بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ اسفند ۱۳۸۶ - ۰۹:۵۷
کد خبر : ۱۲۰۰۶

جذب بودجه عمرانی در دولت نهم 3 برابر شد

در دو سال و دو ماه نخست فعالیت دولت مردمی دکتر احمدی نژاد معادل 7 سال قبل از آن، طرح‌های عمرانی در سطح کشور اجرا شده و میزان جذب بودجه عمرانی نیز 3 برابر شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سیاست عدالت‌محوری دولت مردمی و کاهش فاصله طبقاتی میان مناطق مختلف کشور در 2 سال اخیر ، موجب افزایش چشمگیر اجرای طرح‌های عظیم عمرانی در سراسر مناطق ایران شده و این اقدام موجب رشد قابل توجه میزان تحقق بودجه عمرانی دولت در 2 سال اخیر نسبت به سال‌های قبل از آن شده است.

بر اساس آمار بانک مرکزی، طی سال‌های 1376 تا 1383 کل جذب اعتبارات عمرانی 31 هزار میلیارد تومان بوده حال آن که از ابتدای فعالیت دولت نهم یعنی نیمه دوم سال 84 تا پایان آبان امسال بیش از 29 هزار میلیارد تومان اعتبارات عمرانی جذب شده است.

یعنی در حدود 2 سال و 2 ماه فعالیت دولت نهم معادل حدود 7 سال قبل از آن طرح‌های عمرانی اجرا شده که حتی با احتساب نرخ تورم نیز نمی‌توان رشد چشمگیر طرح‌های عمرانی در دوره نهم را نادیده کرد.

همچنین متوسط جذب اعتبارات عمرانی در سال‌های 76 تا 84 سالانه 4 هزار و 750 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 85 به 14 هزار و 500 میلیارد تومان رسید یعنی 3 برابر شده است.

در 8 ماه نخست امسال نیز میزان جذب اعتبارات عمرانی نسبت به مدت مشابه سال 85 حدود 4 درصد رشد داشته و 9 هزار و 100 میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های عمرانی، ‌جذب شده است. آمار نشان می‌دهد که در سال 85 که� نخستین سال کاری دولت مردمی بود که� بودجه توسط دولت جدید به مجلس پیشنهاد شد ، میزان جذب اعتبارات عمرانی مثلاً نسبت به سال 80 بیش از 6 برابر شده است.

میزان تحقق بودجه عمرانی در سال 80 برابر با 2437 میلیارد تومان، در سال 81 برابر با 5475 میلیارد تومان، در سال 82 برابر با 7379 میلیارد تومان، در سال 83 معادل 7230 میلیارد تومان، و در سال 84 برابر با 11 هزار و 763 میلیارد تومان بوده است.میزان تحقق بودجه عمرانی کل کشور تا پایان آبان ماه امسال هم نسبت به مصوب هشت دوازدهم بودجه، 74 درصد است .

با این حال رشد اعتبارات عمرانی در لایحه بودجه سال آینده به 24 هزار میلیارد تومان در حالی مورد انتقاد برخی ها واقع می شود که بخشی از اعتبارات عمرانی در نظر گرفته شده در لایحه بودجه سال آینده، برای پرداخت بدهی برخی دستگاه‌های اجرایی به پیمانکاران برای اجرای طرح‌های عمرانی بوده است و این بدین معناست که ظرفیت اجرای کارهای عمرانی برخی دستگاه‌ها در سال 86 بیش از بودجه عمرانی آنها بوده و باید با اختصاص بودجه این بدهی را در سال آینده جبران کرد.

همچنین بخشی از اعتبارات عمرانی سال 87 به اجرای قانون جامع حمل و نقل اختصاص یافته است تا برنامه 5 ساله دولت مردمی دکتر احمدی نژاد برای حل مشکلات حمل و نقل عمومی و نهایتا حذف یارانه های سوخت براساس پیش بینی ها محقق شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر