بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
واحد تحلیل و مطالعات بورس نیوز بررسی کرد:

گروه صنعتی بارز در یک نگاه

مجتمع لاستیک سیرجان در سال 63 به ثبت رسید و سه سال بعد یعنی در تاریخ 16 دی ماه 1366 نام شرکت به "مجتمع صنایع لاستیک کرمان" و نوع آن از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت. شرکت در سال 75 پا به بورس گذاشت و در تاریخ 24 دی ماه 1384 یه موجب مصوبه مجمع فوق العاده صاحبان سهام مجددا نام مجتمع به "گروه صنعتی بارز" تغییر یافت.
کد خبر : ۱۱۹۹۴۲
تاریخچه شرکت

مجتمع لاستیک سیرجان در سال 63 به ثبت رسید و سه سال بعد یعنی در تاریخ 16 دی ماه 1366 نام شرکت به "مجتمع صنایع لاستیک کرمان" و نوع آن از سهامی خاص به سهامی عام تغییر یافت. شرکت در سال 75 پا به بورس گذاشت و در تاریخ 24 دی ماه 1384 یه موجب مصوبه مجمع فوق العاده صاحبان سهام مجددا نام مجتمع به "گروه صنعتی بارز" تغییر یافت.

موضوع فعالیت شرکت بهره برداری از کارخانجات شرکت در خصوص انواع تایر ، تیوب و نوار با طرفیت 25 هزار و 500 تن در سال 73 آغاز شد. همچنین بهره برداری از خط تایر سواری رادیال سیمی در ابتدای سال 1380 شروع به کار کرد.بر همین اسا در مورخ 1387.4.3 پروانه قبلی شرکت باطل و پروانه بهره برداری جدیدی جهت کلیه محصولات تولیدی بارز صادر گردیده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 100 میلیون ریال بوده که طی چند مرحله به مبلغ 833 میلیارد ریال افزایش یافته است.

زیر مجموعه های شرکت

* در سال 91 طرح بارز کردستان در فاز نخست پیش رفته و با توجه به برآوردهای شرکت در سال 92 فاز اول کارخانه با ظرفیت تولید روزانه 3 هزار حلقه تایر به بهره برداری برسد.

* در مجتمع لاستیک سیرجان نیز طرح توسعه روکش سرد تایرهای باری رادیال تولید آزمایشی خود را در سال 91 آغاز کرده و توسعه خط روکش تایر باری رادیال و تایر راه سازی را در سال 92 به اجرا در آورده است.

ظرفیت اسمی

* همانطور که از جدول فوق پیداست ظرفیت های فعلی تولیدات شرکت فاصله چندانی با ظرفیت اسمی آن نداشته و به نظر می رسد با اجرای کامل طرح توسعه لاستیک کردستان ، دستیابی به ظرفیت اسمی کامل را امکان پذیر می نماید.

وضعیت تولید و فروش

* مقدار تولید و فروش شرکت با عنایت به طرح های افزایش ظرفیت سیر صعودی داشته است.

* تنها حدود 5 درصد از تولیدات شرکت به صورت صادراتی به فروش می رسد.

نرخ های فروش

* همانطور که از جدول فوق پیداست نرخ فروش محصولات از سال 91 تا کنون سیر صعودی داشته و در سه ماهه سوم سال 92 به بیشترین قیمت ها نسبت به دوره های ماقبل خود رسیده است.

* "پکرمان" در بودجه 93 خود نرخ فروش محصول تایر خود را نسبت به عملکرد سه ماهه سوم سال 92 بسیار کمتر در نظر گرفته است . حال آنکه کلیه شرکت های لاستیکی به طور متوسط هر سال 10 تا 15 درصد رشد قیمت محصولات را تجربه خواهند کرد و نرخ های به دست آمده از اتحادیه تولید کننده لاستیک نیز موئد چنین مطلبی است.

وضعیت سودآوری

* حاشیه سود عملیاتی شرکت با توجه به افزایش قیمت های فروش و همچنین رشد مقداری تولید در سال 92 با افزایش همراه بوده است.

وضعیت بهای تمام شده

* مهمترین مواد مصرفی تولید کنندگان لاستیک کائوچوی طبیعی و مصنوعی است که در شرکت لاستیک بارز 50 درصد آن به صورت خارجی تامین می گردد.

* به نظر می رسد با ثبات قیمت ارز، نرخ خرید دو محصول کائوچوی طبیعی و مصنوعی شرکت در سه ماهه سوم سال 92 با کاهش همراه بوده که این نرخ برای سال آینده نیز می تواند تا حدودی ثابت بماند.

* نرخ تسعیر ارز برای واردات مواد اولیه در سال 93، 3915 تومان به ازای هر یورو در نظر گرفته شده است.

ادامه این گزارش تحلیلی به همراه برآورد سود هر سهم سال 93 شرکت را در سایت Bourseblog.ir بخوانید.

واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز


اشتراک گذاری :
ارسال نظر