بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۰
با حذف دستورالعمل جدید اجرایی معاملات، فعالیت سهامدار حقوقی بیشتر می شود و بازار جذابیت خود را به دست خواهد آورد و در این صورت بازار را مطابق تحلیل می توان پیش بینی کرد.
کد خبر : ۱۱۸۴۵۴
در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با ادامه روند نزولی بورس شاهد افت 301 واحدی شاخص کل بودیم این در حالی است که حتی مصوبه دستورالعمل جدید اجرایی معاملات در مورخ 26 بهمن ماه سال جاری نیز نتوانسته مانع نزول شاخص شود و شاخص کل به کانال 79785 واحدی رسیده است.

در همین راستا، احمد حسین عظیمی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: مصوبه دستورالعمل جدید اجرایی معاملات در جهت کنترل رفتار و فروش های هیجانی سهامداران راهکار مناسبی برای آغاز حرکت مثبتی بود اما ادامه این راهکار تأثیر معکوس خواهد گذاشت.

عظیمی تصریح کرد: با توجه به محدودیت در حجم فروش کمتر سهامدارانی به دلیل ترس از عدم نقدشوندگی و فروش سهام، حاضر به خرید سهام با حجم با لا می باشد در نتیجه محدودیت مذکور باعث شده رغبت کافی برای فعالیت در بازار سرمایه از بین برود.

در واقع با محدودیت اعمال شده شاهد کاهش فعالیت سهامداران حقوقی هستیم. به اعتقاد بنده، مدیریت بازار با اعمال سلیقه های شخصی باعث افت بیشتر شاخص می شود در صورتیکه نیاز اصلی بازار سرمایه به آیین نامه ای است که مبنا و اساس اصلی معاملات باشد نه مصوبات مقطعی و سلیقه ای در واقع با این مصوبات مقطعی از جمله محدودیت در حجم سفارشات، انتقال 14 شرکت از بازار پایه به بازار توافقی باعث بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه می شود.

عظیمی اظهار داشت: از جمله عوامل خروج نقدینگی از بازار سرمایه می توان به سیاست های دولت در حوزه اقتصاد از جمله نرخ سود 23 درصدی اوراق مشارکت اشاره کرد. همچنین علت دیگر خروج نقدینگی از بازار سرمایه به علت شناسایی سود شرکت ها با توجه به سال مالی اکثر شرکت ها در 29 اسفند می باشد. گفتنی است وجود عرضه های اولیه نیز دلیلی دیگر بر خروج نقدینگی در روزهای اخیر می باشد.

عظیمی تصریح کرد: به اعتقاد بنده، کنترل های مقام ناظر بازار باید برداشته شود و هر لحظه مصوبه ای در بازار سرمایه اعمال نشود زیرا در این صورت با تصویب قوانین جدید، اعتماد سهامداران از بین می رود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر، وضعیت خارج از پیش بینی شده است و روند بازار طبق روند اصلی و منطقی خود پیش نمی رود بلکه بسته به تصمیم های لحظه ای و مصوبات جهت می گیرد.

به نظر می رسد با توجه به عرضه های اولیه، مشخص شدن وضعیت بودجه 93، تأثیرگذاری نرخ 13 سنتی خوراک پتروشیمی ها بر شرکت های پتروشیمی، تأثیر نرخ اوراق مشارکت 23 درصد و سایر موارد اتفاقات منفی افتاده است و دیگر انتظار اتفاق منفی دیگری نمی رود و انتظار می رود بازار سرمایه تا پایان سال 92، مسیر اصلی خود را پیدا کند.

همچنین با حذف دستورالعمل جدید اجرایی معاملات، فعالیت سهامدار حقوقی بیشتر می شود و بازار جذابیت خود را به دست خواهد آورد و در این صورت بازار را مطابق تحلیل می توان پیش بینی کرد.

وی در خاتمه افزود: به اعتقاد بنده بازدهی شاخص در سال 93 حدود 35 الی 40 درصد خواهد بود و همچنان بیشترین سودآوری را بین سایر بازارها خواهد داشت. بطور کلی در سال 93 شاهد روند صعودی با شیب ملایم شاخص بورس خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
غلامعباس
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۸
این بازار در اینده ه ای نچندان دور وارونه خواهد شد که تمام تخم مرغهاازسبدها به زمین خواهند ریخت ومرغان تخم گذار به کارایپ پر خواهند کشید گر شوی هر زمان وارد بازار بورس جای تخم مرغ باید از سبد برداری تخم خروس
مهران
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۲
بذارید اول ... جمع و جور کنند بعد حقوقیهای محترم بیان سهامدارهای جز رو سرکیسه کنند.
آتی نگر
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۶
من که با افت اولیه بازار بورس، بلافاصله وارد بازار سکه و طلا شدم و زیانم رو بزودی جبران خواهم کرد.در این مملکت همه به جیب خودشان فکر میکنند از مسئولین گرفته تا مردم و صدا و سیما.چرا من به فکر جیبم نباشم.
سعید
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۲
اگه ما مثل اونا بفکر جیبمون بودیم الان اینجا نبودیم ای کلک میخای منو از این بازار پرسود بندازی که میگی رفتی تو کار سکه و ..