بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۰:۰۶
کد خبر : ۱۱۹۷۱۷
طلا روزهای پایانی هفته گذشته را نیز با افزایش قیمت در بازارهای جهانی پشت سرگذاشت. تاثیر نااطمینانی‌های سیاسی و اقتصادی بر روند اونس همچنان ادامه دارد و تحلیلگران اقتصادی همه‌پرسی که احتمال دارد در تاریخ ۱۶ مارس، مصادف با ۲۵ اسفندماه، از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه انجام شود را در روند قیمتی طلا بسیار موثر عنوان می‌کنند. آنها معتقدند اگر این همه‌پرسی فردا برگزار شود، نرخ هر اونس فلز گرانبها احتمالا به کانال ۱۴۰۰ دلاری وارد خواهد شد.

به هر روی اونس از ابتدای سال ۲۰۱۴ تاکنون تحت تاثیر فضای سیاسی و اقتصادی حاکم در حدود ۱۴ درصد افزایش قیمت داده و احتمالاتی که به رشد چشمگیر طلا در نتیجه رویدادهای سیاسی پیش رو داده می‌شود نیز سطح تقاضا در بازار فلز زرد رنگ را بالا برده است. به‌رغم نوسانات قیمتی طلای جهانی، بازار ارز و سکه داخلی در آخرین روز هفته گذشته بسیار آرام بود. نرخ دلار آمریکا قدری پایین آمد و انواع سکه و طلای ۱۸ عیار نیز نوسانات قیمتی محدودی را تجربه کردند. کاهش قیمت دلار، با حرکت نرخ این ارز به سمت ۳ هزار تومان همراه بود. با توجه به اینکه عمده کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار نرخ ارز در سال آینده را حدود ۳ هزار تومان برآورد کرده بودند، تغییرات اخیر از سوی صرافان به تمایل بازار به حرکت به سمت ثبات تعبیر شد.

طلای جهانی
قیمت هر اونس طلا در آخرین روزهای هفته گذشته نیز افزایش یافت و به بیشترین مقدار خود در ۶ ماه اخیر رسید. به گزارش «کیتکو نیوز» واکنش بازارهای سهام به نااطمینانی‌های اقتصاد جهانی، تقویت فلز زرد رنگ را به همراه داشت. آمارهای ضعیفی که در خصوص وضعیت تولیدات صنعتی و صادرات چین منتشر شدند، باعث شد که استقبال از بازارهای سهام به‌ویژه در اروپا کاهش یافته و در مقابل مردم به فلز زرد رنگ به عنوان پناهگاهی امن روی بیاورند. ناموفق بودن ایتالیا در حل مشکل کسری بودجه نیز در دامن زدن به بی‌نظمی‌های اقتصادی و سیاسی ناحیه اروپا موثر بوده است. سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر آمارهای دیگری از اقتصاد چین هستند تا در خصوص سرمایه‌گذاری در بازار فلز زرد رنگ تصمیم‌گیری کنند.

در شرایط کنونی عده‌ای بر این باورند که با برگزاری همه‌پرسی در شبه جزیره کریمه و تشدید تنش‌ها در روابط روسیه و غرب قیمت جهانی طلا بار دیگر افزایش خواهد یافت و مرز ۱۴۰۰ دلار را پشت سر خواهد گذاشت. بر این اساس برگزاری همه پرسی از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه بزرگ‌ترین محرک فلز زرد رنگ در این هفته محسوب می‌شود. احتمالاتی که به افزایش قیمت فلز زرد رنگ در نتیجه این رویداد داده می‌شود، باعث شده که استقبال سرمایه‌گذاران از طلا زیاد شده و خود این امر در تقویت طلا موثر بوده است.

به هر روی قیمت هر اونس طلا از ابتدای سال ۲۰۱۴ تا کنون بیش از ۱۴ درصد افزایش پیدا کرده و کارشناسان اقتصادی بخش عمده تقویت طلا را تحت تاثیر نااطمینانی که چین در اقتصاد جهانی به وجود آورده و ناآرامی‌های سیاسی اوکراین و به تبع آن ناحیه اروپا عنوان می‌کنند. علاوه‌بر این به گزارش «کیتکو نیوز» برخی از تاجرهای طلا در هند اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند تا سیاست‌های واردات طلا در این کشور هر چه زودتر تسهیل شود.

اخیرا چین جای هند را به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان گرفته بود، با این وجود پیش‌بینی انجمن طلای چین، مبنی بر کاهش تقاضای طلا از سوی این کشور در زمستان، نگرانی‌هایی را در بازار فلز زرد رنگ به وجود آورد. در نتیجه افزایش تقاضای طلا از سوی هند که پیش از چین بزرگ‌ترین مصرف کننده طلا و جواهرات در جهان بوده، می‌تواند بر سطح تقاضای فیزیکی و در نتیجه روند قیمتی فلز گرانبها تاثیرگذار باشد.

اما به‌رغم حاکم بودن شرایطی که به نظر برای طلا مساعد می‌آید، عده‌ای معتقدند که نرخ اونس در سال جاری با افت چشمگیری مواجه خواهد شد و به ۱۰۰۰ دلار خواهد رسید. به اعتقاد این افراد قیمت اونس بیش از اندازه بالاست و بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا امکان اصلاح قیمت اونس را فراهم خواهد آورد. در نتیجه با توجه به بهبود آمارهای مربوط به فوریه بازار کار آمریکا باید منتظر بود و دید پیش‌بینی این افراد درست از آب در می‌آید یا خیر. به هر روی طلا در شرایط پیچیده‌ای قرار گرفته و سرمایه‌گذاران به سیاست‌های پولی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی، سطح تقاضای فیزیکی، روند ناآرامی‌های سیاسی و میزان تنش در روابط بین‌المللی نظر دارند تا تصویری از روند آتی بازار را به دست آورند.

بازار ارز
قیمت دلار آمریکا در آخرین روز هفته گذشته کاهش یافت و به ۳ هزار تومان نزدیک شد. نرخ ارز در روز پنج‌شنبه در حالی روند نزولی را در بازار داخل می‌پیمود که نرخ برابری دلار در مقابل یورو و پوند تغییری ثبت نکرده و حتی دلار آمریکا در مقابل یوآن چین قدری تقویت شده بود. با توجه به پیش‌بینی ۳ هزار تومانی کارشناسان برای نرخ ارز در سال آینده، به نظر می‌رسد بازار در حال حرکت به سمت ثبات است. بازدهی دلار آمریکا، حتی با توجه به کاهش قیمت روز پنج‌شنبه، در طول هفته گذشته مثبت بوده است، با این وجود بازار در پایان هفته به نسبت آرام‌تر شده و قیمت‌ها به گونه‌ای کنترل‌شده‌تر حرکت می‌کردند.

از دیگر اخباری که به بازار ارز مربوط می‌شود، می‌توان به گزارشی مبنی بر همکاری نکردن بانک‌های غربی در زمینه‌هایی خاص با ایران اشاره کرد. به گزارش «رویترز» بانک‌های غربی به رغم توافق ژنو با ایران در زمینه مبادلات تجاری مربوط به کالاها و خدمات انسانی همکاری نمی‌کنند. 

این در حالی است که «ولی‌الله سیف» در حاشیه نشست فعالان داروی کشور از راهکارهایی برای حمایت از صنعت دارویی کشور خبر داد و گفت: «در گذشته ۷ بانک در اروپا قرار بود که به ایران سرویس مالی بدهند که در حال حاضر یک بانک در سوئیس شروع به‌کار کرده و ۳ بانک ژاپنی نیز اعلام آمادگی کرده‌اند». رئیس کل بانک مرکزی درباره نوسات قیمت ارز و سکه نیز گفت: «عموما تصمیمات ما براساسی اندیشیده و تدبیر می‌شود که ثبات در بازار پابرجا باشد و سعی می‌کنیم از شوک به بازار جلوگیری کنیم تا تولیدکننده نیز آرامش داشته باشد».

سیف در پاسخ به این پرسش که با توجه به نزدیکی ایام نوروز مانند هر سال شاهد دلالی‌هایی برای فروش اسکناس‌های نو هستیم، بانک مرکزی در این زمینه چه تدابیری اندیشیده است، گفت: «بنده نیز بر اساس اخبار رسانه‌ها متوجه دلالی‌ها در این زمینه شدم بنابراین اعلام می‌کنم که دو برابر رقم اسکناس نو در سال گذشته اسکناس نو تهیه شده است».

روابط خارجی کشور نیز در حال گسترش است و از اخبار مربوط به این حوزه می‌توان به مکالمه تلفنی رئیس جمهور کشورمان با روسیه اشاره کرد. «حسن روحانی» در تماسی تلفنی با «پوتین»، رئیس جمهور روسیه، با تاکید بر تحرک بخشیدن به گام‌هایی که در راستای اجرایی شدن توافقات بین دو کشور برداشته شده است، گفت: «باید از مرحله اجرای توافقات عبور کرده و به مرحله اقدامات مهم‌تر در روابط دو کشور برسیم». علاوه‌بر این دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران در هفته جاری در وین برگزار خواهد شد.

بازار طلای داخل
قیمت انواع سکه و طلای ۱۸ عیار در آخرین روز هفته گذشته نوساناتی بسیار محدود را متحمل شدند. سکه تحت تاثیر بازار آرام ارز، تغییر قیمت قابل توجهی نداد و هفته را بدون جابه‌جایی قابل توجه قیمت‌ها به پایان رساند. این در حالی است که از چند هفته پیش بازار سکه به واسطه افزایش تقاضای نوروزی و تقویت اونس جهانی شاهد نوسانات قیمتی نسبتا شدیدی بوده است. البته رئیس کل بانک مرکزی نوسانات بازار سکه را به‌طور عمده تحت تاثیر نوسانات نرخ اونس عنوان کرده و بازار طلای داخلی نیز به نسبت چند هفته پیش آرام‌تر شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر