بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۵
نگاهی به بورس کالا در هفته ای که گذشت

تنور گرم معاملات در رینگ فلزی / آغاز صادرات شمش فولادی

اگر تمام تولیدکنندگان ترغیب شوند که همه محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند، کارایی بورس بیش از گذشته می شود و بورس کالا به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ایران می رسد.
کد خبر : ۱۱۸۵۸۵
در مدتی که بازار بورس ایران همچنان رو به نزول است بورس کالای کشور توانست رونق خوبی را از خود به نمایش گذارد هرچند در روزهای انتهایی در برخی از رینگ ها بخصوص رینگ محصولات فلزی کاهش نشبی قیمت رخ داد اما گفتنی است تا پیش از آن قیمت ها روند صعودی داشت و حجم تقاضا نیز همین روند را از خود نشان می داد.

آمار معاملات هفته جاری


در هفته ای که گذشت با افزایش نرخ ارز بازار های غیر رسمی نیز رشد قیمت را از خود نشان دادند که در برخی محصولات رینگ پتروشیمی و کالاهایی همچون طلا این رشد قیمت محسوس تر بود در خصوص معاملات هفته جاری در رینگ محصولات پتروشیمی شاهد افزایش رقابت بین خریداران بودیم و در مجموع عرضه های صورت گرفته پاسگوی تقاضا ی بازار نبود.

اما کارشناسان معتقدند در ماه های پیش رو با توجه به پایان فصل زمستان و به تبع کاهش تقاضا در حامل های انرژی بخصوص نفت احتمال کاهش قیمت جهانی نفت و به دنبال آن محصولات پتروشیمی وجود دارد لذا احتمال کاهش تقاضا در روز های پیش رو وجود دارد. در بازار جهانی طلا نیز پس از یک رشد نسبی شاهد توقف افزایش و کاهش جزیی قیمت نیز هستیم.

به گزارش بورس نیوز در خصوص معاملات در رینگ محصولات فلزی نیز باید گفت با توجه به اخباری که در کشور از اجرای طرح تحول اقتصادی منتشر می شود نگرانی ها در خصوص احتمال افزایش قیمت محصولات فلزی افزایش یافته است چراکه این صنعت یکی از صنایع پر مصرف به لحاظ انرزی محسوب می شود از سوی دیگر تاکید دولت بر توجه بیشتر به پروزه های عمرانی باعث شده تا کارشناسان احتمال رشد تقاضا را در این بخش بخصوص در سال آینده بالا ارزیابی کنند همین دو عامل می تواند در روزهای پایانی سال انگیزه فعالان در رینگ محصولات فلزی را افزایش دهد.

ولی معامله گران این بخش معتقدند با توجه به تمایل شرکت های عرضه کننده در بورس کالا بخصوص فلزی ها احتمال ثبات قییمت در نیمه دوم اسفند تا پایان سال قوی تر از افزایش آن می باشد.

جدول پر ارزش ترین معاملات هفته


به گزارش بورس نیوز از جمله مهمترین اخبار هفته جاری در خصوص بورس کالا می توان به اظهار نظر وزیر صنعت و معدن در خصوص راهکار های ایجاد مشوق در بورس کالا به منظور ترغیب تولید کنندگان برای عرضه محصولات خود در این بخش بود زیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه برگزاری چهارمین همایش چشم انداز صنعت فولاد و معدن ایران گفت:برنامه دولت این است کهکارایی بورس کالای ایران را با توسعه رقابت میان خریداران و فروشندگان در پی آزادسازی قیمت ها افزایش دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: به همین منظور برنامه ما این است که با ارائه مشوق هایی در معاملات، همه تولیدکنندگان را به حضور در مبادلات این بازار مدرن تشویق کنیم.

نعمت زاده خاطر نشان کرد: اگر تمام تولیدکنندگان ترغیب شوند که همه محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند، کارایی بورس بیش از گذشته می شود و بورس کالا به جایگاه واقعی خود در اقتصاد ایران می رسد.

همچنین مدیر بخش فلزات کارگزاری مفید در گفتگوی با سنا از اقدامات جدید خود خبر داده است وی عنوان داشته با توجه به آزاد شدن صادرات شمش و محصولات فولادی بدون محدودیت میزان و نوع محصول تا پایان خرداد ماه سال آینده، کارگزاران بورس کالا در حال رایزنی با تولیدکنندگان فولاد کشور برای آغاز صادرات از طریق بورس کالای ایران هستند که تاکنون شرکت ذوب آهن اصفهان تمایل خود را برای انجام این کار ابراز کرده است.

در خصوص بورس کشاورزی هم سادات ابراهیمی نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون کشاورزی مجلس با تأکید بر حمایت دولت و مجلس از این بخش عنوان داشته محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی به تغییر و تحول در مبادلات بخش کشاورزی اعتقاد دارد که از نظرات وی در نشست‌های برگزار شده مشخص است که یکی از راهکارهای حجتی برای ایجاد این تحول، تقویت بورس کالای کشاورزی است. به این ترتیب به نظر می رسد که به زودی شاهد رونق مبادلات بورس و کوتاه شدن دست دلالان از داد و ستد محصولات کشاورزی باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پایان با تاکید بر اینکه باید با عرضه محصولات کشاورزی در بازار مدرن بورس، ساختار سنتی و ناکارآمد بخش کشاورزی را اصلاح کرد گفت: با عرضه تدریجی محصولات مختلف در بورس کالا، زمان زیادی نخواهد گذشت که دست اندکاران بخش کشاورزی از مزایای معاملات شفاف بورس کالا مطلع می شوند و همه مشتاق عرضه و معامله محصولات کشاورزی در بورس کالا شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر