بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۲
کد خبر : ۱۲۰۳۶۱
واقعیت این است که در سال 1393 رکود اقتصادی و رکود تورمی کشور را با مشکلات زیادی مواجه می کند. در چند سال گذشته نیز رکود موجب کوچک شده اقتصاد ایران شد که این وضعیت به افزایش بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم انجامید. 
 
به گزارش خبرآنلاین، موسی غنی نژاد اقتصاددان تحولاتی که طی دو سال گذشته برای اقتصاد ایران رخ داده است را سخت ترین دوران اقتصاد ایران می داند. به باور او تشدید تورم تا رشد منفی اقتصادی همگی اتفاقاتی بودند که برای کشور هزینه های بسیاری تحمیل کردند. او در این مورد گفت: تشدید تورم در تابستان 1391 تاثیر منفی بر اقتصاد ایران در سال 1392 گذاشت که مهمترین آن نوسانات نرخ ارز بود. اواخر سال 130 و پس از آن تشدید این نوسانات در دو سال بعد رشد اقتصادی ایران را منفی کرد. اما پس ا برگزاری انتخابات در سال جاری و فزایش امید در جامه نوسان نرخ ارز نیز کاهش پیداکرد و حتی نرخ ارز به تدریج کاهش یافت و روی حدود 3 هزار تومان تثبیت شد. 
 
وی بیان داشت: کاهش نرخ ارز رویداد مثبت اقتصادی در سال 1392 به شمار می آید. اما به دلیل مدیریت های نادرست رشد اقتصاد منفی هرچند با آهنگ کمتر اما همچنان منفی است. از سوی دیگر در این سال آهنگ رشد نرخ تورم نیز کندتر شد. البته این رویدادهای مثبت ناشی از برنامه ریزی دولت نیست. بلکه رفتار صلبی دولت یازدهم مناع از ادامه مدیریت نادرست قبلی شد همچنید دولت جلوی استفاده از ذخایر ارزی را گرفت که این اقدام ها به کاهش تورم منجر شد. در هر صورت سال 1392 سالی سخت برای اقتصاد ایران بود. برآورد می شود که میانگین نرخ رشد تورم در این سال حدود 35 درصد باشد که این رقم در زمره بالاترین ترخ های تورم تاریخ ایران به شمار می آید. 
 
وی در مورد پیش بینی خود از سال آینده نیز بیان داشت: واقعیت این است که در سال 1393 رکود اقتصادی و رکود تورمی کشور را با مشکلات زیادی مواجه می کند. در چند سال گذشته نیز رکود موجب کوچک شده اقتصاد ایران شد که این وضعیت به افزایش بیکاری و کاهش قدرت خرید مردم انجامید. دولت باید برای این وضعیت خود را اماده کند و اصلاح سیاست های پولی و مالی را ادامه دهد. البته همه اینها در گرو نتایج مذاکرات هسته ای ایران است. در صورت مثبت بودن مذاکرات اقتصاد ایران از بن بست خارج خواهد شد اما در صورت منفی شدن نتایج مذاکرات یا طولانی شدن مذاکرات وضعیت بد اقتصادی همچنان ادامه خواهد یافت. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر