بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۰
مدیر صندوق سرمایه گذاری آپادانا عنوان کرد:

پیشنهاد تغییر دامنه نوسان برای برون رفت از شرایط کنونی

بطوریکه سهامداران برای جلوگیری از ضرر بیشتر خود، اقدام به رفتارهای هیجانی می کنند و به دنبال صف فروش هم جهت با آن، اقدام به فروش هیجانی بدون تحلیل کارشناسی می کنند و در نتیجه باعث متضرر شدن بیشتر خود می شوند.
کد خبر : ۱۱۹۱۸۱
شاخص کل بورس در روز گذشته با افت 216 واحدی به کانال 78231 واحدی رسید و بار دیگر شاهد افت شاخص بودیم. بطوریکه سهامداران برای جلوگیری از ضرر بیشتر خود، اقدام به رفتارهای هیجانی می کنند و به دنبال صف فروش هم جهت با آن، اقدام به فروش هیجانی بدون تحلیل کارشناسی می کنند و در نتیجه باعث متضرر شدن بیشتر خود می شوند.

در همین راستا، خواجویی مدیر سرمایه گذاری صندوق آپادانا در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با وجود ضوابط جدید معاملاتی و ادامه این محدودیت در فروش، انگیزه برای خریدار کاهش می یابد و در نتیجه شاهد بازار راکدی خواهیم بود.

خواجویی تصریح کرد: بنده اعتقاد به نقش نظارتی بودن سازمان بورس دارم اما به نظر می رسد در شرایط فعلی، محدودیت جدید معاملاتی باعث کم تحرکی بازار و کاهش حجم معلاملات شده است.

مدیر سرمایه گذاری صندوق آپادانا عنوان کرد: متأسفانه سهامداران در بازار سرمایه از آگاهی کافی برخوردار نیستند در نتیجه قیمت ها طی دوره ای توسط حرفه ای های بازار سرمایه افزایش یافت و در پی این افزایش قیمت ها، شاخص کل مجبور شد اصلاح شود و بنابراین شاهد افت قمیت ها هستیم از همین رو لزوم نظارت سازمان های گوناگون بر بازار سرمایه امری ضروری به نظر می رسد.

وی بیان کرد: جو کنونی بازار سرمایه به گونه ای است که سهامداران با توجه به جو منفی بازار، منتظر افت بیشتر قیمت ها هستند و در نتیجه خرید سهام را به زمان دیگر به تعویق می اندازند.

خواجویی اظهار داشت: به اعتقاد بنده تنها راه برون رفت از شرایط کنونی و پیشگیری از افت بیشتر شاخص کل بورس، کاهش دامنه نوسان از دامنه نوسانی 4 درصد در سهام بورسی و 5 درصد در سهام فرابورسی به میزان یک درصد می باشد. به نظر بنده بازار سرمایه با برداشته شدن محدودیت حجم و کم کردن دامنه نوسان، می تواند علاوه بر اصلاح، جذابیت خرید را برای سهامداران ایجاد کند و در نتیجه سهامداران با تحلیل های خود اقدام به معاملات خواهند کرد و همچنین از شدت رفتارهای هیجانی سهامداران جلوگیری می شود.

خواجویی بیان کرد: به نظر بنده شاخص کل بورس تا پایان سال 92 در محدوده 80 هزار واحد خواهد ماند و نوسان اندکی در این محدوده خواهد کرد. همچنین بازدهی شاخص کل در سال 93 نیز حدود 30 الی 40 درصد می باشد و همچنان بهترین بازار در سال آینده، بازار سرمایه خواهد بود.

