بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۶
کد خبر : ۱۱۹۱۸

عملیات نصب تاسیسات بخش گازی میدان سلمان پایان یافت

با نصب موفقیت آمیز روسازه مسکونی LQ3 میدان نفت و گاز سلمان در 24 بهمن ماه، امکان استقرار 60 نفر از کارکنان صنعت نفت برای بهره برداری از این میدان فراهم شد.

به نقل روابط عمومی شرکت توسعه پتروایران، مهندس حمید موسوی، مدیر پروژه EPC2 طرح توسعه میدان سلمان تصریح کرد: ‌ نصب این روسازه 2000 تنی که بزرگ ترین روسازه میدان سلمان به روش LIft (بلند کردن) است، با موفقیت به پایان رسیده و هم اکنون روسازه LQ3 بر روی زیرسازه اش در میدان سلمان و در آب های خلیج فارس قرار گرفته است.

موسوی با تاکید بر این که نصب هلی دک،‌ دو پل و ملحقات این روسازه نیز از دیگر اقدام ها برای نصب در این مرحله از پروژه بوده است، افزود:‌ نصب روسازه مسکونی LQ3 به وسیله شناور HL5000 انجام شده است.

استفاده از جرثقیل 400 تنی شناور صف 400 نیز برای نصب ملحقات، ‌دو پل و هلی دک در برنامه کاری شرکت پترو ایران قرار داشت.

موسوی با اشاره به پیچیدگی ها و حساسیت عملیات نصب این روسازه اظهار داشت: فراهم آوردن مقدمات نصب به همکاری، هماهنگی و مدیریت گروه های درگیر نیاز داشت که خوشبختانه با موفقیت به پایان رسید.

وی با اشاره به پایان یافتن عملیات نصب این روسازه سنگین گفت: نصب همه تاسیسات مربوط به بخش گازی مخزن دالان میدان سلمان به پایان رسیده و هم اکنون عملیات جوشکاری نقاط اتصال میان روسازه و زیرسازه در دست اجراست که به زودی تکمیل خواهد شد.

وی همچنین از آغاز عملیات حمل و نصب آخرین روسازه این طرح تا ماه آینده خبرداد و گفت: روسازه GLP که ساخت آن به منظور تزریق گاز به بخش نفتی میدان سلمان صورت گرفته است، نیز به زودی نصب خواهد شد.

با نصب روسازه GLP عملیات راه اندازی سیستم به سیستم تاسیسات این طرح و راه اندازی نهایی کل تاسیسات آغاز خواهد شد.

بر پایه این گزارش، هدف از اجرای این طرح،بهره برداری از مخزن گازی دالان با ظرفیت تولید روزانه 540 میلیون فوت مکعب گاز و افزایش تولید در لایه های نفتی این میدان به میزان 50 هزار بشکه در روز است.

طرح توسعه میدان سلمان که در مجاورت مرز آبی میان جمهوری اسلامی ایران و کشور امارات ابوظبی قرار دارد، در فاصله 142 کیلومتری جنوب جزیره لاوان واقع شده است.

شرکت توسعه پترو ایران به عنوان پیمانکار اصلی، طرح توسعه میدان سلمان را در قالب چند قرار داد تعریف کرده است که طراحی، تدارک، ساخت و نصب زیر سازه های حفاری (EPC-1)، طراحی، تدارک، ساخت، نصب و راه اندازی سایر زیرسازه‌ها و تمام روسازه های دیگر و نیز اصلاحات بر روی سکوهای موجود نفتی (2 ـ EPC) نصب خطوط لوله گاز و نفت در میدان و خط لوله 30 اینچ صدور گاز به سکوی مبارک (EPC -3) از جمله این قراردادها به شمار می رود.

همچنین نصب تجهیزات و تاسیسات دریافت و تقویت گاز دالان در جزیره سیری (PC-7) و تغییرات و اصلاحات بر روی سکوی اقماری (PC-8) از دیگر قراردادهایی است که به منظور توسعه میدان سلمان منعقد شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر