بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
مدیر عامل هلدینگ سیمانی غدیر در بررسی چشم انداز سال 93 عنوان کرد:

بودجه اعلامی شرکت های سیمانی قابل اتکا نیست

صنعت سیمان به عنوان صنعتی انرژی بر در شرایطی به پیشواز سال 93 می رود که دولت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و به تعبیری افزایش نرخ حامل های انرژی را در برنامه های خود پیش بینی کرده است.
کد خبر : ۱۱۹۴۳۷
صنعت سیمان به عنوان صنعتی انرژی بر در شرایطی به پیشواز سال 93 می رود که دولت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها و به تعبیری افزایش نرخ حامل های انرژی را در برنامه های خود پیش بینی کرده است.

مدیر عامل هلدینگ سیمانی غدیر در خصوص شرایط و چشم انداز سال 93 صنعت مذکور به خبرنگار بورس نیوز اظهار داشت: با توجه به اینکه هم اکنون میزان افزایش نرخ حامل های انرژی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها مشخص نیست، درصد افزایش قیمت تمام شده تولید سیمان را نمی توان تعیین کرد.

علی محمد بُد افزود: در صنعت سیمان در حالی با ظرفیت تولید یک میلیون تنی، سرمایه گذاری 400 میلیارد تومانی انجام می شود که قیمت فروش هر کیلو محصول سیمان تنها 80 تومان است.

وی ادامه داد: گرچه صنعت مذکور با این حجم بالای سرمایه گذاری حاشیه سود بسیار پایینی دارد، اما صنعتی بسیار رقابتی بوده که در صورت افزایش هزینه سوخت، بهای تمام شده تولید سیمان افزایش می یابد. زیرا حدود 20 درصد قیمت تمام شده در صنعت سیمان بهای انرژی برق و گاز مصرفی است.

رشد 10 تا 15 درصدی حجم صادرات در سال 93

این کارشناس با سابقه در صنعت سیمان با اشاره به افزایش 10 تا 15 درصدی حجم صادرات سیمان در سال آینده گفت: چنانچه تحریم ها رفع شود، با توجه به بودجه عمرانی دولت برای سال 93 و تلاش در جهت تحقق رشد اقتصادی کشور، اگرچه انتظار نمی رود که طی یکی دو ماه ابتدای سال آینده وضع سیمانی ها چندان مطلوب باشد؛ اما می توان گفت از خرداد ماه مصرف سیمان در راستای پیشرفت پروژه های عمرانی می تواند افزایش یابد.

نرخ واقعی سیمان 50 درصد بالاتر از قیمت های فعلی است!

مدیر عامل هلدینگ سیمانی غدیر تأکید کرد: با توجه به نرخ تورم طی چند سال گذشته، نرخ سیمان بایستی 50 درصد بالاتر از قیمت های فعلی باشد تا فروش محصولات سیمانی توجیه اقتصادی مناسب تری داشته باشد و در کنار آن اگر تحریم ها لغو گردد، اجرای پروژه های عمرانی و ساخت و ساز تسریع می شود که این افزایش تقاضای محصولات این صنعت را در پی خواهد داشت. اما چنانچه دولت نتواند منابع مورد نیاز این بخش را تأمین کند، سال سختی پیش روی صنعت سیمان قرار دارد.

کاهش قدرت سرمایه در گردش سیمانی ها

بُد از کاهش قدرت سرمایه در گردش شرکت های فعال در این صنعت سخن گفت و اظهار داشت: در صورت افزایش هزینه ها و با توجه به مشکلات موجود در تأمین نقدینگی مورد نیاز، دولت بایستی به تولیدکنندگان این صنعت کمک کند. بطوریکه دولت می تواند پول سوخت مصرفی کارخانجات سیمان را اندکی با تأخیر زمانی دریافت کند و یا تسهیلات جدید اعطا کرده و در نهایت زمان بازپرداخت تسهیلات پرداختی را افزایش دهد.

این کارشناس صنعت سیمان بر امکان افزایش 20 درصدی صادرات محصولات در سال 93 تأکید کرد و گفت: طی 11 ماهه سال جاری گرچه مصرف داخلی به دلیل کاهش سرعت اجرای پروژه های عمرانی و رکود بازار مسکن نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود چهار درصد تقلیل یافته، اما در همین بازه زمانی صادرات انواع سیمان و کلینکر با 39 درصد افزایش همراه شده و از 12 میلیون و 400 هزار تن به 17 میلیون و 200 هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: به نظر می رسد با رویه فعلی مجموع 17 میلیون و 200 هزار تن محصول صادر شده طی سال جاری می تواند تا پایان امسال به حدود 18 میلیون و 500 هزار تن افزایش یابد و انتظار می رود سال بعد صادرات محصولات سیمانی به بیش از 20 هزار تن سیمان و کلینکر برسد.

افزایش ظرفیت تولید سیمان توجیه اقتصادی ندارد!

بُد با بیان اینکه افزایش ظرفیت تولید در بخش سیمان چندان توجیه اقتصادی ندارد، در خاتمه سخنان خود پیرامون پیش بینی بودجه شرکت های فعال این صنعت برای سال مالی 93 تصریح کرد: این برآوردها به دلیل مشخص نبودن نرخ افزایش دستمزد و بهای فروش محصولات و نیز میزان رشد هزینه های تولید به ویژه در بخش حامل های انرژی قابل اتکا نبوده و غیر واقعی به نظر می رسد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
مسعود
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۱
یک بار نشد از این صنعت تعریف کنید آقای بد سال قبل تو نمایشگاه هم اعتقاد داشتید فارس و خوزستان 120 تومنی جای رشد نداره و این صنعت حرفی برای گفتن نداره بعد از یکسال دیدیم چه اتفاقی تو شرکت های سیمانی افتاد
حسین
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۱
مدیرمحترم بورس نیوز تواین اوضاع خراب خواهش میکنم بجای دعوت اراین پرفسور داستان ملا نصرالدین بگذارید
پ.ا
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
بابا این بازی ها دیگه قدیمی شده از صنعت بدبگیم بعد سهام دارارو با گزارش سال آینده بترسونیم بعد سهامشونو ارزون از دستشون در بیاریم بعد شرکتتمون که هلدینگه رو با خرید یه شرکت سیمانی دیگه چاق تر کنیم