وی در خاتمه افزود: توصیه بنده به سهامداران این است که تحت تأثیر جو بازار قرار نگیرند و از بروز رفتارهای هیجانی به شدت جلوگیری کنند همچنین در شرایط کنونی، سهامداران اکیداً بدون مطالعه به دنبال صف های خرید و یا فروش حرکت نکنند زیرا قطعاً ضرر خواهند کرد و پیشنهاد بنده این است که خرید و فروش سهام متکی بر تحلیل باشد. صنعت پتروشیمی همچنان صنعت پیشتاز از نظر سودآوری در سال آینده خواهد بود که دلیل آن این است که با توجه به رفع تحریم ها هزینه صادراتی شرکت های پتروشیمی کاهش می یابد و علاوه بر این دریافت عایدی های شرکت های مذکور راحت تر خواهد شد و همچنین گزارش شرکت های پتروشیمی نشان می دهد که مصوبه نرخ خوراک تأثیر چندانی بر میزان سودآوری شرکت های مذکور نداشته و براحتی می توانند این تأثیر را جبران کنند و همچنان این صنعت در سال 93 پیشرو باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ا
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲
من پیشنهاد می کنم دامنه نوسان رو بکنن 0 درصد و هر روز کارشناسان بورس خودشون قیمت سهم رو مشخص کنند!
فرح
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
پیشنهاد.....سلام حقوقی شبندر قشنگ قلق دستش امده که چطور بازار را با یک خرج کم منفی کند ... نداشته اشان....
علی
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
لطفا به جای فشار بر ذهن و خلق این ایده ها اجازه دهید بازار مسیر خود را انتخاب کند و اگر تحلیل دارید بر اساس آن خرید کنید و گرنه بروید و بیش از این فلسفه بورس را به بازی نگیرید
محمد
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
سه روز محدوديت قيمت را بردارند همه چیز عادی میشه
امین
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۵
چند نفر سهم ندارن برای بازار تصمیمگیری میکنن
بهزاد
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
کاش این متن رو سهامداران جوگیر زامیاد هم می خودند.
محمد
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۸
تو را به خدا این قدر نظرهای عجیب برای حفظ شاخص ندهید. حجم مبنا و دامنه نوسان را کلا حذف کنید. کجای دنیا این قدر در بازار دخالت می کنند؟ دخالت دولت فقط در مواقع اضطرار و آن هم موقتا قابل توجیه است. ما بعد از جنگ با عراق حتا یک روز هم در شرایط اضطرار نبوده ایم.
اگر دولت می خواهد از بورس حمایت کند جیب خالی اش را از افزایش خوراک گاز و بهره مالکانه و ... پر نکند و چشم طمع به سود بخش خصوصی نداشته باشد. شر نرساند، امیدی به خیرش نیست!
شهریار
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
چرا همه خلاقیتشون گل کرده طرح می دن.چرا بازار رو رها نمی کنین که مکانیزم طبیعی کار خوشو بکنه.این همه زور زدین چه نتیجه ای داشت جز اینکه در زمان بندی و تحلیل درست بازار اخلال کردین و اعتبار اندکی که داشتین و کامل از دست دادین.حقیقی هم که بلد نیست نباید شخصا معامله کنه.یبار ضرر کرد دیگه نمیاد که اون روند بی رویه مثبت رو ایجاد کنه بعد هم این وضع افتضاح رو در نزول ها.
ن
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۹
ولا من یکی که از این بازار بی معنی کم اوردم شده مثل بازی ما ر و پله من فقط سهم شرانل دارم ۵۶۷۰ اونم که فروختم دیگه خداحافظ بورس بمونه واسه بدبختای اماتور و دزدا
فرشید
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۶
سلام به همه دنیا
تورو خدا انقد نظر کارشناسی ندید مشکل ما ایرانی ها میدونید چیه خودمونو همه چیز دان میدونیم و تو هر کاری دخالت میکنیم( طرف تصادف میکنه همه کارشناس راهنمایی رانندگی میشن و تا...) تورو خدا انقد تصمیمات عجیب نگیرید بازارو به حال خودش رها کنید خودش باید راهشو پیدا کنه انقدم به آماتورای بنده خدا تز ندید چیکار کنن شما بنایی ساختمان خودتون باشید

همه برای ما کارشناس شدن...
دوستدار شما f.j
محسن
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۳
این روش کلا درست است. بازده نوسان +4% و -4% به نظر دو عدد برابر با هم می آیند. در حالیکه بر اساس ریاضی قدرت -4% بیشتر از +4% درصد است.

به صورت بسیار ساده ==> یک سهمی که 20 روز -4% بخورد برای برگشت نیاز است که 21 روز +4% بخورد تا تازه به قیمت قبلی خود برسد.

در بازار حبابی باید بورس وزن منفی را بیشتر از مثبت کند و در بازار منفی ، بورس باید وزن مثبت بودن را بیشتر از منفی کند.

یک نظر شخصی ==> بازه در سهام بورسی به این صورت باشد از -2% تا +4% و در سهام فرابورسی -2.5% تا +5% درصد.
عادل
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۶
از بس دخال بیجا در این بازار کردید که به...کشیدین بابا ول کنید === میشه نظر ندین === ظنراتون برای بازار خوب نیست بازار خودش اصلاح میشه === نمیخاد تز بدین ====
پیروزان
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۰
سلام امیدوارم روزی ایرانی ها هم صاحب بورس بشند. منظورم اینه محدودیت ها برداشته بشه در سقف خرید و فروش ، حجم مبنا برداشته بشه، شاخص کل قیمت واقعا شاخص قیمت باشه نه اینکه سود نقدی مجمع هم بهش اضافه بشه. و از همه مهمتر عرضه و تقاضا تعیین کننده باشه ونه بورس دستوری و مهندسی شده که هر وقت خواستند ببرن بالا و هر وقت خواستند بیارن پایین و ابزاری باشه برای جبران کسری بودجه دولت.
خدرپور
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۴
به نظر می رسد مسئولان رشد شاخص را برای سال 92 کافی دانسته وادامه رشد شاخص را برای سال 93 باقی گذاشته اند تا بورس در سال93 هم حرفی برای گفتن داشته باشه بنابراین پیش بینی بنده این است که تاپایان 92شاخص بین 77و80هزار در نوسان باشه وازاولین روز 93 شاخص روند صعودی را آغاز کنه دوستان صبر کنندروزهای خوش درپیش است.
بهنام
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۵
دامنه نوسان چی کشک چی این بازار و کلن باید بدی به آقای طیب نیا خودشون هر چی صلاح دونستن رو سهاما فیمت گذاری کنند...چون در نهایت هر چه ایشان بخواهند همان خواهد شد...لعنت
ایران سرشت
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۲۰
با سلام
مطمئن هستم که ما اولین و تنها ترین کشوری نیستیم که بورس دارد، من نمی دانم چه اصراری هست وقتی در زمینه ای کاری را نمیدانیم نمی خواهیم از مدل های موفق دنیا استفاده کنیم و علاقه داریم بگیم ما مدل خودمان را داریم دنیا باید از ما یاد بگیرد، نه عزیز من دنیا خیلی زودتر از من و شما به موفقیت رسیده ، در یک کلام هر کجا محدودیت باشد مشکلات بیشتر میشود، خیلی ساده با بررسی بورسهای موفق دنیا که سابقه بسیار طولانی تری نسبت به ما دارند می شود این وضعیت اشفته بورس را سامان داد.
ایرج
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۴
اگه اینطور شود که دیگر چیزی برای سهامدار نمیماند هر چه دارد باید بابت کارمزد بپردازد انگیزه خرید و فروش هم قربانی نظر حضرات میگردد
سعید
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۴
بهترین کار اینه که هر کس سهام میخره مانند زمان فروش که پولش رو سه روز کاری دیگه می دن سهام رو سه روز بعد بدهند و برای فروش حداقل یک هفته از زمان خرید گذشته باشه
مهردادمصطفوی
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۰:۲۲
درسته تا حالا زیان کردیم اما باید از فردا شاخص به سمت 20000 حرکت کنه تا نوبت زیان سهامداران حقوقی هم برسه اونوقت شاید تصمیم گرفتیم پله ای از سهم های حقوقی خرید کنم وبه نوعی از سهم هاشون حمایت کنم باور کنید اگه شاخص به سمت 20 یا 30000 حرکت کنه اونوقت که دیگه همه حقوقی ها تو منجلاب خودشون گیر میکنن پس آقایون مال مردم خور حقوقی بچرخید تا بچرخیم.من خود سهاندار حقیقی هستم با اندکی زیان.اما بعد این تصمیم دارم مثا خود شما رفتار کنم.
بازار سرمایه بازار عرضه وتقاضا هست پس تا 20000 تقاضای خریدی از حقیقی ها نخواهید دید شاید در اون حوالی تصمصم به خرید بگیریم این مدت برین یه سفر تا اعصابتون راحت باشه.

پس با تمام قوا پیش به سوی شاخص 20000 واحدی .همه حقیقی ها سوار شن که دیگه حقوقی ها باید کلافه بشن .چون بازار بازار عرضه وتقاضاست.حالا باید با منت حقوقی ها شمادرخواست خرید بدین البته شاخص باید بیاد زیر 25000