بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۸
در خصوص رینگ محصولات کشاورزی هم در این هفته خبری با مضمون افزایش محصولات قابل معامله در این رینگ از سال آینده منتشر شد.
کد خبر : ۱۱۹۶۴۰
در هفته ای که گذشت همانطور که در گزارش پیش هم اشاره کردیم عرضه های صورت گرفته از سوی شرکت های مختلف کاهش یافت که با توجه به مقطع زمانی که در آن قرار گرفته ایم امر طبیعی قلمداد می شود البته در سمت خریداران هم تقاضا کاهش یافت.

همچنین در بازارهای جهانی قیمت ها نوسان چندانی نداشتند اما با توجه به فرارسیدن فصل گرما انتظار می رود محصولات نفتی با کاهش تقاضا و افت قیمت مواجه شوند.

آمار معاملات در هفته گذشته

به گزارش بورس نیوز، درحالی قیمت فلزات گرانبها بخصوص طلا در جهان روند صعودی داشت که در بازارهای داخلی به دلیل کاهش قیمت دلار قیمت طلا در این هفته کاهش یافت. این نوسان در روند معاملات آتی سکه در بورس نیز کاملاً مشهود بود کارشناسان معتقدند به دلیل نوسان عوامل مختلف در بازار طلا در بین فعالان معاملات آتی ترس حاکم شده است.

اما در معاملات رینگ محصولات فلزی همانطور که در جدول ذیل به آن اشاره شده روند پررونقی دارد. گفتنی است بیشترین ارزش معاملات در این هفته به این رینگ اختصاص یافت.

جدول پر ارزش ترین معاملات

از سوی دیگر در رینگ محصولات پتروشیمی هرچند عرضه و تقاضا کاهش یافت اما همچنان رقابت قابل قبولی در این بازار مشاهده می شود البته با وجود تقاضا قیمت های پایه تغییری نکرد که این ثابت بودن قیمت ریشه در تردید خریدران دارد.تردیدی که ناشی از احتمال کاهش قیمت ها در سال آینده به دلیل کاهش قیمت های جهانی و از طرف دیگر وجود احتمال افزایش قیمت ها به دلایل مختلفی مانند کاهش میزان تولید شرکت های پتروشیمی بوجود آمده است.

همچنین در هفته جاری نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن ایران در گزارشی از وضعیت بغرنج صنعت سنگ آهن در کشور خبر داد. وی در این گزارش با اشاره به پیش بینی کاهش قیمت جهانی سنگ آهن در سال 2014 از وجود سیاست های غلط و نا آزموده دولت در این بخش انتقاد کرد. سیاست هایی مانند تعطیلی برخی معادن به دلیل آلایندگی، عدم ارایه تسهیلات، وجود مشکلات بر سر راه صادرات محصولات و بسیاری دیگر از این دست و در ادامه نسبت به خطر ورشکستگی این صنعت هشدار داد که با این وجود بنظر می رسد خطر جدی در کمین این صنعت بومی و قدیمی کشور قرار گرفته است.

در مجموع نگرانی های عدیده ای در صنعت معدن کشور از سوی کارشناسان تاکنون عنوان شده است که متأسفانه اقدام قابل توجهی از سوی دولتی ها در راستای رفع آن مشاهده نشده است و شاید از همین روست که در یک سال اخیر عی رغم رشد ارزش سهام اکثر شرکت های بورسی نمادهای این گروه چندان مورد اقبال قرار نگرفته اند.

در پایان گفتنی است در خصوص رینگ محصولات کشاورزی هم در این هفته خبری با مضمون افزایش محصولات قابل معامله در این رینگ از سال آینده منتشر شد.

سرپرست معاونت توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالا در این هفته از توافق بورس کالا و وزارت جهاد کشاورزی نسبت به پذیرش 6 محصول جدید در این بخش از سال اینده خبر داد.

وي همچنین تأكيد كرد: تاكنون 27 محصول در رينگ كشاورزي پذيرش شده است و به جز محصولات باغي هيچ كالاي اساسي جديد پذيرش‌ نشده‌ اي در بورس كالا نداريم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر