بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۳
در پی بازگشایی پنج نماد پتروشیمی پیش بینی شد:

بازار سهام پس از بازگشت پتروشیمی ها

به اعتقاد اغلب مدیران و کارشناسان بازار سرمایه بحث افزایش چشمگیر نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی و اثرات منفی آن بر روند سودآوری این شرکت ها عامل اصلی افت شاخص و کاهش ارزش سهام بیشتر شرکت های فعال بورسی طی یکی دو ماه گذشته می باشد.
کد خبر : ۱۱۸۸۸۹
در پی بازگشایی نمادهای معاملاتی "فارس"،"تاپیکو"، "شاراک" و "جم"، نماد معاملاتی سایر شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی همچون پتروشیمی کرمانشاه، زاگرس، خراسان، شیراز، فن آوران و پردیس طی روز جاری همراه با ارایه بودجه سال مالی آتی خود براساس مفروضات جدید و نرخ خوراک مصرفی 13 سنتی، مورد بازگشایی قرار گرفتند.

براساس گزارش بورس نیوز، به اعتقاد اغلب مدیران و کارشناسان بازار سرمایه بحث افزایش چشمگیر نرخ خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی و اثرات منفی آن بر روند سودآوری این شرکت ها عامل اصلی افت شاخص و کاهش ارزش سهام بیشتر شرکت های فعال بورسی طی یکی دو ماه گذشته می باشد.

موضوعی که بر کلیت بازار سهام تأثیر منفی گذاشت، به گونه ای که قیمت سهام تمامی شرکت های فعال در صنایع مختلف طی دو ماهه اخیر با افت همراه شدند.

براساس این گزارش، در حالی طی روز جاری نماد معاملاتی شرکت های پتروشیمی مورد بازگشایی قرار گرفت که نحوه گزارشات ارسالی آنها به سازمان بورس خبر از کاهش روند سودآوری واحدهای مذکور از شش درصد تا 30 درصد طی سال آینده نسبت به سال جاری می دهد.

این در حالی است که طی مدت زمان توقف نمادهای پتروشیمی، اغلب شرکت های فعال در حوزه های مرتبط و غیر مرتبط با صنعت پتروشیمی با افت بیش از 30 درصدی همراه شدند، روند نزولی که همراه با انتشار خبرهای مختلف همچون افزایش قیمت قابل توجه گاز طبیعی مصرفی واحدهای پتروشیمی شروع شد و تاکنون نیز ادامه دارد.

براساس این گزارش، اگرچه امروز واحدهای پتروشیمی که متهمان اصلی پرونده روند کاهشی بورس هستند با افت قیمت به تالار شیشه ای بازگشتند اما باید دید که از این پس بورس چه روندی را در پیش خواهد گرفت و دیگرچه بهانه ای برای تداوم روند نزولی دارد.

در پایان این گزارش می افزاید، بنا به باور کارشناسان بازار سرمایه دو سناریو پیش روی روند آتی بورس وجود دارد، به گونه ای که از یک سو، برخی از این افراد معتقدند که با بازگشایی تمامی نمادهای پتروشیمی شاهد بازگشت روند بورس به دوران رونق و طلایی خود خواهیم بود، چراکه میزان اثر منفی افزایش نرخ خوراک مصرفی بر وضعیت سودآوری این مجموعه ها مشخص شده و در حال حاضر بهانه ای برای تداوم روند منفی در بورس وجود ندارد.

از سوی دیگر، برخی بر این باورند که اگرچه نمادمعاملاتی واحدهای پتروشیمی با افت قیمت مورد بازگشایی قرار گرفته، اما میزان آن همگام با روند نزولی قیمت سهام سایر شرکت های بورسی و کلیت بازار سهام که به بیش از 30 درصد هم رسیده، نبوده به گونه ای که هنوز قیمت سهام شرکت های فعال در صنعت پتروشیمی از پتانسیل کاهش برخوردارند تا میزان نسبت اصلاح پی بر ای این گروه به نسبت فعلی پی بر ای بازار برسد. برهمین اساس برخی کارشناسان همچنان اعتقاد بر تداوم افت شاخص کل و ارزش سهام شرکت های گروه پتروشیمی طی روزهای آتی دارند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر