بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۲
کد خبر : ۱۲۰۴۵۹

شهرخبر،بازار ارز در سال 92 روزهای متفاوتی را تجربه کرد به طوری که قبل از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم روند بازار صعودی بود و قیمت دلار حتی تا 3710 تومان نیز افزایش یافت و بسیاری از دلار 5 هزار تومانی سخن می گفتند.اما پس از انتخابات ریاست جمهوری روند حرکتی قیمت ارز در بازار تغییر کرد و نرخ ارز با شیب ملایم کاهش یافت به طوری که قیمت دلار در شهریور سال 92 به 3 هزار تومان رسید.

زمانی که قیمت ارز به 3 هزار تومان رسید ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بازار بیش از این توان افت قیمت را ندارد و همین موضوع باعث شد تا نمایندگان مجلس وزیر اقتصاد را به مجلس فراخواندند و نخستین کارت زرد در دولت یازدهم را به وی دادند.

در شرایطی که قیمت ارز در بازار به 3 هزار تومان رسیده بود مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 به توافق ابتدایی رسید و قیمت دلار نیز به 2900 تومان رسید و مسئولان بانک مرکزی از تلاش برای تثبیت نرخ ارز سخن می گفتند.

اما در اسفند ماه بازار ارز نوسان های افزایشی را تجربه کرد. به طوری که قیمت دلار بار دیگر وارد محدوده 3 هزار تومان شد و سال 92 را با قیمت 3035 تومان به پایان برد.

در حالی که قیمت دلار در ابتدای سال گذشته 3500 تومان بود و تا 3710 تومان نیز افزایش یافت اما سال 92 را با قیمت 3035 تومان به پایان رساند و به این ترتیب دلار در سال گذشته حدود 465 تومان کاهش یافت.

ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی که پیش از این از تک نرخی شدن ارز در سال 93 خبر داده بود در روزهای پایانی سال 92 از پیش بینی دلار ۲۶۵۰ تومانی در سال آینده خبر داده و اعلام کرده است فضا در حال باز شدن است قرار بود 7 بانک اروپایی به ایران سرویس بدهند که در حال حاضر یک بانک در سوئیس شروع به کار کرده و 3 بانک ژاپنی اعلام آمادگی کرده‌اند.

همچنین صباح زنگنه مشاور بین الملل اتاق بازرگانی ایران در خصوص نرخ دلار گفته است پیش بینی من این است که اگر منابع مالی بلوکه شده در خارج از کشور آزاد شود تا اوایل سال بعد قیمت دلار به حدود 2700 تومان برسد.

موسی غنی نژاد، اقتصاددان می گوید تعیین نرخ واقعی دلار نیاز به تجزیه و تحلیل زیاد دارد و هنوز روشن نیست که این نرخ واقعی است و برای تولید وتجارت کشور مناسب است یا خیر.

به اعتقاد غنی نژاد اینکه نرخ دلار روی 3 هزار تومان به طور نسبی به ثبات رسیده است بسیار با ارزش است اما اینکه این نرخ، قیمت واقعی است یا نه نیاز به تحلیل بیشتر دارد. ابتدا باید تعریف خود را از نرخ واقعی دلار روشن کنیم. یعنی باید دید معیار تعیین نرخ واقعی دلار تعاریف تخصصی اقتصاد است که بر حسب قدرت خرید تعیین می شود یا برحسب نرخ تورم داخلی خارجی تعیین می شود.

او در عین حال به نقش نتیجه انتخابات ریاست جمهوری در تثبیت نرخ ارز اشاره می کند و می گوید: اگر آن روند قبلی ادامه پیدا می کرد امروز شاهد رقم های بسیار بالاتر حتی تا 6 هزار تومان برای دلار روبرو بودیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارحام
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۸
شانسی که نمیشود گفت بستگی به نرخ تورم دارد ممکن غول تورم زبانه بکشید و دلار به 5000تومن و بیشتر هم برسد بسته به سیاست های دولت دارد
سعید
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
اگر چندتا از مدیرهای بورس رو بفرستیم حوزه دلار , اون موقع دلار حتی به 500 تومن هم میرسد.
حسن
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۱
کامنت 1 عزیزم. دولت اگر هم بخواهد نمی تواند دلار را به 5000 تومان برساند. همچنین در مورد تورم . هر چقدر هم که زور بزند دیگه بالای 30 درصد تورم نمی تواند تورم ایجاد کند. اصلا ربطی هم به درایت و کاردانی ندارد. ربط به شرایطی دارد که مهمترین انها قیمت نفت است. همیشه به یاد داشته باش در اقتصاد فشل ما هر درصدی که نفت در بازارهای جهانی رشد کرد برای ما تورم دارد. نه تحریم نه مدیریت نه ... هیچی به اندازه متغیر قیمت نفت موثر بر تورم نیست.فلذا دولت اگرهم بخواهد نمی تواند تورم بالاتر از 30 درصد ایجاد کند. پس فریب کاردانی و نمی دونم ما اومدیم تورم را مهار کنیم را نخور . بعدش هم من بعنوان یک متخصص می خواهم عرض کنم دولت با حرف نمی تواند تورم را مهار کند. باید ابزارهای مالی 20 یا 30 یا حتی 50 ساله مناسب صادر کند تا شاید بشه گفت یک تغییراتی در سیاست های اقتصادی صورت گرفته است. والا اون سیاستهای پولی و مالی که اقایون در کتابهای ماقبل تاریخ خود خوانده اند به درد ....
محمد
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
من فقط اینرا میدانم اگر دولت اراده کند همین الان با همین شرایط دلاررا می کند 1000تومان