بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۴
کد خبر : ۱۱۹۱۹۱

بهزاد بهمن‌نژاد: بازار ديروز در حالي با افت ملايم 3/0 درصدي شاخص كل مواجه بود كه بيشتر صنايع با اين روند همراهي كرده و تغييرات چنداني را شاهد نبودند. شاخص كل كه در ابتداي معاملات به كمك نمادهاي گروه بانكي مثل «وبملت» روند صعودي در پيش گرفته بود، در ساعات مياني معاملات روند خود را با توجه به اثر منفي شركت‌هاي پتروشيمي تغيير داد و منفي شد.

از سوي ديگر، پايين ماندن ارزش معاملات در حدود 160 ميليارد تومان همچنان نشان از عدم پويايي بازار سرمايه دارد. در واقع، عدم تصميم‌گيري در خصوص حذف قواعد جديد معاملاتي با توجه به وجود طرفداران و مخالفان فراوان، عامل اصلي اين فضا است. البته با نزديك شدن به پايان سال، معمولا به‌طور تاريخي ركودي نسبي در بازار سرمايه ايجاد مي‌شود كه مي‌تواند دليلي مضاعف بر وضعيت فعلي باشد. به علاوه‌ نسبت قيمت به درآمد (P/E) متوسط بازار كه همچنان بالاي 7 مرتبه و نسبت به سال‌هاي گذشته بيشتر است، نشان مي‌دهد تا پايان سال رشد قيمتي چنداني را در بازار شاهد نخواهيم بود.
در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شيميايي روند منفي خود را ادامه دادند. آن دست از نمادهاي اين گروه كه متاثر از افزايش نرخ خوراك بود با تعديل منفي، روند نزولي در پيش گرفته‌اند و با توجه به اثرگذاري قابل توجه روي شاخص كل، مسير بازار را نيز تعيين كردند. «تاپيكو» در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه عمدتا توسط سهامداران حقيقي معامله شد.
گروه فرآورده‌هاي نفتي نيز روند منفي خود را ادامه داد. «پارسان» به عنوان موثرترين نماد منفي بر شاخص كل، بيشترين حجم معاملات اين گروه را در حالي به خود اختصاص داده بود كه سهامداران حقوقي در نقش خريدار حضور قابل توجهي داشتند.
از سوي ديگر، بانكي‌ها بر خلاف روند بازار حركت صعودي خود را ادامه دادند. احتمال افزايش سرمايه در برخي نمادهاي اين گروه و همچنين اميد به بهبود وضعيت آنها در پي رفع تحريم‌ها عوامل اصلي رشد روزهاي اخير گروه بانكي به شمار مي‌آيد. اگرچه افزايش سرمايه در بعضي گروه‌هاي صنعتي اثر چنداني بر سودآوري ندارد، اما در اين گروه با توجه به افزايش توانايي بانك‌ها جهت ارائه تسهيلات در پي افزايش سرمايه، احتمال افزايش سودآوري را تقويت مي‌كند. «وبملت» به عنوان موثرترين نماد مثبت بر شاخص كل، بيشترين حجم معاملات اين گروه را در حالي در اختيار گرفت كه سهامداران حقوقي در نقش خريدار حضور فعال‌تري داشتند.
اما گروه فلزات اساسي بار ديگر به مسير نزولي بازگشت. با توجه به پيش بيني‌هاي موجود در خصوص بهبود وضعيت صنعت و رشد اقتصادي در سال آينده، معاملات در بورس كالا روند مناسبي را طي هفته‌هاي اخير شاهد بوده كه مي‌تواند بر بهبود وضعيت شركت‌هاي اين گروه و گروه كانه‌هاي فلزي اثرگذار باشد. «فولاد» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور بسيار فعال سهامداران حقوقي به‌ويژه در نقش خريدار به خود اختصاص داد. همچنين، شركت‌هاي چندرشته‌اي صنعتي نيز روند منفي خود را ادامه دادند. بيشتر نمادهاي اين گروه از جمله‌ سرمايه‌گذاري‌هايي به شمار مي‌آيند كه از نرخ خوراك اثر مي‌پذيرند و در نتيجه مشابه شركت‌هاي پتروشيمي روز منفي را پشت سر گذاشتند. «واميد» بيشترين حجم معاملات اين گروه را در حالي در اختيار داشت كه عمده اين معاملات به صورت بلوكي ميان سهامداران حقوقي انجام شد.
از سوي ديگر، گروه كانه‌هاي فلزي روند منفي خود را تغيير داد و براي دومين روز متوالي مثبت شد. «كروي» با نسبت قيمت به درآمد حدود 5، روز مثبتي را سپري كرد كه بيشترين تاثير را بر مثبت بودن اين گروه داشت. همچنين، «كچاد» با معامله بلوكي ميان سهامداران حقوقي بيشترين حجم معاملات اين گروه را به خود اختصاص داد.
در اين شرايط، مخابرات روند كم نوسان خود را ادامه داد. «اخابر» كه تنها 06/0 درصد افت قيمت را شاهد بود، با حضور فعال سهامداران حقوقي در نقش خريدار مواجه شد.
اما گروه سيماني روند منفي خود را ادامه داد. «ستران» در حالي بيشترين حجم معاملات اين گروه را در اختيار داشت كه با عرضه‌هاي سنگيني از سوي سهامداران حقوقي مواجه بود.
خودرويي‌ها نيز روند منفي خود را ادامه دادند. «خبهمن» در غياب «خودرو» توانست بيشترين حجم معاملات اين گروه را به خود اختصاص دهد. اين نماد در حالي روز مثبتي را سپري كرد كه سهامداران حقوقي در نقش خريدار حضور قابل توجهي داشتند. در نهايت، سرمايه‌گذاري‌ها براي دومين روز متوالي مثبت شدند. «وساپا» بيشترين حجم معاملات اين گروه را با حضور كامل سهامداران حقيقي در اختيار داشت.
 



 


 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر