهد افزایش حجم معاملات در بازار باشیم باید افرین گفت به سهامدار عمده پارسان که صف فروش این سهم را با حمایت جانانه ای جمع اوری کرد پارسانی که تنها سودش با کاهش 8 درصدی به سطوح 140 تومان از بابت کاهش سود پتروشیمی پردیس رسیده است . سهم امروز براي مجمكع متوقف شد و اميد و غدير خريداران امروز بودند . كساني كه امروز سهم را خريدند حدود 11 ميليون غدير خريده بود مي داند كه در مجمع پيش رو كه شنبه است چه خبرهايي را اماده دارند .

امروز هلدینگ تاپیکو به بازار بازگشته و با حمایتهای خوبی همراه شد به طوری که ظرف چند دقیقه شاهد جمع اوری صف فروش این هلدینگ بودیم حجم معامله سنگین بالای 41 میلیون سهمی در تاپیکو نشان از حمایت خوبی سهامداران حقوقی این سهم دارد تاپیکویی که به نظر نمیرسد از قیمتهای 480 تومان افت بیشتر را تجربه نماید

امروز هلدینگ خلیج فارس با نوسانات نسبتا مثبتی همراه شد انتشار گزارش عرضه اولیه سهام پتروشیمی برزویه در بازار فرابورس توسط این شرکت و اعلام برنامه عرضه سهام سایر شرکتهای زیر مجموعه میتواند زمینه ساز تحرکات مثبت در فارس شود . البته گزارش پارس نيز مزيد بر علت بود . به نظر پس از بلوك كم كم بازي فارس آغاز مي شود . اين سهم را از دست ندهيد و براي بلند مدت در پرتفوي خود داشته باشيد .

در گروه سيمان خزر پس از تعديل جالب توجه با رشد قيمتي باز شد اما ازاين پس براي رشد كمي مشكل خواهد داشت . به نظر در اين گروه بحث افزايش نرخ پس از هدفمندي جدي شده است اما از بين شركت ها شايد سفانو و سغرب با اين گزارش ها شرايط بهتري را داشته باشد . امروز سرود نيز متوقف شد كه طبق روال قبل معمولاً كاهشي اعلام مي كند .

در مورد گروه ساختمان و از لاغر و قد بلند بودن انها گفتيم . كمي مراقب اين گروه باشيد بازي هاي نوسان گيري در اين گروه زياد است و افرادي در اين گروه ها از وضعيت بنيادي حرف مي زنند كه ديدگاه سهامداري انها بلند مدت و نگهداري سهم نيست .

وليز گزارش بدي نداد و سود سال 93 را با رشد 12% مواجه كرد به نظر اين سهم در قيمت هاي 1900 ريال بي دردسر بازدهي خواهد داد .

خكاوه نيز باز شد . در خكاوه حتي سود عملياتي نيز شناسايي شده است و فروش 4 برابر شده ! قيمت محصولات خاورو خكاوه بيش از 500 ميليون تومان است و اين يعني كار فروش سخت است . شركت اعلام كرده توليد و فروش محصولات ولوو به دليل برداشتن تحريم ها عامل اصلي اين رشد است اما قابل اتكا نيست .

در مجموع زيان شركت از 1673 ريال به 436 ريال رسيده است 74% كاهش داشته ولي قيمت در بازگشايي تغيير نكرد كه هوش فعالان بازار را مي رساند . به نظر نبايد خيلي به گزارش خاور و خكاوه دل بست .

شاهد عرضه موفقیت امیز سهام شرکت تولید برق عسلویه با قیمتهای1110 تومانی بودیم این نیروگاه در بین حقوقی ها محبوبیت خوبی داشته و با توچه به طرح های توسعه ای احداث سیکل ترکیبی در این نیروگاه و افزایش راندمان تولید و کاهش بهای تمام شده میتواند جز سهام پرتوجه با دید سال 93 باشد. سهم به نظر در قيمت مناسبي سهم به بازار امد . اين سهم كاري با قيمت و شرايط خاص ندارد براي بازكردن مپنا به اين نياز است كه سهم رشد كند و به نظر ازشنبه اين موضوع عملي خواهد شد و شنبه رويدادهاي بهتري رااز اين سهم خواهيم شنيد .

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۷
وقتی فلاسفه سازمان مانع تراشی برای فروش میکنن خودشان موظفندخریدار خل وچل پیداکنن
علی
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳
توی این چند وقت انتقادات تند تیزی از برخی مقالاتت کردم بورس نیوز ولی این خلاصه بازارت انصافا حقیقی و منطقی بود...جایی که حرف حدیثهای بی منطق مثل از ما بهترون اینها که دردی از سهام دار خرد دوا نمیکند وجود نداشت..منطق شما در این گزارش قابل احتران بود..در ضمن یه گزارشم از تاپیکو که درصد مالکیتش در ستازه خلیج فارس رفته بالا بزن
حسین
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۱
مرسی از مطلبتون . بورس همونطور که گفتند از اواخر اسفند صعودی میشود . سخت نگیرید دوستان . سال های پیش هم همینطور بوده
شهلا
جمعه ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۶
قیمت یک ادامس معمولی600تومان است این سهامها کف کف هستند صبر داشته باشید تجر به ده سال توی بورس
سعید
جمعه ۰۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۳۱
سلام/ من هم میگم صبر کنن کو گوش شنوا یه چند روزی خرابه که نهایتا دو سه هفته طول میکشه درست شه نشد خبرش رو دارم نهایتا ظرف یکی دو ماه دیگه راه میافته که کم کم میره بالا حالا اگه بالای قله خرید کرده باشی با این کندل های لاک پشتی که انگار کاربراتورشون نامیزونه یکی مثبت میزنه دو تا منفی من که ریاضی نخوندم میدونم اخر این تناسب چی میشه دو سه سال صبر کنی ز پولهات کاغذ سازم البته اگه کاغذ تا اون زمان گرون نشده باشه بریم داداش با هم سودهامون رو بگیریم و خوش باشیم!!!!!!!!!!!
ونوید
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۸
بسیار ممنون،گزارش و تحلیل بسیار خوب و مفیدی بود.
شهلا
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۱
وقتی که سیب زمینی کیلوی3400 تومان امروز فروخته می شود وغیره غیره ترا بخدا دست بفروش نزنید تا این همه این سهمها نیفتند وبعد پشیمان شوید