بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۵
توجه ویژه فعالان بازار سرمایه را به خود معطوف کرد و بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به شکوفایی این صنعت در آینده ای نه چندان دور امیدوار شدند. دو ایراد اساسی در فرمول قیمت گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شده، وجود دارد.
کد خبر : ۱۱۹۳۷۸
با روی کار آمدن دولت یازدهم و در پی آن دستاوردهای وزیر خارجه در خصوص مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5، به یکباره روح امید و انتظارات مثبت بر صنعت خودرو دمیده شد و صنعتی که در پی تیر و تار شدن روابط بین المللی کشور و اعمال تحریم ها بر آن اوضاع نابسامانی را پشت سرگذاشت، توجه ویژه فعالان بازار سرمایه را به خود معطوف کرد و بسیاری از سرمایه گذاران نسبت به شکوفایی این صنعت در آینده ای نه چندان دور امیدوار شدند.

برهمین اساس در این گزارش با دبیر انجمن خودروسازان ایران پیرامون وضعیت حال حاضر خودروسازان داخلی و چشم انداز این صنعت طی سال آینده گفتگویی انجام دادیم.

احمد نعمت بخش در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز با بیان اینکه صنعت خودرو طی دو سال گذشته وضعیت نامناسبی را پشت سرگذاشته، در این خصوص عنوان کرد: خودروسازان داخلی طی مدت زمان مذکور با مشکلات متعددی همچون قیمت گذاری محصولات و عدم دریافت تسهیلات بانکی به منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز تولید رو به رو شدند. به گونه ای که مقدار تولید خودرو در حالی طی سال 92 به 750 هزار تا 800 هزار دستگاه کاهش خواهد یافت که این رقم طی سال 91 به میزان 921 هزار دستگاه بوده است.

وی افزایش نرخ ارز و نیز رشد قیمت قطعات اولیه مورد نیاز تولید خودرو همچون فولاد، آلومینیوم مواد پلیمری، لاستیک و غیره را از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر وضعیت نامناسب سودآوری شرکت های خودروساز دانست و اظهار داشت: دو ایراد اساسی در فرمول قیمت گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شده، وجود دارد.

چراکه در حالی قیمت خودرو طی فروردین ماه 91 به عنوان قیمت پایه در این فرمول لحاظ شده که این قیمت حدود 14 درصد پایین تر از قیمت واقعی می باشد. علاوه بر این، نرخ ارز مبادله ای دو هزار و 500 تومان در فرمول مذکور به عنوان نرخ تسعیر ارز در محاسبه قیمت خودرو شرکت های خودروساز در نظر گرفته شده، حال آنکه خودروسازان داخلی ارز بازار آزاد را در مصارف خود استفاده می کنند.

برهمین اساس رشد نرخ ارز و در پی آن افزایش هزینه ها موجب زیان ده شدن مجموعه های خودرو ساز شد، این در حالی است که با توجه به لغو تحریم ها و بهبود وضعیت سیاسی کشور در کنار ایجاد ثبات نسبی در بازار آزاد ارز، انتظار می رود وضعیت نامساعد سودآوری شرکت ها رو به بهبودی پیش می رود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران به اخبار منتشر شده پیرامون اظهارات وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر پایان دخالت دولت در قیمت گذاری خودرو اشاره کرد و افزود: خودروسازان در حالی برای سال آتی تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو را پیش بینی کرده اند که تحقق این برآورد افزایش تیراژ تولید همراه با کنترل هزینه ها و بهای تمام شده محصولات چندان دور از ذهن نخواهد بود.

برهمین اساس خودروسازان داخلی تمام توان خود را به کار می برند تا با افزایش تولید و کنترل هزینه ها، حداقل افزایش قیمت خودرو را در سال آتی اعمال کنند. به گونه ای که با توجه به افت ارزش پول کشور و کاهش قدرت خرید مردم، تقاضا برای خرید خودرو کاهش نیابد.

نعمت بخش در خصوص چشم انداز صنعت خودرو طی سال آینده بیان کرد: با توجه به گشایش ارتباطات بین المللی کشور و لغو تحریم های اعمالی بر صنعت خودرو در کنار نتایج مثبت حاصله از مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 می توان گفت سال آینده برخلاف سال جاری نوید دهنده بهبود وضعیت تولید و سودآوری مجموعه های خودروساز است. علاوه بر این، دو خودروساز بزرگ داخلی برنامه هایی جهت توسعه و تنوع محصولات، افزایش مقدار تولید و فروش بخشی از دارایی های تحت تملک خود به منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز تولید و کاهش وابستگی به بانک ها جهت دریافت تسهیلات بانکی در نظر دارند.

برهمین اساس پیش بینی می شود وضعیت تولید و سودآوری مجموعه های خودروساز طی سال آینده بسیار مناسبتر از سال جاری باشد.

وی در خصوص تهدیدهای موجود بر سر راه شرکت های خودروساز ابراز داشت: بحث قیمت گذاری خودرو و عدم همکاری بانک ها در اعطای تسهیلات بانکی و فعال نشدن شرکت های لیزینگ از جمله مواردی است که موجب می شود وضعیت عملیاتی مجموعه های فعال این صنعت به چالش بیفتد.

این مقام مسئول در خاتمه پیرامون امکان همکاری شرکت های داخلی فعال در صنعت خودرو با خودروسازان خارجی تصریح کرد: در همین راستا برخی از خودروسازان خارجی آمادگی خود را جهت همکاری و مشارکت با مجموعه های خودروساز داخلی اعلام کرده اند، به گونه ای که به عنوان نمونه می توان به مذاکرات شرکت سایپا با شرکت کیا موتورز جهت راه اندازی خط تولید سواری سراتو اشاره کرد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ممد
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۵
سهام دار عزیز انقد مفت نفروش الان داری فقط به کارگزاری سود میدی جون عزیزت نفروش
مسعود نوری
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۱
دوستان فقط برای حمایت از منافع خودتان از خرید وفروش سهام خودداری کنیدتا کارگزاران محترم وسازمان بورس چپ وراست از این راهها جیباشونو پر پول نکنند فقط صبر تا باحفظ سهامهاتتون وکاهش تعداد معاملات درنتیجه کمتر تیغیدن ملت کمی به خودشون بیان . پس اگر توصف فروشید بیایید بیرون تا نتیجشو ببینید.ما خودمون باید به فکر خودمون باشیم متحد عمل کنید تا ما پیروز بشیم نه این فرست طلبان.
رامین
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴
به نظر من پایین آوردن قیمت توسط حقوقی ها انچام میشه برای مفت خریدن سهام حقیقی های بیچاره.منهم به آینده خودرویی ها خوشبینم.یاد صدرا 60تومانی.فاراک 110 تومانی.مپنا 150 تومانی.بیفتیم ببینیم خکاوه82 تومانی و زامیاد118 تومانی و....مفت هستند.کمی صبرررررر
مهردادمصطفوی
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۰۷
یکی به این دبیر انجمن خودروسازان تفهیم کنه که جناب چگونه خود را در سمتی دیدید که بر مصوبات شورای رقابت ایراد بگیرید مگر جنابعالی چکاره اید!!!!!!!!!!!!!
عجب روزگاری داریم همه خودشون همه کاره وصاحب نظر میدونن.شما به فکر این باشید که چطور قطعات با کیفیت تولید کنید.
س
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۴۲
پایین آوردن شاخص کاملا برنامه ریزی شده است . شرط جایگزین .... تحویل گرفتن شاخص در 70.000 می باشد
ناشناس
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۵
با سلام : جناب آقای نعمت بخش لطف کنیید انحصار خودرو را بردارید . آنوقت قیمت ها را براساس دلار آزاد محاسبه کنند. و ملاحظه کنیید آیا این لگن های تولید داخلی خریدار دارد؟ قیمت اسپورتیج 2014 فول با هزینه انتقال در جهان 19800 دلار است با دلا ر آزاد خودتان محاسبه کنیید . والباقی آن در جیب کی می رود. لطفا پاسخ دهید.
حسین
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۱۱
جناب مهندس بد نیست یک نیم نگاهی هم به هزینه های مالی به عنوان علت اصلی زیاندهی خودروسازان داشته باشید
jh
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹
اقای نعمت بخش دیگر بس است اینقدر چاپیدی بخدا اگر امثال شما سوی استفاده کننده در صنعت نباشید بسیار خوب و عادلانه می شود چون شما مقرضانه کار میکنید بیچاره مصرف کننده ها هیچکس را ندارند و قانونی نیست از انها دفاع کند واگر کسی هم باشد امثال شما براحتی ان را می خرید چون انها نماینده واقعی مصرف کننده نیستن واز طرفی حق انتحاب هم ندارند وشماها خوب جولان مدهید ومثل زالو خون مردم مکشید
ناشناس
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۰
خیانت اقای نعمت بخش قابل جبران نیست
امير
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۸:۳۰
حق با نعمت بخشه يكم منصف باشيد
علی
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۲:۵۱
گاری سازی نه خودروسازی گاری گاری گاری
ال
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۱۷
هر کس امثات نعمت بخش را در گذاشته ویا نماینده خود کرده هم بخود وهم به مردم خیانت کار است و ضربه شدید به صنعت زده اند چون امثال انها در این بازار حساس فقط به فکر چاچیدن مردم هستند نه بفکر صنعت ایران
فرهاد
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۱:۲۱
سلام -بالا بردن قیمت خودرو تنها ناراحتی مردم و در نتیجه بی اعتمادی به طرحهای کلان جامعه را در پی دارد
برای مردم کار کردن مقداری تحمل ،صبر توام با استقامت ،برنامه ریزی علمی صحیح می خواهد
افزایش قیمت خودرو یعنی دست از سعی و تلاش برداشتن و از رنج مردم برای رفاه خود استفاده کردن است.