بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۴
کد خبر : ۱۱۸۹۰۳
رئیس کل گمرک ایران از تعیین و اعلام تعرفه واردات گمرک تا پایان سال خبر داد و گفت: اولویت بندی کالاها اشتباهی بود که در دولت قبل انجام ولی در دولت فعلی برداشته شد. 
 
به گزارش تسنیم،‌مسعود کرباسیان رئیس کل گمرک در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان ملی و استاندارد و گمرک در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه تعرفه واردات خودرو در سال آینده چه مقدار تعیین خواهد شد؟ اظهار داشت: تعرفه هنوز مشخص نشده است ولی جلسات کارشناسی در وزارت صنعت،‌معدن و تجارت در اینباره کماکان ادامه دارد. 
 
وی با تاکید براینکه مباحث و نظرات مختلفی درباره تعرفه واردات خودرو وجود دارد، افزود: با توجه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده و تاثیرات آن بر روزی قیمت حامل‌های انرژی باید اقدامات زیست محیطی برای مصرف انرژی‌های فسیلی و سوخت صورت گیرد. 
 
رئیس کل گمرک در همین ارتباط ادامه داد: از همین رو پیشنهادهایی برای کاهش تعرفه واردات خودروهای با سوخت کمتر (هیبریدی) مطرح است؛ امیدواریم تا پایان سال تعرفه‌های خودرو نهایی و اعلام شود. 
 
کرباسیان در پاسخ به پرسش دیگر تسنیم مبنی بر اینکه پیشنهاد مشخص دولت برای تعرفه واردات خودرو چیست؟ گفت: وزارت اقتصاد و صنعت از کاهش تعرفه‌های فعلی برای واردات خودروهای با سوخت کمتر حمایت می کنند و می خواهند واردات این خودرو با تعرفه‌ای کمتر از آنچه هم اکنون وجود دارد انجام شود. 
 
معاون وزیر اقتصاد در ادامه با تاکید براینکه درآمد 11 ماهه گمرک 7 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: این درحالی است که در 6 ماهه اول امسال درآمد گمرک 2 هزار میلیارد تومان بوده است. همچنین در این مدت 37 میلیارد دلار صادرات داشته ایم. 
 
* اولویت بندی کالاها باید برداشته شود 
 
وی همچنین با انتقاد از تصمیم دولت قبل مبنی بر اولویت بندی کالاهای مختلف گفت: تصمیم گیری درباره گروه بندی کالاها هیچ جای دنیا وجود ندارد بلکه در تمام کشورها زبان تجارت (HS) می باشد, در ایران به خاطر نوسانات ارزی و چندگانگی نرخ ارز کالاها اولویت بندی شد ولی جالب این جاست که هم اکنون نرخ ارز مرجع وجود خارجی ندارد و ارز مبادله‌ای هم خیلی کمرنگ شده کماکان سیستم اولویت بندی برجاست. 
 
رئیس کل گمرک ایران با تاکید براینکه طبق قانون برنامه پنجم توسعه باید برای واردات کالاها تعرفه‌های مشخصی تعیین شود، افزود: در سال آینده امیدواریم کمیسیون ماده یک تعرفه‌های وارداتی را منطقی کند. البته دولت فعلی با آزادسازی واردات کالاهای اولویت 10 رسماً این اولویت بندی را برداشته است. 
 
وی در پاسخ به سوالی درباره کالاهایی که از مرز بانه وارد کشور می شوند گفت: کالاهایی که از بانه وارد می شوند از گمرک رد نشده‌اند و ما نباید درباره آن توضیح دهیم. به مردم توصیه می کنیم کالاهایی را بخرند که پروانه گمرکی داشته باشد. 
 
کرباسیان البته از حذف پروانه‌های کاغذی گمرک در راستای الکترونیکی کردن گمرک خبر داد و افزود: با انجام این کار مردم می توانند با ارسال یک پیامک از داشتن یا نداشتن پروانه گمرکی کالاها با خبر شوند. 
 
* آخرین مراحل الکترونیکی شدن گمرک 
 
وی در با اشاره به الکترونیکی شدن برخی از گمرکات کشور، گفت: تا قبل از اجرای این برنامه تنها پنج درصد از کالاها از مسیر سبز و زرد وارد می شدند که این رقم هم اکنون به بیش از 20 درصد رسیده و امیدواریم با الکترونیکی شدن سایر گمرکات این میزان در نهایت به 40 درصد برسد. 
 
رئیس کل گمرک از همکاری دانشگاه تهران با گمرک کشور برای الکترونیکی کردن گمرکات خبر داد و افزود: رویه های ترانزیت به صورت الکترونیکی انجام می شود، ضمن آنکه بعضی اقدامات همانند ایکس ری و جی پی اس نیز فعال می شوند. پلمپ کامپیوتری نیز از اوایل سال آینده محقق خواهد شد. 
 
کرباسیان گفت: گمرک الکترونیکی در حال حاضر برای واردات در گمرکات تهران و شهید رجایی اجرایی شده و 70 درصد واردات از این دو گمرک تحت پوشش تجهیزات الکترونیکی قرار گرفته اند. 
 
معاون وزیر اقتصاد درباره کالاهای متروکه نیز گفت: بخش عمده این کالاها مربوط به گروه کالایی 10 بود که با مصوبه دولت میزان رسوب کالا در گمرکات که مربوط به این گروه کالایی بود، کاهش یافته است. تا قبل از اجرای این مصوبه هشت هزار کانتینر کالا در بندر خرمشهر رسوب کرده که هم اکنون این کالاها ترخیص شده اند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر