بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۰۳
کد خبر : ۱۱۸۷۷۳

دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو گفت: افزایش نرخ بهره بانكی بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر مستقیم دارد.

آرش محبی نژاد، دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص افزایش نرخ بهره بانكی اظهار داشت: اخیراً بخش نامه ای از سوی شورای عالی بانکداری به بانکها ابلاغ شد که براساس آن نرخ بهره اعطایی به صنعت 5درصد افزایش پیدا خواهد كرد. بر این اساس بهره بانکهای دولتی حداقل 25 درصد و بانکهای خصوصی نیز آزادانه هر بهره ای كه صلاح بدانند از تولید کننده خواهند گرفت.

وی افزود:همچنین طی هفته های گذشته مطالبی در خصوص افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها مطرح شد که با این اوصاف فعالین حوزه صنعت خودرو سازی معتقدند که قیمت تمام شده خودرو نیز افزایش پیدا می‌كند این در حالی است که هم اکنون با وجود تورم و کاهش قدرت خرید مردم هم اكنون نیز بهای خودرو برای قشر متوسط جامعه سنگین است.

محبی نژاد گفت: برای تثبیت نرخ خودرو راه حل کاهش نرخ بهره های بانکی است نه افزایش آن، زیرا با افزایش 5درصدی نرخ بهره بانکی قیمت تمام شده خودرو تا یك و نیم درصد افزایش پیدا می‌کند، قراردادهای یک طرفه تولید برانداز است و با افزایش نرخ بهره های بانکی نرخ مواد اولیه پتروشیمی‌ها، فولاد وآهن نیز رشد می‌کند و تورم به این راحتی‌ها مهار نخواهد شد.

وی تصریح كرد:هم اكنون قیمتها به صورت دستوری و تکلیفی ثابت مانده و برای سال جدید به دولت پیشنهاد می‌دهیم تا نرخ مواد اولیه و بهره‌های بانکی را کنترل کند.

دبیر شورای تخصصی صنایع همگن قطعه‌سازان خودرو خاطر نشان كرد: تثبیت و یا کاهش نرخ خودرو منوط به تصمیمات دولت است و قطعه ساز و خودور ساز در این بین مقصر نیست زیرا 35 درصد از 70 درصد مواد اولیه در تولید خودرو از سوی دولت تامین می‌شود و با افزایش نرخ بهره های بانکی ما شاهد رشد قیمت مواد اولیه و حامل‌های سوخت نیز خواهیم بود این در حالی است که صنعت خودرو با توجه به كاهش قدرت خرید مردم تمایلی به افزایش قیمت‌ها ندارد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر