بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۶:۴۸
کد خبر : ۱۱۹۷۹۵

جهش 5 واحدي شاخص فرابورس در اولين دقايق آغاز معاملات ديروز آن را تا 755 واحد بالابرد كه در پايان معاملات 3 واحد از آن كاسته شد و رقم 752واحد براي آن نهايي شد. روز گذشته مالكيت قريب به 140 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش بيش از 1325 ميليارد ريال در بازار فرابورس جابه‌جا‌ شد. اين در حالي است كه بازار در روزهاي پاياني سال با عرضه‌هاي اوليه روبه‌رو است و خبرهاي رسيده حكايت از افزايش اين روند تا پايان هفته دارد.

پوري حسيني، رئيس سازمان خصوصي‌سازي در گفت‌وگو با «دنياي اقتصاد» از احتمال عرضه‌هاي بزرگ در 3 روز پاياني سال خبر داد. بنا براين گزارش به گفته وي اين 3 روز مي‌تواند اتفاقات قابل توجهي را در بازار سهام رقم بزند.
روز گذشته نمادهاي ميدكو، خراسان، زاگرس و ذوب با بيشترين تاثيرات مثبت شاخص را افزايشي كردند، در حالي كه در بين نمادهاي پالايشگاهي نماد 3 شركت پالايش نفت تهران، پالايش نفت شيراز و پالايش نفت لاوان بيشترين تاثيرات را بر كاهشي شدن و تعديل روند شاخص بر جاي گذاشتند.
ديروز صف خريد براي 3 بلوك 300 هزار سهمي پايانه‌ها و مخازن پتروشيمي به ارزش بيش از 1157 ميليارد ريال اين اوراق را در صدر برترين تقاضا‌ها قرار داد. نماد كي‌بي‌سي و غمينو در اين دسته‌بندي در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفتند. در همين حال 12 هزار سهم دارو‌سازي سبحان به ارزش 455 ميليون ريال صف فروش داشت. نماد بانك سرمايه در اين دسته‌بندي در رتبه بعدي قرار گرفت.
ديروز در بازار بيشترين ارزش معامله به اوراق مرابحه 20درصدي 3 ماهه گلوكوزان اختصاص يافت كه 200 هزار برگه از اين اوراق به ارزش 200 ميليارد ريال فروخته شد.
نماد زاگرس در رتبه بعدي 135 ميليارد ريال سهم را جابه‌جا‌ كرد. پتروشيمي جم نيز در اين ميان در رتبه سوم قرار گرفت و 92 ميليارد ريال از سهام آن در بازار دست به دست شد. بيشترين حجم معامله نيز به نماد بانك دي اختصاص يافت كه بيش از 10 ميليون سهم در بازار فروخت. بازار به دنبال برداشته شدن محدوديت‌هاي فروش كه طي ماه گذشته معاملات را با تعلل حقوقي‌ها در خريد همراه كرده بود، روزهاي بهتري را تجربه مي‌كند. اين روند با افزايش عرضه‌هاي اوليه تشديد شده و حقوقي‌ها مجال يافته‌اند تا به اميد فروش‌هاي بعدي، خريدهاي بدون نگراني را از سر بگيرند.
20 درصد از سهام پتروشيمي ابن‌سيناي همدان
در روز 17 فروردين
ديروز خبرهاي ديگري نيز در خصوص عرضه‌هاي اوليه منتشر شد. براساس اعلام رئيس اداره عمليات بازار فرابورس، اولين عرضه بلوكي فرابورس ايران، در سال 93 توسط سازمان خصوصي‌سازي انجام خواهد گرفت.
به گزارش روابط‌عمومي فرابورس ايران، بهنام محسني با اعلام اين مطلب و با بيان اينكه سازمان خصوصي‌سازي قصد دارد 20درصد از سهام شركت صنايع پتروشيمي ابن‌سيناي همدان را روز 17 فروردين 93 عرضه كند، گفت: بلوك صنايع پتروشيمي ابن سينا متعلق به شركت ملي صنايع پتروشيمي است كه در مرحله قبل از بهره‌برداري قرار دارد و به‌‌صورت نقد يا نقد و اقساط از طريق عرضه در بازار سوم فرابورس به فروش مي‌رسد. به گفته محسني موضوع فعاليت اين شركت توليد، فروش و صدور محصولات پتروشيمي است و قيمت پايه هر سهم آن 43 هزار و 479 ريال تعيين شده است.
رئيس اداره عمليات بازار فرابورس درباره شرايط و مهلت پرداخت ثمن معامله اين عرضه بلوكي يادآور شد: عرضه 2 ميليون سهم شركت صنايع پتروشيمي ابن سيناي همدان به صورت يكجا و نقد يا نقد و اقساط با شرايط 20 درصد نقد و مابقي اقساط 6 ساله با نرخ 15 درصد انجام خواهد گرفت و مهلت پرداخت حصه نقدي و ارائه فرم خارج از پاياپاي آن حداكثر 20 روز كاري سازمان خصوصي‌سازي از تاريخ انجام معامله
است.
دو شركت از فرابورس به بورس مي‌روند
در جريان معاملات ديروز همچنين هيات پذيرش اوراق بهادار با پذيرش شركت فولاد كاوه جنوب كيش در فهرست بازار دوم بورس اوراق بهادار تهران موافقت كرد.
همچنين هيات‌ ياد‌شده، با پذيرش و انتقال شركت‌هاي تامين مواد اوليه صبانور و سرمايه‌گذاري مسكن شمال شرق از بازار فرابورس به بورس اوراق بهادار تهران موافقت كرد كه نهايي شدن انتقال آنها، منوط به طي كامل فرآيند انتقال با همكاري فرابورس ايران و شركت بورس اوراق بهادار تهران است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر