بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر : ۱۲۰۲۵۴

به گزارشپایگاه خبری تیتر نیوزپیش بینی ها حکایت از تداوم آرامش در بازار ارز دارد. پس از آنکه پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری آرامش را به بازار ارز بازگرداند تا کنون نوسانات این بازار به پایین ترن حد خود در یک سال گذشته رسیده و بر نظر می رسد که در ماه های آینده نیز این روند ادامه داشه باشد.

قیمت دلار آمریکا که در مرداد ماه سال گذشته رکورد 3هزار و 700 تومان را زده بود، پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری به شدت افت کرد و حتی برای چند روز رقم های زیر 3 هزار تومان را نیز تجربه کرد.

اکنون نرخ دلار روی حدود 3 هزار تومان ثابت مانده است تا این پیغام را به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی برساند که بازار دلار دیگر محل سرمایه گذاری و کسب سود نیست.

تکیه حسن روحانی بر صندلی ریاست دولت ایران نخستین ترمز برای افزایش بیشتر نرخ دلار بود و پس از ان رفتار دولت یازدهم این روند را تثبیت کرد. موفقیت تیم مذاکره کننده در مورد موضوع هسته ای، بهبود روابط ایران با دیگر کشور ها بازگشت آرامش نسبی به فضای داخلی و سیاست خارجی کشور و همچنین برنامه های امیدبخش دولت در مورد اقتصادکلان موجب توقف روند افزایشی نرخ دلار در کشور شود.

در چند ماه گذشته نرخ دلار روی 3 هزار تومان در نوسان بسیار اندکی است و به نظر می رسد هرچند ناگفته اما بازاریان بر سر این قیمت با هم توافق کرده اند و این نرخ تعادلی دلار در ایران باشد. از سوی دیگر در این مدت با اطمینان نسبت به اینکه نرخ دلار از این رقم فراتر نمی رود، بسیاری از سرمایه گذاران خانگی و آنهایی که به دنبال کسب سودهای کوتاه مدت هستند، نقدینگی خود را از این بازار خارج کرده اند و سرمایه خود را به سمت بازارهای دیگر به ویژه بورس روانه کرده اند.

به این ترتیب در ماه های آینده با توقف ورود و خروج نقدینگی در بازار دلار و ارز شاهد تغییرات چندانی در این بازار نباشیم. همچنین بازار ارز وابستگی زیادی به سیاست خارجی کشور دارد و از آنجایی که به نظر می رسد در ماه های نخست سال 1393 همچنان مذاکرات هسته ای ادامه خواهد داشت و نتیجه قطعی این مذاکرات مشخص نخواهد شد، بازار دلار نیز واکنش خاصی به رویدادهای سیاسی کشور نشان نخواهد داد.

دولت نیز که همیشه برای تعیین نرخ رسمی دلار دست پایین را می گیرد در بودجه امسال رقم 2هزار و 650 تومان را برای قیمت دلار در نظر گرفته است. با این حساب و با در نظر گرفتن رسم سال های گذشته که نرخ واقعی بازار از نرخ دستوری دولت همیشه اندکی بالاتر بود به نظر می رسد که نرخ دلار در روزهای آینده روی 3 هزار تومان با نوسان اندک باقی بماند.

هرچند که نرخ ارز در چند ماه گذشته ثابت مانده و با توجه به شرایط به احتمال زیاد این خط مستقیم در ماه های آینده نیز ادامه خواهد داشت اما همچنان اقتصاددانان بر سر اینکه این رقم، نرخ واقعی است یا نه بحث دارند. موسی غنی نژاد، اقتصاددان می گوید تعیین نرخ واقعی دلار نیاز به تجزیه و تحلیل زیاد دارد و هنوز روشن نیست که این نرخ واقعی است و برای تولید وتجارت کشور مناسب است یا خیر.

به اعتقاد غنی نژاد اینکه نرخ دلار روی 3 هزار تومان به طور نسبی به ثبات رسیده است بسیار با ارزش است اما اینکه این نرخ، قیمت واقعی است یا نه نیاز به تحلیل بیشتر دارد. ابتدا باید تعریف خود را از نرخ واقعی دلار روشن کنیم. یعنی باید دید معیار تعیین نرخ واقعی دلار تعاریف تخصصی اقتصاد است که بر حسب قدرت خرید تعیین می شود یا برحسب نرخ تورم داخلی خارجی تعیین می شود.

او در عین حال به نقش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در تثبیت نرخ ارز اشاره می کند و می گوید: اگر آن روند قبلی ادامه پیدا می کرد امروز شاهد رقم های بسیار بالاتر حتی تا 6 هزار تومان برای دلار روبرو بودیم. 

با وجود تمام اینها دولتمردان ایران یک احتمال دیگر را نیز در نظر دارند. اگر مذاکرات هسته ای ایران به سرعت به موفقیت برسد، تحریم ها از بین بروند و منابع مالی خارج وارد کشور شوند در آن صورت شاهد کاهش شدید نرخ دلار تا زیر 2هزارو 700 تومان نیز خواهیم بود؛ امری که قدری بعید به نظر می رسد.

منبع:آفتاب

اشتراک گذاری :
ارسال نظر