بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۷
کد خبر : ۱۱۹۳۶۶

همايون دارابي: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته نيز شاهد افت 38/0 درصدي بود.

در بازار ديروز معامله‌گران همچنان با نبود انگيزه ناشي از محدوديت‌هاي فروش مواجه بودند كه همين امر نيز به تداوم افت شاخص منجر شد. اين در حالي است كه انتظار مي‌رفت كاهش محدوديت‌هاي فروش به رونق معاملات منجر شود، اما همچنان بازار با نبود انگيزه مواجه است؛ امري كه ناشي از نبود امكان فروش سهام است. در همين حال با توجه به شرايط كلي بازار اكثر معامله‌گران در انتظار تصميم‌گيري سازمان بورس براي رفع محدوديت‌ها هستند. اين رفع محدوديت‌ها مي‌تواند به بازار براي خريدهاي پر‌تعدادتر در انتهاي سال كمك كند؛ امري كه اينك در سايه محدوديت فروش فراموش شده است.
ديروز در گروه پتروشيمي، پترول شاهد دريافت يك بلوك 100ميليون سهمي پتروشيمي پرديس بود. اين انتقال در راستاي انتقال دارايي‌هاي شركت بازرگاني پتروشيمي صورت مي‌گيرد. در گروه بانكي ديروز رئيس كل بانك مركزي در جلسه كميسيون اقتصادي و در واكنش به تاكيد نمايندگان مجلس، افزايش نرخ سود بانكي به ۲۶ درصد را نپذيرفت، ولي در نهايت به اعضاي هيات رئيسه كميسيون قول داد تا نظارت بانك مركزي را در اين زمينه افزايش دهد.
در گروه ساختماني تصميم مجلس براي اخذ ماليات 25درصدي از ساخت‌و‌ساز، اقتصاد اين بخش را با مشكل مواجه كرده است.
در گروه تجهيزات، شركت توليد برق عسلويه مپنا با 72 ميليارد و 800 ميليون تومان سرمايه پيش‌بيني حسابرسي شده درآمد هر سهم در سال مالي منتهي به 29 اسفند 93 را مبلغ 1735 ريال اعلام كرده كه در مقايسه با گزارش حسابرسي نشده (مبلغ 1814ريال) بيش از 4 درصد كاهش داشته است.
در مجموع بازار ديروز بازاري منفي بود كه در آن ارزش معاملات به 519ميليارد تومان رسيد.شاخص نيز با افت 296واحدي به 77هزار و 219واحد رسيد تا در آستانه سقوط به زير 77هزار واحد قرار گيرد.
در فرابورس هم خبري نبود
روز گذشته در بازار فرابورس ايران 119 ميليون و 118 هزار سهم به ارزش يك هزار و 403 ميليارد و 640 ميليون ريال مورد معامله قرار گرفت. شاخص آيفكس ديروز تحت تاثير معاملات صورت گرفته در نمادهاي پتروشيمي زاگرس، ميدكو، پتروشيمي جم، فولاد صبانور، نفت پاسارگاد و نيروگاه عسلويه از افت 20/4 واحدي برخوردار شد.
بر اين اساس شاخص آيفكس رقم 70/733 واحدي را به خود ديد.
از سوي ديگر انتشار خبر تلاش شركت پالايش نفت تهران براي دريافت مجوز افزايش سرمايه سبب شد تا معاملات اين نماد پالايشگاهي رشد 97/1 واحدي بر شاخص داشته باشد.
در ادامه معاملات روز گذشته سهام شركت‌‌هاي آ س پ و سيمان لار سبزوار با بيشترين افزايش قيمت مواجه شدند و نماد حق‌تقدم گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان و بيمه «ما» هم بيشترين كاهش قيمت را داشتند.
پذيره‌نويسي يك ميليارد و 500 ميليون سهم موسسه اعتباري نور كه قرار بود طي 5 روز كاري از طريق فرابورس ايران انجام شود روز گذشته با توجه به استقبال سرمايه‌گذاران پس از 2 روز به پايان رسيد.
درج نماد شركت صنعتي بهپاك
در بازار پايه
ديروز نماد معاملاتي شركت صنعتي بهپاك در فهرست نرخ‌هاي بازار پايه فرابورس درج شد و معاملات سهام اين شركت به صورت توافقي خواهد بود.
شركت صنعتي بهپاك با توجه به موافقت كميته عرضه شركت فرابورس ايران به عنوان يكصد و پنجاه و نهمين نماد معاملاتي در فهرست نرخ‌هاي بازار پايه درج شد.
شركت صنعتي بهپاك در گروه محصولات غذايي و آشاميدني به جز قند و شكر و زيرگروه توليد روغن‌هاي گياهي و نباتي قرار گرفته است.
