بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۳
کد خبر : ۱۱۹۸۹۴

هديه لطفي: بازار فرابورس در روزهاي پايان سال با ترافيك در عرضه اوليه و پذيرش شركت‌هاي جديد مواجه است، به طوري كه روز گذشته دو شركت پتروشيمي نوري (برزويه) و پخش قاسم ايران در فهرست نرخ‌هاي بازار دوم فرابورس پذيرش شدند و همچنين آخرين روز كاري نيز با عرضه اوليه سهام فولاد ارفع به پايان خواهد رسيد.

بر اين اساس، قرار است فردا 5 درصد از سهام شركت آهن و فولاد ارفع در بازار دوم فرابورس براي اولين بار عرضه شود.
رئيس اداره عمليات بازار فرابورس در اين باره اظهار کرد: در پي درج شركت آهن و فولاد ارفع در بازار دوم، 5 درصد از سهام اين شركت 200 ميليارد توماني از سوي سهامدار عمده براي عموم عرضه اوليه مي‌شود.
همچنين اين عرضه از سوي 4 سهامدار عمده معادن و فلزات، چادرملو، صبا نور و سرمايه‌گذاري اميد انجام مي‌شود.
محسني با اعلام اينكه شرايط كاري كارگزاران و سرمايه گذاران در روزهاي پاياني سال قابل درك است خاطر نشان كرد: به‌منظور تسهيل فرآيند تخصيص سهام به مشتريان توسط كارگزاران و سهولت شرايط تسويه وجوه معاملات و همچنين كاهش فرآيند بوروكراسي، مقرر شده بيشترين تعداد سهام به معامله‌گران آنلاين اختصاص داده شود. بنابراين 70 درصد ازكل سهام قابل عرضه از طريق معاملات برخط عرضه و معامله خواهد شد.
بهنام محسني با اشاره به عرضه اوليه 99 ميليون و 743 هزار و250 سهم اين شركت فولادي ادامه داد: تخصيص حدود 69 ميليون سهم به
معامله‌گران برخط كه بيشترين سهميه درنظرگرفته شده درعرضه‌هاي اوليه فرابورس بشمار مي‌رود، منجر به رعايت عدالت و انصاف شده و پيش‌بيني مي‌شود بالغ بر 30تا 40 هزار نفر دراين عرضه اوليه مشاركت داشته باشند.
به گفته محسني شركت فولاد ارفع درحالي سال جاري به ازاي هر سهم 46 ريال سود محقق كرده كه سود هر سهم سال آينده 519 ريال پيش‌بيني شده است.
افزون بر اين، روز چهارشنبه يك درصد از مجموع سهام و حق‌تقدم شركت سرمايه‌گذاري پارس آريان نيز در بازار پايه فرابورس به فروش مي‌‌رود؛ شركت سرمايه‌گذاري مهر اقتصاد ايرانيان قصد دارد، 116ميليون و 8 هزار و 946 سهم معادل يك درصد از مجموع سهام و حق‌تقدم شركت سرمايه‌گذاري پارس آريان را به قيمت پايه هر سهم 2500ريال، چهارشنبه 28اسفند به صورت يكجا و نقد به مزايده بگذارد. همچنين در اين روز، 5/94 ميليون سهم معادل 47/0 درصد از مجموع سهام و حق‌تقدم گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان به ارزش 6/232 ميليارد ريال از سوي بانك ايران زمين در بازار پايه عرضه مي‌شود. قيمت پايه هر سهم اين شركت با نماد «پترول» 2461ريال تعيين شده و شرايط پرداخت به صورت يكجا و نقد طبق رويه جاري تسويه پاياپاي انجام مي‌شود. 5/94 ميليون حق‌تقدم خريد سهام معادل 47/0 درصد از مجموع سهام و حق‌تقدم گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان هم به قيمت پايه هر حق‌تقدم خريد سهام 1312ريال به صورت يكجا در اين روز فروخته خواهد شد.
بازارگرداني به روش حراج در فرابورس ايران عملياتي شد
از سوي ديگر رئيس اداره ابزارهاي نوين مالي فرابورس ايران از عملياتي شدن بازارگرداني مبتني بر حراج در فرابورس ايران خبر داد.
به‌گزارش روابط‌عمومي فرابورس ايران، عليرضا توكلي با اشاره به پايان پذيره‌نويسي اوراق صكوك اجاره دانا پترو ريگ كيش كه براي نخستين‌بار به قيمت بازار و با روش ثبت سفارش در فرابورس انجام گرفت، گفت: بازارگرداني اين اوراق نيز متناسب با روش جديد پذيره‌نويسي انجام خواهد شد كه به اين شيوه، بازارگرداني مبتني بر حراج مي‌گويند.
وي تصريح كرد: در شيوه بازارگرداني مبتني بر حراج، بازارگردان متعهد به «حفظ دامنه مظنه» است در حالي كه در شيوه قبلي يا همان بازارگرداني بر مبناي مذاكره، بازارگردان متعهد به خريد اوراق به قيمت اسمي بود و تفاوت اصلي و كليدي اين دو روش بازارگرداني در همين نكته است.
توكلي افزود: منظور از «حفظ دامنه مظنه» در شيوه بازارگرداني مبتني بر حراج اين است كه بازارگردان به صورت همزمان بايد سفارش‌هاي خريد و فروش خود را با يك فاصله قيمتي محدود -دامنه مظنه حدود يك درصد- وارد سامانه معاملاتي كند؛ بنابراين بازارگردان در اين روش بازارگرداني همواره آماده خريد و فروش اوراق به صورت همزمان است.
اما در بازار چه گذشت؟!
معاملات روز گذشته فرابورس در سايه اخبار مثبت، با روند صعودي دنبال شد، به طوري كه در پايان معاملات شاخص آيفكس با 5/14 واحد افزايش به محدوده 767 واحدي صعود كرد.
حجم كل معاملات ديروز نيز هرچند نسبت به مبادلات روز يكشنبه با كاهش مواجه شد اما ارزش كل معاملات در سايه اوراق مشاركت بسيار چشمگير بود؛ به طوري كه در مجموع ديروز دادوستد بيش از 556 ميليون برگه اوراق بهادار به ارزش 2 هزار و 90 ميليارد ريال در سامانه معاملاتي اين بازار به ثبت رسيد كه اوراق مشاركت نفت و اجاره مپنا هر كدام به ترتيب با معاملات 160 ميليارد ريالي و 149 ميليارد ريالي مبادلات سنگيني را
شاهد بودند.
در اين ميان بانك دي؛ سرمايه‌گذاري مسكن شمال شرق، سرمايه‌گذاري مسكن تهران و توليد برق عسلويه مپنا به عنوان پرمعامله‌ترين نمادها شناخته شدند. افرانت، سرمايه‌گذاري تدبيرگران فارس و خوزستان، عمران و توسعه شاهد، كي‌بي‌سي، توكاريل، روي زنگان و فولاد آلياژي يزد بيشترين نوسان مثبت و در مقابل اوراق تسهيلات مسكن بيشترين كاهش قيمت را تجربه كردند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر