بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۳
کد خبر : ۱۱۸۸۵۴

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز در حالي با افت قابل توجه 3/1 درصدي شاخص كل مواجه بود كه گروه محصولات چرمي تنها صنعت مثبت بورسي به شمار مي‌آمد. ارزش معاملات روز گذشته حدود 122 ميليارد تومان بود كه همچنان نشان از ركود بازار سرمايه دارد.

در اين ميان، احتمال وقوع جنگ در اوكراين عامل اصلي افت چشمگير روز گذشته به شمار مي‌آيد كه از دو منظر قابل توجه است؛ نخست افزايش قيمت دلار (روز گذشته اين ارز حدود 3080 تومان معامله شد) كه باعث جذابيت اين بازار براي كليه سرمايه‌گذاران كوتاه مدت مي‌شود و ديگري، وابستگي بورس به وضعيت سياسي در جهان. در مورد دوم، سهامداران بايد ميزان اثرپذيري بورس تهران از وضعيت كشوري مثل اوكراين را كمي واقع‌بينانه و به دور از هيجان در نظر بگيرند.
وضعيت فعلي، مشابه اواخر تابستان سال جاري است كه زمزمه‌هاي جنگ در سوريه به گوش مي‌رسيد و به‌طور سنتي منجر به ريزش بازار شد؛ گرچه در آن زمان نيز افت شاخص بيشتر بر پايه برداشت‌هاي هيجاني بود، اما اكنون بايد به اين نكته توجه شود كه اوكراين به لحاظ استراتژيك نسبت به سوريه كه مدت‌ها مورد حمايت ايران بوده بسيار متفاوت است. بنابراين، با توجه به روابط بين المللي اندك شركت‌هاي بورس تهران، ميزان اثرپذيري آن از اوضاع سياسي اوكراين ناچيز خواهد بود.
از سوي ديگر، محمود خواجه نصيري، مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام كرده است: هيچ تصميمي در خصوص تغيير در قواعد معاملاتي اخير در بازار گرفته نشده است و معاملات تا اطلاع ثانوي به همين نحو انجام خواهند شد. اين در حالي است كه بسياري از كارشناسان به آثار منفي چنين قوانيني بارها اشاره و انفعال سهامداران حقوقي را مهم‌ترين نتيجه آن ارزيابي كرده‌اند.
در اين رابطه، علي صحرايي، معاون بورس تهران بيان كرده است: سهامداران حقوقي رفتار مشخصي در بورس نداشته و همواره رفتار منفعلانه از خود نشان مي‌دهند، حال اگر به جاي صحبت از حضور همچنان فعال سهامداران به ويژه حقوقي‌ها به آمار و ارقام رجوع شود، نتايج معكوسي به دست مي‌آيد كه كاهش ارزش معاملات روزانه، تغيير مالكيت سهام به ميزان اندك و وجود صف‌هاي فروش از جمله شواهد آن هستند.
در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شيميايي روند منفي خود را بار ديگر از سر گرفتند. «تاپيكو» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور فعال‌تر حقوقي‌ها در نقش خريدار به خود اختصاص داد. همچنين، به گزارش «ايلنا»، «فارس» بلوك 17 درصدي سهام خود را روز يكشنبه عرضه كرد كه بدون خريدار باقي ماند كه باز هم نشان از ترس سهامداران از خريد دارد.
گروه فرآورده‌هاي نفتي نيز روند مثبت خود را تغيير داده و براي دومين روز پياپي منفي شد. «شبندر» با حضور سهامداران حقيقي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار داشت.
روند نزولي روزهاي اخير بانكي‌ها نيز ادامه پيدا كرد. «وبملت» كه در روز گذشته پس از تصويب افزايش سرمايه و تعديل مثبت پيش‌بيني EPS بازگشايي شده بود، با حضور بيشتر حقوقي‌ها در نقش فروشنده بيشترين حجم معاملات را به خود اختصاص داد.
در اين شرايط، گروه فلزات اساسي روند منفي خود را ادامه داد. «فخوز» در حالي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار داشت كه عمده اين معاملات به صورت بلوكي ميان سهامداران حقوقي انجام شد.
از سوي ديگر، روند منفي گروه شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي تشديد شد. علت اين امر، بازگشايي نمادهاي اين گروه طي دو روز گذشته است. در اين ميان، «وغدير» با ارائه شفاف‌سازي در خصوص تاثير افزايش نرخ خوراك پتروشيمي‌ها و اعلام كاهش 6 درصدي در پيش‌بيني EPS خود بازگشايي شد. همچنين «وبانك» بيشترين حجم معاملات گروه را با حضور فعال سهامداران حقوقي به ويژه در نقش خريدار به خود اختصاص داد.
ديروز، گروه كانه‌هاي فلزي روند منفي خود را ادامه داد. «كروي» در ميان نمادهاي يكدست قرمزپوش اين گروه، بيشترين حجم معاملات را با حضور كامل حقيقي‌ها در اختيار گرفت.
همچنين، مخابرات روند منفي روزهاي اخير خود را ادامه داد و «اخابر» با حضور فعال حقوقي‌ها در نقش خريدار مواجه بود.
در اين شرايط، روند منفي ملايم گروه سيماني ادامه يافت. «سپاها» بيشترين حجم معاملات اين گروه را در حالي در اختيار داشت كه سهامداران حقوقي در نقش خريدار بيشتر حضور داشتند.
اما خودرويي‌ها با افت قابل توجهي مواجه شده و بار ديگر از منظر ارزش بازار پايين‌تر از گروه سيماني قرار گرفتند. «خودرو» با حمايت چشمگير سهامداران حقوقي در نقش خريدار بيشترين حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. در نهايت، سرمايه‌گذاري‌ها همگام با بازار منفي شدند. «وسپه» در حالي بيشترين حجم معاملات گروه را در اختيار گرفت كه معاملات به‌صورت بلوكي ميان سهامداران حقوقي انجام شد.
 


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمود
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۸
افت شاخص بورس ايران فقط به عمل كرد مسولين بستگي دارد نه چيز ديگري يا شما كارشناس نيستيد اين حرفها را ميزنيد يا خواستيد خودي نشان داده باشيد بي زحمت "
سعید
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۷
اینجور که مشخصه اگر در کره مریخ هم جنگ بشه بورس ایران ریزش میکنه!!