بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۱
کد خبر : ۱۲۰۰۱۶
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در حوزه اقتصاد کلان به ثبات رسیده ایم پیش بینی کرد رشد اقتصادی سال آینده مثبت باشد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، علی طیب نیا در حاشیه بازدید از خزانه گفت: در مقابله با رکود و تقویت توان تولید که هدف اصلی سیاست های اقتصاد مقاومتی است موفقیت هایی را به دست آوردیم و رشد اقتصادی منفی 5 و8 دهم درصدی به صفر نزدیک شده است.

وی اضافه کرد: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که با مشکلات و چالش های اساسی روبرو بودیم اما زمینه ها و مقدمات برای خارج شدن از این وضع فراهم شده است.

طیب نیا گفت: در مقابله با تورم به دستاوردهای خوبی رسیده ایم که نمونه آن تورم 4 دهم درصدی و بر اساس مرکز آمار یک دهم درصدی بهمن گذشته است که پارسال 5 و نیم درصد بود.

وی افزود: در بازار به ویژه بازار ارز و طلا آرامش حاکم شده و بورس دارای رونق و ثبات است .

طیب نیا ادامه داد: برای سال آینده بر اساس سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و دیگر سیاست های بالادستی برنامه های راهبردی تدوین کرده ایم و اولویت های وزارت امور اقتصاد و دارایی در هفت محور تنظیم شده که مهمترین آن تقویت توان تولید کشور است.

وی گفت: دیگر اولویت ها نیز با این هدف محوری در ارتباط هستند.

طیب نیا افزود:‌برای همه معاونت ها و سازمان های وزارت امور اقتصادی و دارایی برنامه های راهبردی تنظیم شده که شامل سیاست های اجرایی اهداف کمی و برنامه های تحقق این اهداف است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:‌ بهبود فضای کسب و کار ،افزایش درآمدهای مالیاتی با افزایش تولید و واحدهای تولیدی و استفاده ازهمه ظرفیت های بازار سرمایه به ویژه بازار اولیه در بورس برای تامین منابع لازم تولید از جمله برنامه های این وزارتخانه است.

طیب نیا گفت:‌ گمرک موظف شده است مواد واسطه ای برای تولید را در کمترین زمان ترخیص و تسهیلات لازم برای صادرات کالاها به ویژه کالاهای غیرنفتی را فراهم کند.

وی افزود:‌ بانکها نیز موظفند سرمایه در گردش بخش تولید را فراهم کنند.

طیب نیا گفت:‌همه سازمان های تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی وظیفه دارند در جهت دستیابی به رشد اقتصادی مستمر درون زا و برون نگر حرکت کنند.

وی افزود:‌ درصد تحقق درآمد دولت از آنچه پیش بینی می شد فراتر رفته است.

طیب نیا گفت: پیش بینی وصول ها در حوزه مالیاتی 70 درصد مصوب بود که به بیش از 90 در صد رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد:‌درآمد نفتی نیز بهبود یافته و با صرفه جویی های دولت با حذف هزینه های غیر ضروری بودجه وضع متعادلی دارد.

وی گفت:‌ جز معدود سنواتی است که کسری بودجه دولت صفر است و توانستیم هزینه های دولت را از محل درآمدها تامین کنیم.

طیب نیا با بیان اینکه زمان روی کار آمدن دولت جدید وضع بودجه بسیار بد بود و امکان داشت هزینه های جاری دولت نیز تامین نشود افزود:‌با توجه به تلاش دستگاه های گوناگون برای تحقق بیشتر منابع دولت اکنون هزینه های جاری و نیازهای ضروری کامل پرداخت و درصد قابل قبولی از هزینه های عمرانی دولت نیز تامین اعتبار شده است.

وی گفت:‌کار در حوزه مسائل اقتصادی بسیار پیچیده تر از دیگر حوزه ها است که این مسئله در کشورهای غربی که پس از 5 یا 6 سال هنوز نتوانسته اند از رکود اقتصادی خارج شوند دیده می شود.

طیب نیا درباره بازدید خود از خزانه در روزهای پایانی سال افزود:‌بیشتر پرداخت های دولت در روزهای آخر اسفند انجام می شود و همکاران ما تا آخرین روز در خزانه حضور دارند و مسائل بودجه و هزینه های جاری و عمرانی را براساس دریافت ها تنظیم می کنند. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر