بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۴
کد خبر : ۱۱۸۷۴۷
مشاور رئیس جمهوری با بیان این که قانون هدفمندسازی یارانه ها در اجرای سیاست مدیریت حوزه انرژی شکست خورده است، گفت: متاسفانه هم اکنون به عوارض ناشی از اجرای نادرست این قانون مبتلا شده ایم.

به گزارش شانا، اکبر ترکان در سومین کنفرانس بین المللی رویکردهای نوین در نگهداشت انرژی و ضرورت هدفمند سازی یارانه ها، میزان مصرف انرژی را در کشور معادل یک هزار و ٧٩٩ میلیون بشکه نفت اعلام کرد و افزود: 700 میلیون بشکه از این میزان نفت است و بخش عمده آن در داخل مصرف می شود.

وی تصریح کرد: از میان فرآورده های تولیدی در داخل، تنها نفت کوره(به دلیل تولید مازاد) صادر می شود و افزود: ٢٥ درصد از ٧٠٠ میلیون بشکه نفت تولیدی، نفت کوره است، ضمن آن که بخشی از بنزین و گازوییل از خارج وارد می شود.

به گفته ترکان، روزانه ١٠٠ میلیون لیتر نفت گاز، ٧٠ میلیون لیتر بنزین و ٢٠ میلیون متر مکعب سوخت سی ان جی در کشور در اختیار خودروها قرار می گیرد.

مشاور رئیس جمهوری، تولید سالانه گاز طبیعی را ١٨٠ میلیارد متر مکعب اعلام و تصریح کرد: مصرف سالانه گاز در کشور نیز حدود ١٦٠ میلیار متر مکعب است که بخشی از این میزان در داخل مصرف و بخشی به میادین نفتی تزریق می شود.

وی گفت: در صورتی که قیمت هر بشکه نفت را ١٠٠ دلار در نظر بگیریم با احتساب مصرف ٧٠٠ میلیون بشکه نفت در داخل، ارزش مصرف ما ٧٠ میلیارد دلار و در صورتی که هر متر مکعب گاز را ٣٠ سنت محاسبه کنیم مصرف گاز طبیعی ٥٤ میلیارد دلار می شود.

وی گفت: به این ترتیب ارزش سالانه مصرف انرژی در کشور حدود ١٢٤ میلیارد دلار می شود؛ این در حالی است که تولید جی.دی.پی ما حدود ٥٠٠ میلیارد دلار است.

مشاور رئیس جمهوری روند مصرف حامل های انرژی را در کشور ˈهدر سوزیˈ نام گذاشت و تصریح کرد: در مقابل مصرف حاملهای انرژی، هیچ ثروتی ایجاد نمی شود.

وی با اشاره به قانون هدفمندی یارانه ها ادمه داد: ˈهنگام تدوین این قانون، نامگذاری آن اهمیت زیادی نداشت و مهم این بود که قانون مدیریت انرژی در کشور اجرا شود و ما نیز نسبت به نام قانون حساس نبودیم، اما متاسفانه به مرور محتوا به سمت نام چرخید؛ به نحوی که هم اکنون این قانون، قانون یارانه ها شده است نه قانون مدیریت انرژیˈ.

مشاور رئیس جمهوری گفت: قرار بود ٥٠ درصد از درآمد حاصل از اصلاح قیمت حاملهای انرژی در اختیار خانواده ها و ٥٠ درصد آن در اختیار واحدهای تولیدی، صنعتی و مصروف عمران و سازندگی دولت شود، اما هم اکنون ١٥٠ درصد از درآمدهای هدفمندسازی یارانه ها در اختیار خانواده هاست.

وی درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها را در سال جاری ٢٨ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که ما به خانواده ها ٤٣ هزار میلیارد تومان می دهیم که این رقم بیش از ١٥٠ درصد درآمدی است که دولت از هدفمندی یارانه ها به دست آورده است.

ترکان ادامه داد: اجرای این سیاست سبب شد تا نه تنها از محل هدفمندسازی یارانه ها کمکی به بخش مولد و بنگاههای تولیدی نکنیم، بلکه بودجه عمران و سازندگی را نیز به خانوارها دادیم.

وی از جمله اثرات مخرب پرداخت یارانه نقدی به خانوارها را شکسته شدن همت و تلاش دانست و گفت: اجرای این سیاست باعث شد تا افرادی که به صورتی فصلی کار می کردند با دریافت یارانه ها دیگر به دنبال اشتغال نباشند و تنها به درآمد حاصل از دریافت یارانه، اکتفا کنند.

ترکان گفت: قرار بود با اجرای این قانون اعتیاد ما به مصرف سوخت اصلاح شود، اما نه تنها اعتیاد اول ما اصلاح نشد، بلکه اعتیاد دومی هم پیدا کرده ایم که آن هم اضافه کردن یک پول به پولمان برای دادن پول نقدی به خانوارها بود.

وی گفت: ˈنمی دانم چگونه می توان از وضع حاضر خارج شد، پرداخت یارانه نقدی به خانوارها ابعاد گسترده ای دارد و اگر بخواهیم این وضع را سامان دهیم، قطعا تنشهایی شروع می شود؛ مگر این که افراد بخواهند داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف دهند. البته نمی دانم این مشکل را چطور می توان به این زودیها حل کردˈ.

مشاور رئیس جمهوری با بیان این که قانون هدفمندسازی یارانه ها در اجرای سیاست مدیریت حوزه انرژی شکست خورده است، افزود: متاسفانه در حال حاضر ما به عوارض ناشی از اجرای نادرست این قانون مبتلا شده ایم.

وی با بیان این که برای اصلاح مصرف انرژی تنها رفتار مصرف کننده نباید اصلاح شود، افزود: باید به اصلاح فناوریهای مربوط به مصرف انرژی بپردازیم که این کار خارج از توان مصرف کنندگان است.

وی با بیان این که در حال حاضر ٤١ درصد از گاز مصرفی خانوارها هدرسوزی می شود، افزود: با این که بخشی از کاهش مصرف انرژی در خانوارها به رفتار مصرف کنندگان برمی گردد، اما اگر فناوری به کار رفته در مسکن و تجهیزات آن نیز اصلاح شود به میزان قابل توجهی شاهد کاهش مصرف انرژی در خانوارها خواهیم بود.

مشاور رئیس جمهوری گفت: وزارت نفت نیز برای کاهش مصرف انرژی در واحدهای زیرمجموعه خود باید به اصلاح فناوریهای به کار رفته در این صنعت بپردازد تا از مصرف انرژی در بخشهای مختلف بکاهد.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
علی
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۵
سیاه نمایی هم حدی داره !! از یه حدی بگذره آدم خودش روسیاه می شه !!!
حسین
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۱۰
آقای ترکان اگر جلوی چپاول و بخوربخورها را بکیری درست میشه
محمد باقر
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۷
من طرحی دارم که قیمت انرژی واقعی و آزاد شود یارانه نقدی قطع شود حتی نیازی به توزیع سبد کالا نباشد و هیچگونه نارضایتی هم در بین مردم ایجاد نشود
دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه تهران
تلفن 0912.2.9316
یزدان
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۱:۳۱
پس لطف کنید نان لواش30تومان-بنزین لیتری 100تومان -کوپن -پول برق -پول آب-پول گاز -پول تلفن -تورم ایجاد شده -بد بختی مردم و... اگه می تونی همه رو به قبل برگردونی پس ما هم یارانه نمی خواهیم.اما اگه نمی تونی پس بی جا می کنی این حرف های صد من یک غاز رو تحویل مردم میدی .با تشکر از وزیر محترم غیر مردمی
الف
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۲:۵۸
اقای ریس جمهور عزیز ایران بابا ولکن این افراد دور وبر خودرا که همه انها قبلا امتحان پس دادن راست میگویند که زمان فراموشی می اورد ولی تاریخ هیچ وقت فراموش نمی کند لطفا تاریخ نجندان دور را مطا لعه کنید بعد افراد را بکار بگیرید مثلا همین اقای ترکان که باید حداقل در روز ده ساعت بخوابت و دارای فراموشی است مگر ایشان چقدر وقت و توان دارد که این همه شغل سرش خالی کردی وبهتر از ان ومدرک بالا تر از ان کارا تر از ان بیکار هستند می توانی از انها استفاده بکنی
احسان
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۳:۰۲
اقای ترکان غصه نخور اگر امثال شما هستسد گرانی بنزین وبرق را نگاه میارید و یارانه را قطع مکنید