عرضه اوليه دو شرکت
از سوي ديگر فرابورس ايران روز چهارشنبه 21 اسفند، ميزبان عرضه اوليه دو شركت سرمايه‌گذاري اعتلاي البرز و كي‌بي‌سي خواهد بود. تعداد سهام قابل عرضه شركت سرمايه‌گذاري اعتلاي البرز در روز چهارشنبه، 18 ميليون سهم معادل 10 درصد از كل سهام اين شركت اعلام شده است كه هشت ميليون سهم در فرآيند كشف قيمت و 10 ميليون سهم نيز به كل معامله‌گران برخط عرضه خواهد شد. بر اين اساس هر كارگزاري به همراه تمامي شعب خود مي‌تواند تا سقف 85 هزار سهم خريد داشته باشد و محدوديت خريد هر معامله‌گر بر خط نيز مطابق با محدوديت اعلام شده در پيام ناظر در روز عرضه اوليه مشخص خواهد شد.
همچنين 10 درصد از سهام شركت كي‌بي‌سي‌ كه معادل شش ميليون سهم اين شركت است، روز چهارشنبه توسط سهامدار عمده عرضه مي‌شود.
در عرضه اوليه سهام اين شركت 2 ميليون و 500 هزار سهم در فرآيند كشف قيمت و سه ميليون و 500 هزار سهم به كل معامله‌گران بر خط عرضه خواهد شد؛ ضمن آنكه محدوديت خريد هر كارگزاري به همراه تمامي شعب، 26 هزار و 600 سهم در نظر گرفته شده است.
در عرضه اوليه سهام اين دو شركت، صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري اعم از مشترك و قابل معامله، هيچ‌گونه سهميه‌اي براي خريد سهام ندارند و آن دسته از صندوق‌هايي كه داراي ايستگاه معاملاتي مجزا هستند نبايد از ايستگاه معاملاتي خود براي ثبت سفارش خريد در اين دو نماد معاملاتي استفاده كنند.
پذيره‌نويسي 775 ميليارد ريال اوراق اجاره براي خريد دو دكل حفاري
رئيس اداره ابزار‌هاي نوين مالي از پذيره‌نويسي 775 ميليارد ريال اوراق اجاره شركت دانا پترو ريگ كيش خبر داد و گفت: اين پذيره‌نويسي به روش قيمت بازار و ثبت سفارش از سه‌شنبه جاري به مدت 2روز در بازار سوم فرابورس انجام مي‌شود.
عليرضا توكلي با اعلام اين خبر افزود: شركت واسط مالي دي به‌منظور تامين مالي و خريد دو دكل حفاري شركت دانا پترو ريگ كيش در نظر دارد، 775 هزار ورقه به مبلغ 775 ميليارد ريال اوراق اجاره را به قيمت بازار و روش ثبت سفارش از امروز به مدت 2روز در بازار سوم
پذيره‌نويسي كند.
وي با اعلام با نام و قابل معامله بودن اوراق در فرابورس گفت: براي اولين بار قيمت اوراق در دوره ثبت سفارش «آزاد بوده» و كف قيمت اوراق توسط مدير عرضه به قيمت 960 هزار ريال تعيين شده است. پس از اتمام پذيره‌نويسي، بازارگرداني اين اوراق تحت ضوابط قرارداد بازارگرداني مبتني بر حراج در بازار فرابورس طبق دستورالعمل فعاليت بازارگرداني در بازار ابزارهاي نوين مالي مصوب 17اسفند 92 هيات‌ مديره سازمان بورس و اوراق بهادار انجام مي‌شود.
به گفته توكلي، سرمايه‌گذاران مي‌توانند طبق دستورالعمل مربوطه كه به پيوست اعلاميه پذيره‌نويسي منتشر شده است، حجم و قيمت‌هاي مد نظر خود را وارد سامانه معاملات كرده و در رقابت خريد و كشف قيمت عرضه اين اوراق، سهيم باشند. رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي در ادامه گفت: حداقل خريد هر كد معاملاتي 10 ورقه تعيين شده و كارمزدها و هزينه‌هاي پذيره‌نويسي توسط باني اوراق پرداخت
مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: ناشر اوراق، اجاره بهاي اوراق را روز ما قبل مواعد پرداخت اجاره بها و اصل مبلغ اوراق را روز ماقبل سررسيد نهايي، به حساب شركت سپرده‌گذاري مركزي واريز كرده و اين شركت اجاره بها را در تاريخ‌هاي سر رسيد به حساب متمركزي كه خريداران در هنگام خريد معرفي كرده‌اند واريز مي‌كند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر